توجه ویژه نمایشگاه«مادر، نوزاد،کودک» به موضوعهای فرهنگی
تهران (پانا) - معاون امور زنان و خانواده رییسجمهوری در دومین نشست شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوره نمایشگاه بینالمللی «مادر، نوزاد و کودک» بر اهمیت توجه این نمایشگاه به مسایل فرهنگی و گسترش ابعاد بینالمللی آن تاکید کرد.
به گزارش کمیته اطلاعرسانی این رویداد، همزمان با چهلو چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر، مجموعه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با حضور انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییسجمهوری و نمایندگان ۱۵ تشکل و سازمان دولتی و غیردولتی میزبان دومین نشست شورای سیاستگذاری نمایشگاه بود.
خزعلی در این نشست پس از شنیدن پیشنهادها و نظرات اعضای حاضر، گفت: عمده فعالیتهای این نمایشگاه بر مبنای اسباببازی است؛ اگر چه به مسائل دیگری مثل نیازهای مادر و کودکان هم توجه شده و میشود. در اسباببازی هم، بر دو بعد بهداشتی و سلامتی و همچنین فیزیکی و روانی در کنار هم تاکید شده است.
ریس سابق دانشگاه الزهرا تاکید کرد: باید جنبههای فرهنگی اسباببازی هم مورد توجه قرار گیرد و به جنبه فرهنگی که موجب آموزش و نشاط بچهها میشود، توجه بیشتری شود. یکی از جنبههای فرهنگی، بحث بینالمللی بودن آن است. ما باید بتوانیم مسائل فرهنگی را در سطح بینالمللی گسترش دهیم و از این منظر پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی که بتواند زیرساختهای لازم را برای تقویت این کار مهیا کند، قابل توجه و تامل است.
وی تصریح کرد: جنبه اقتصادی اسباببازی باید با نگاه بینالمللی دنبال شود و این جنبه اکنون خیلی تامین نیست و بیشتر کسانی که در این حوزه مشغولند صرفاً بر اساس علایق شخصی خود وارد این حوزه شدهاند. بر همین اساس به نظر میرسد وجود صندوقهای حمایتی برای حمایتهای مادی و معنوی ضرورتی انکارناپذیر است.
خزعلی افزود: مشکلاتی را دوستان یادآوری کردند که باید حل شود؛ مشکلاتی همچون عدم تامین سرمایه کافی، مشکلات ارزی، ارتباط با ما سایر کشورها و... تمام اینها وجود دارد ولی هرکدام راهکار خاص خود را نیز دارد. بهعنوان مثال مشکلی که دوستان در ارتباط با نیروی کار مطرح کردهاند بهنظرم یک مشکل فرهنگی است وگرنه ما مشکل نیروی کار نداریم.
معاون امور زنان و خانواده رییسجمهوری گفت: در مورد بحث نمایشگاه و عدم صرفه اقتصادی آن برای مشارکت تولید کنندگان داخلی هم میتوان تسهیلاتی ایجاد کرد. اگر بناست از خارجیها چیزی گرفته شود بهتر است که این بدهبستان با ارائه تخفیفاتی برای تولیدکنندگان داخلی توام باشد. اگرچه که برای سالهای اولیه میتوان موضوع ارایه تخفیف به شرکتهای خارجی را پذیرفت چرا که باعث توجه خاص آنها برای حضور در این نمایشگاهها میشود ولی به مرور باید از این موضوع به نفع تولیدکننده داخلی بهره برد.
استاد نمونه کشوری سال ۱۳۹۰-۱۳۸۹ تاکید کرد: اگر بناست نمایشگاهی در ایران سالی یک بار برگزار شود باید بتوانیم این نمایشگاه را در سایر کشورهای منطقه هم شاهد باشیم. بر همین اساس شاید برگزاری بازارچههای مجازی در این حوزه ایده خوبی باشد. ما در حوزه اسباببازی میتوانیم از بازارچههای مجازی استفاده کنیم و زیرساختهای آن را در حال حاضر در اختیار داریم. این بازارچههای مجازی در سالهای آتی میتواند در فضاهای فیزیکی و دو جانبه بین ما و کشورهای منطقه ایجاد شود.
وی تصریح کرد: ما میتوانیم در کنار نمایشگاه «مادر، نوزاد، کودک» به مباحث فرهنگی نیز توجه ویژه ای داشته باشیم مثلا می توانیم به آموزش مباحث بهداشتی و جمعیتی یا واکسن کودکان و چنین برنامههایی تاکید کنیم. همچنین میتوانیم با برپایی یک سری مسابقهها بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان و مصرفکنندگان جذابیت نمایشگاه را افزایش دهیم بهعنوان مثال برای تقویت جنبه فرهنگی این نمایشگاه میتوان مسابقههایی در زمینه کیفیت، قیمت و یا بهداشتی بودن محصولات بین تولیدکنندگان و صادر کنندگان مهیا کرد یا مسابقههایی بین پدران و فرزندان برای افزایش همکاری بیشتر اعضای خانواده در این فعالیت فرهنگی تدارک دید.
معاون امور زنان و خانواده رییسجمهوری با تاکید بر لزوم تدارکدیدن «فراخوان ایدههای برتر» برای فعالیتهای سیزدهمین دوره نمایشگاه «مادر،نوزاد،کودک» در سال آینده گفت: این نمایشگاه میتواند برای سهولت میهمانان خارجی امسال در جزیره کیش برگزار شود.
تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه
علی محتشمامیری مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور و مدیر برگزاری نمایشگاه «مادر،نوزاد و کودک» نیز در این نشست با بیان اینکه دوازدهمین دوره این جشنواره از دوم تا پنجم اسفند در محل دایمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد توضیح داد: این نمایشگاه در فضایی حدود ۶۵۰۰ متر اجرا میشود و ۸۰ شرکت در حوزههای مختلف از جمله سیسمونی، کالسکه، تخت و کمد، وسایل بهداشتی، اسباببازی و تجهیزات پزشکی مشارکت دارند.
وی افزود در این نمایشگاه نیز همانند سالهای گذشته اتاقهای استراحتی برای مادران و کودکان در سالنهای مختلف طراحی شده است و بنا داریم این نمایشگاه به لحاظ اهمیتی که دارد بتواند به لحاظ کیفی نیز به رشد مطلوبتری برسد بر همین اساس برای برگزاری سمینارها، همایشها و کارگاههایی با حضور دستاندرکاران در طی ایام نمایشگاه برنامهریزی شده است.
علی محتشمامیری با بیان اینکه ایجاد دبیرخانه دائمی نمایشگاه از روز پایانی این رویداد کلید زده خواهد شد در عین حال از حضور شرکتهای دانشبنیان و خلاق با حمایت صندوق نوآوری خبر داد.
نمایشگاهی در شان مادران ایرانی
آیدین مهدیزادهتهرانی رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباببازی کانون نیز گفت: اگر سیاستگذاران و مدیران دولتی به کمک بخش خصوصی و متقابلا بخش خصوصی به کم دولت نیاید این حوزه تنها تبدیل به یک حوزه تفریحی میشود و ما نمیتوانیم دستاوردهای خودمان را نشان دهیم امیدوارم همه دست به دست هم بدهیم تا این نمایشگاه در شان مادران ایرانی برگزار شود.
دغدغه نمایشگاه صادرات است با دو رویکرد فرهنگی و تجاری
در ادامه این نشست عماد ارغند دبیر اجرایی دوازدهمین دوره نمایشگاه «مادر، نوزاد و کودک» نیز گفت: با تدابیری که لحاظ شده است این نمایشگاه دارای شش بخش اصلی خواهد بود. رویکرد صادراتی این نمایشگاه با نگاه به تولیدات سلامتی، بهداشتی، کالاهای سیسمونی و اسباببازی تعقیب میشود. همچنین یک گردهمایی سالانه برای تولید کنندگان در حوزه مذکور خواهد بود.
بنا به گفته دبیر اجرایی این نمایشگاه، ستاد خبری ویژهای مسولیت اطلاعرسانی گسترده فعالیتهای نمایشگاه «مادر، نوزاد و کودک» را پیش از برگزاری ایام این نمایشگاه بر عهده دارد همچنان که رونمایی از ایدهها و محصولات جدید با ابعاد رسانهای و تبلیغاتی دنبال خواهد شد.
ارغند افزود: نشستهای مختلف در سه حوزه کسب استاندارد با رویکرد صادرات، بیمه و مالیات و emc و توسعه صادرات با حضور مدرسان حوزه توسعه و تجارت برگزار خواهد شد. همچنان که هیاتهای تجاری با همراهی وزارت صمت در این نمایشگاه حضور دارند.
این فعال فرهنگی همچنین تاکید کرد: دغدغه اصلی نمایشگاه، دغدغه صادرات با دو رویکرد فرهنگی و تجاری است و ما امیدواریم بتوانیم برای رسیدن به این منظور در ایام برگزاری این نمایشگاه، تفاهمنامه چند سالهای با معاونت امور زنان و خانواده رییسجمهوری داشته باشیم.
حمایت از طراحی ایده متناسب با ذائقه فرهنگ ایرانی و اسلامی
محسن حموله کارشناس فرهنگی و دبیر سابق چندین دوره جشنواره ملی اسباببازی با بیان اینکه امسال سال تولید، اشتغال و دانشبنیان نامگذاری شده است گفت: دوازدهمین دوره نمایشگاه بینالمللی مادر، نوزاد و کودک توجه ویژهای به مشارکت و همافزایی سازمانها و بخشهای دولتی و خصوصی در این زمینه دارد و علت برگزاری این نشست هم بهرهمندی از ظرفیتهای موجود در سطح کلان کشور است تا شرکتها بتوانند آخرین تولیدات و دستاوردهای علمی خود را در این نمایشگاه، عرضه و با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند.
او با اشاره به دستاوردهای سالهای اخیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه صنعت اسباببازی از جمله برگزاری جشنواره ملی اسباببازی با نگاهی تخصصی به معرفی محصولات ایرانی همچنین حمایت از ایدهپردازان با برگزاری چندین دوره رویداد ملی ایده آزاد، یادآور شد: یکی از دغدغههای تولیدکنندهها در این حوزه بحث طراحی خلاق ایده متناسب با ذائقه فرهنگ ایرانی و اسلامی که در این زمینه در کانون، بانک اطلاعات بسیار خوبی برای سرمایهگذاران و تولیدکنندگان فراهم شده است. در عین حال امیدواریم برپایی اینگونه نمایشگاهها و رویدادهای ملی و بینالمللی در سطح کشور باعث معرفی مناسب توان تولید ایرانی شود و بتوانیم در سالهای آینده نیز با دعوت از شرکتهای خارجی زمینه بحث اقتصادی و تجاری را برای تولیدکنندگان فراهم سازیم.
آگاهی بخشی به خانوادهها ماموریت اصلی نمایشگاه
امیرمحمد پرهامفر، معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیز با حضور در این نشست که عصر روز ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد، گفت برگزاری این نمایشگاه یک نگرش الزامآور در حمایت از کالای ایرانی و تقبیح استفاده از کالاهای خارجی قاچاق باید باشد. لازم است در این حوزه آگاهسازی انجام شود که این، رسالت ماست و یکی از ماموریتهای اصلی نمایشگاه هم میتواند آگاهی بخشی به مصرفکننده، خانواده و خریدار باشد.
مجتبی دانشور سرپرست مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون برای حضور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نمایشگاه و ارایه سرگرمیها و فیلمهای مناسب کانون اعلام آمادگی کرد.
شایان فروزندهدل تولیدکننده و فعال صنعت اسباببازی نیز اظهار داشت، باتوجه به رونق بازارهای پایان سال، برگزاری نمایشگاه در اسفند فرصت مناسبی را برای ارائه و معرفی محصولات جدید و آماده به عرضهی تولیدکنندگان، فراهم میکند.
او همچنین اذعان داشت، با توجه به ظرفیتهای این نمایشگاه بهلحاظ حضور گروههای متعدد و متنوع مخاطبان، این نمایشگاه فرصت مناسبی برای پرداختن به بخشهای ترویجی در حوزههای مرتبط با مادر و کودک است.
بر اساس این گزارش برپایی نمایشگاه «مادر،نوزاد،کودک» با نگاه حمایت از کالاهای ایرانی و تقبیح استفاده از کالاهای خارجی قاچاق، ایجاد فضا و شرایطی برای مشارکت بیشتر ایدهپردازان دانشگاهی، ضعف تولیدکنندکان داخلی برای تولید محصولات مرتبط با سلامت روحی و روانی مادران و کودکان، لزوم برگزاری سمینارها و نشستهای تخصصی در مورد سلامت مادران و کودکان در ایام این نمایشگاه در کنار انعکاس خبر افزوده شدن دو بخش emc برای ایجاد تسهیلاتی در جهت خدمترسانی به هیاتهای تجاری و سرمایهگذاران خارجی و R&D برای توانمندسازی و استعدادیابی و لزوم همافزایی و همفکری بخش دولتی در کنار بخش خصوصی در حوزه سیاستگذاری برنامه های این نمایشگاه از دیگر مباحثی بود که در این نشست به آنها پرداخته شد.
در این نشست برخی از کارشناس و فعالان صنعت اسباب بازی، روسا، مدیران و نمایندگان وزارتخانههای صنعت، معدن، تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای نظارت براسباببازی، صندوق شکوفایی و نوآوری، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر ایران، شرکت ایده بازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر، انجمن صنفی کارفرمایی شهربازیداران ایران، انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی حضور داشتند.
قرار است در این نمایشگاه رایزنان بازرگانی ۱۴ کشور از سوی سازمان توسعه و تجارت حضور داشته باشند و تفاهمنامهای به منظور شتابدهی صادرات محصولات اسباببازی منعقد خواهد شد.
به گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه، این رویداد از سال آینده در نیمه اول هر سال برگزار خواهد شد.
دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی«مادر، نوزاد و کودک»(MBC) از سوی شرکت «میلاد نور» بهعنوان کارگزار سازمان توسعه تجارت و با نظارت شورای نظارت بر اسباببازی روزهای ۲ تا ۵ اسفند ۱۴۰۱ به صورت حضوری در محل دایمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.
ارسال دیدگاه