مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران عنوان کرد:

ارتقای حوزه دانش‌آموزی و تربیت تمام ساحتی، دو رویکرد مهم در مدارس شهرستان‌های تهران

تهران(پانا) -مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، رویکرد فعالیت‌های آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران را، ارتقای حوزه دانش‌آموزی دانست و برگزاری دوره‌های توانمندسازی را سبب محقق شدن اهداف سند تحول بنیادین و تربیت تمام‌ساحتی در مدارس برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۴۹۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد
ارتقای حوزه دانش‌آموزی و تربیت تمام ساحتی، دو رویکرد مهم در مدارس شهرستان‌های تهران

نشست خبری اصحاب رسانه با حضور مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، اعضای شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و دانش‌آموز خبرنگاران پانا شهرستان‌های استان تهران، با رویکرد آموزشی و تربیتی و در راستای پاسخ‌گویی به سوالات اصحاب رسانه به‌ویژه دانش‌آموز خبرنگاران پانا، برگزار شد.

مسعود بهرامی، مدیرکل اداره آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در این نشست به گفتکو با جمعی از خبرنگاران رسمی خبرگزاری‌های رسمی کشور با هدف تشریح فعالیت‌های آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و ارتقای حوزه دانش‌آموزی پرداخت.

وی در خصوص اهمیت افزایش سرانه آموزشی در مناطق ۲۱ گانه استان و مهاجرپذیر بودن آن اظهار کرد: شهرستان‌های استان تهران به دلیل بهره‌مندی از موقعیت مهم جغرافیایی، همواره استانی مهاجرپذیر بوده و این مورد در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ بنابراین بیشترین مهاجرت‌ها از شهر تهران و مابقی شهرستان‌ها به مناطق ۲۱گانه شهرستان‌های استان تهران، صورت می‌گیرد که در امتداد آن، آموزش و پرورش را نیازمند سرانه آموزشی بیشتر می‌سازد.

بهرامی در همین راستا افزود: در حال حاضر، سرانه آموزشی در شهرستان‌های استان تهران، ۳۲/۴ است؛ این آمار تنها بیانگر تراکم آموزشی مناطق ۲۱ است؛ اما تراکم فضای آموزشی در شهرستان‌های استان تهران به دلیل دو نوبت بودن مدارس، تقریبا ۲ برابر این آمار است؛ از این رو برای جبران کاستی‌های موجود در سرانه آموزشی، نیازمند کمک و همراهی دولت، خیرین و دیگر نهادهای مربوطه هستیم.

این مقام مسئول، در پاسخ به اینکه برنامه‌ جبرانی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در رابطه با تعطیلی‌های پی در پی سال جاری به چه صورت است، بیان کرد: با توجه به اینکه سال تحصیلی جاری به استثنای اوایل مهر ماه، با تعطیلی‌های پی در پی رو به رو بوده و هفته کامل آموزشی را به ندرت داشته است، برخلاف تمام تلاش‌های صورت گرفته از سوی دبیران در تدریس مجازی، افت یادگیری دانش‌آموزان را در مدارس شاهد هستیم؛ از این رو برای جبران این کاستی‌، با تصویب شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، تصمیم بر این شد تا با اختیار شورای آموزش مدارس، از ظرفیت پنجشنبه‌ها برای کلاس‌های جبرانی استفاده شود؛ لذا برای تحقق این مهم، نیازمند همراهی اولیا و خیرین هستیم تا بتوانیم افت تحصیلی موجود را جبران کنیم.

وی مدرسه را، کانون مهم تربیتی دانست و عنوان کرد: برای اینکه بتوان از افزایش افت تحصیلی در مدارس جلوگیری کرد، نیازمند توجه و همراهی جامعه دانش‌آموزی هستیم تا با کمک‌ آنان بتوانیم تعطیلی پی در پی مدارس را به آخرین اولویت بدل سازیم؛ هنگامی که بتوان دانش‌آموزان را در فضای حقیقی مدارس گرد هم آورد، می‌توان تربیت تمام‌ساحتی را به تحقق رساند و آینده‌ای روشن را برای ایران اسلامی رقم زد.

مدیر کل شهرستان‌های استان تهران، حذف زوائد کاری در مدارس و برگزاری دوره‌های راه مربی را، دو عامل مهم در بحث توانمندسازی دبیران دانست و تصریح کرد: از جمله عملکردهای مثبت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در راستای بهبود عملکرد دبیران در حوزه تعلیم و تربیت آینده‌سازان ایران اسلامی، حذف زوائد کاری است که به دنبال آن کادر آموزشی مدارس وقت بیشتری را برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت به‌دست آورده و درگیر گزارش‌دهی و بخشنامه‌های متعدد نمی‌شوند.

بهرامی، در ادامه اضافه کرد: از دیگر اهداف و عملکرد‌های مثبت اداره کل شهرستان‌های استان تهران در سال تحصیلی جاری، برگزاری دوره‌های توانمندسازی مربیان تربیتی، تحت عنوان "راه مربی" است که در حال حاضر ۴ دوره در مناطق ۲۱ گانه شهرستان‌های استان تهران برگزار شده است؛ هدف از برگزاری این دوره‌های آموزشی، آشنایی مربیان پرورشی با الگو‌های جدید تربیتی و آموزشی است که در نتیجه آن تربیت تمام‌ساحتی در مدارس به حقیقت می‌پیوندد.

این مقام فرهنگی، در پاسخ به پرسش پانا که جویای اهداف و رویکرد اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران در سال جاری بودند، اذعان کرد: تمام فعالیت‌های صورت گرفته از سوی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در سال جاری، در راستای ارتقای حوزه دانش‌آموزی است؛ از این رو مبنای کار در این اداره، تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان در مدارس است که اهداف نظام تعلیم و تربیت و اسناد بالادستی را محقق می‌کند.

وی در پایان به بیان برخی آمار اداری در راستای ظرفیت‌های مناطق ۲۱گانه پرداخت: شهرستان‌های استان تهران در سال جاری، ۳۱۳۹۳ کلاس دولتی، ۶۴۸۲ کلاس غیردولتی، ۳۲۷۰ مدرسه دولتی و ۱۲۰۸ مدرسه غیردولتی را داراست که تقریبا تمام مدارس دولتی شهری، در دو نوبت صبح و عصر فعالیت می‌کنند.

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه بختیاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار