وزیر بهداشت در گفت‌وگو با پانا:

کرونا را با همراهی مردم و گروه‌های جهادی و بسیجی کنترل کردیم

تهران (پانا) - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رمز موفقیت ایران در کنترل کرونا که موجب بهت و حیرت جهانیان شده است، همراهی مردم و مشارکت گروه‌های داوطلب، جهادی و بسیجی برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۴۵۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
کرونا را با همراهی مردم و گروه‌های جهادی و بسیجی کنترل کردیم

مهدی جابری/ بهرام عین اللهی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «کنترل کرونا در ایران، در درجه اول به خاطر لطف خدا بوده است. ما زمانی که دولت را تحویل گرفتیم روزانه ۵۰ هزار مبتلا، ۲۰ هزار بستری و ۸ هزار بیمار بدحال و بیش از ۷۰۰ نفر فوتی روزانه داشتیم. همچنین تا آن زمان فقط بخشی از جامعه شامل کادر درمان، افراد سالمند و گروه‌های حساس موفق به دریافت واکسن شده بودند.»

وی افزود: «ما نمی‌توانستیم زمان را از دست بدهیم. بنابراین آقای رئیس‌جمهور شخصا پیگیر این موضوع شد تا سیل واکسن وارد کشور شود که عمدتا سینوفارم و واکسن‌های چینی بود.»

وزیر بهداشت با اشاره به یک تجربه مفید در زمان دفاع مقدس گفت: «من یک تجربه در دفاع مقدس درباره افراد شیمیایی دارم؛ آن زمان که 25 هزار مجروح شیمیایی را یکدفعه به تهران آوردند، به طوری که اگر همه بیمارستان‌ها از این بیماران پر می‌شد، باز هم جوابگو نبود. بنابراین از ورزشگاه 12 هزار نفری بهره گرفتیم و هرچه تخت در پادگان‌ها بود را برای درمان این مجروحان جمع کردیم و با مشارکت فعالانه بسیج و مردم توانستیم آن ماجرا را کنترل و اداره کنیم.»

عین اللهی ادامه داد: «بر اساس همان تجربه، در بحث واکسیناسیون هم تاکید بر استفاده از مشارکت و ظرفیت مردم بود. من با سردار سلامی صحبت کردم و ایشان با برگزاری یک وبینار با فرماندهان سپاه کشور، به آنها تاکید کرد که این یک دستور نظامی است و همه شما در موضوع واکسیناسیون باید حضور داشته باشید. بنابراین همه پادگان‌ها و مراکز بسیج، برای واکسیناسیون پای کار آمدند.»

وی تصریح کرد: «جریان واکسیناسیون در ایران به حدی پررنگ و دقیق شکل گرفت که شبانه‌روزی پیگیری می‌شد و حتی به صورت خودرویی هم انجام می‌شد. به طوری که در مواردی روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز واکسن در ایران تزریق می‌شد. ما به طور متوسط در هفته بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن تزریق می‌کردیم و این برابر با جمعیت امارات بود. در واقع ما در یک مدت کوتاه، واکسیناسیون را در سطح وسیع انجام دادیم. البته اگر ما می‌خواستیم این کار را فقط با حضور پرسنل خودمان پیگیری کنیم قطعا به سرانجام نمی‌رسید چون اکثر آنها ساعت 8 در محل کار خود حاضر می‌شوند، ظهر ناهار می‌خورند و ساعت 3 به خانه می‌روند.»

وزیر بهداشت افزود: «در شرایطی که فقط روزی 70 هزار دُز واکسن تزریق می‌شد، گروه‌های داوطلب، جهادی و بسیجی پای کار آمدند و ما فقط یک نفر را به عنوان رابط وزارت بهداشت به آنها معرفی می‌کردیم تا جریان سراسری واکسیناسیون در مساجد، ورزشگاه‎‌ها و همه مراکز دیگر شکل بگیرد و با قدرت به پیش برود. اینچنین بود که ما واکسیناسیون را تا آذرماه 1400 تا حد قابل قبولی انجام دادیم. میزان مرگ و میر ما در کرونا تا آذرماه 1400 تعداد 122 هزار نفر بود اما از آن زمان تاکنون 20 هزار نفر است.»

عین اللهی با بیان مثالی اظهار کرد: «من همیشه این مثال را می‌زنم؛ فرض کنید می‌خواهید یک فضایی را که با آفت گسترده مواجه شده است در یک حج وسیع و در یک مدت کوتاه سم‌پاشی کنید؛ ویروس نیز همینطور است و زمانی که شما در یک حجم وسیع واکسن تزریق کنید، تکثیر ویروس متوقف می‌شود. این حجم وسیع با کمک مردم و در یک زمان کوتاه منجر به ایجاد ایمنی شد.»

وی اضافه کرد: «ما بعد از آذرماه 1400 با اومیکرون مواجه بودیم و مشاهده کردید که در اومیکرون تلفات چندانی نداشتیم؛ امروز هم موج هشتم تمام شده است و پایین آمده‌ایم.»

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تاکیدات حکیمانه رهبر معظم انقلاب راجع به انتخاب واکسن، گفت: «واکسن‌هایی که ما از آنها استفاده کردیم واکسن‌های معمول بود و از MRNA استفاده نکردیم. مقام معظم رهبری در این باره اطلاعات بیشتری از ما دارند و تاکید فرمودند که از واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی استفاده نکنیم و حتی تلویحا اشاره داشتند که از واکسن‌های MRNA استفاده نشود. همین الان ثابت شده است که واکسن‌های متداول اثر بیشتری از MRNA دارند.»

عین اللهی ادامه داد: «بیش از 95درصد مردم دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که این آمار در تهران نزدیک به 100 درصد است. همچنین 86درصد از مردم برای تزریق دُز دوم اقدام کرده‌اند. براین اساس، میانگین تزریق واکسن در کشور ما حدود 75درصد است.»

وی با اشاره به توان بالای کشور در زمینه تولید واکسن تاکید کرد: «ما امروز هنر تولید واکسن را داریم؛ یعنی با توجه به دانش، فن و امکاناتی که در اختیار داریم می‌توانیم برای هر نوع ویروس دیگری واکسن تولید کنیم. این یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.»

وزیر بهداشت افزود: «در ابتدای کار دولت، دشمن با همراهی سلبریتی‌ها به دنبال این بود که ناکارآمدی نظام و دولت را نشان دهند. یادمان نمی‌رود که برخی از مردم برای تزریق واکسن به ارمنستان و مناطق دیگر می‌رفتند و برخی سلبریتی‌ها گریه می‌کردند و فریاد می‌زدند که مردم در حال مرگ هستند و واکسن نداریم. اما امروز به لطف الهی ما صادر کننده واکسن هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار