معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پانا:

دستورالعمل کنترل قاچاق محدود خاک باغبانی در دست تهیه است

برای اولین بار برای مطالعه خاک در بودجه مبلغی در نظر گرفته شده است

تهران (پانا) - معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور مشکل کمبود خاک مرغوب دارد، عنوان کرد قاچاق خاک مربوط به حوزه خاک صنعتی است و در حوزه کشاورزی فقط قاچاق خاک باغبانی به‌اندازه کم و محدود وجود داشته و معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی در حال تهیه دستورالعملی است تا از قاچاق همین مقدار اندک هم جلوگیری کند.

کد مطلب: ۱۳۴۵۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد
دستورالعمل کنترل قاچاق محدود خاک باغبانی در دست تهیه است

نشست خبری صفدر نیازی، معاون آب‌وخاک به مناسبت دهه مبارک فجر در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. نیازی در این نشست یکی از چالش‌های عمده معاونت آب‌وخاک را معیشتی‌شدن کشاورزی تعریف کرد و گفت: «در باغات چالش جدیدی داریم و آن تغییر کاربری است. در موضوع زراعت هم نمی‌توانیم طرح‌های بزرگی اجرا کنیم زیرا زمین‌های زراعی کوچک‌مقیاس شده‌اند.»

وی افزود: «در خوزستان طرح ۵۵0 هزار هکتاری که همان طرح ولایت است کلید خورده و در فاز یک اجرا شد.۶۰ تا ۷۰ درصد پروژه که ۲۹۵ هزار هکتار است، اجرا شده و فاز دوم هم در حال مطالعه بوده و منتظریم منابع پولی در اختیار قرار بگیرد. درواقع با این طرح‌ها و اجرای طرح‌های بزرگ مانند تأمین آب در غرب کشور می‌توانیم تولید را دنبال کنیم وگرنه از اراضی معیشتی انتظار تولید زیاد نیست، پس باید پروژه‌های بزرگ تعریف شود.»

نیازی اظهار کرد: «پروژه‌ای تعریف شده با عنوان «آبخیز تا جالیز» که در حال اجراست و در این طرح، بالادست جدی گرفته می‌شود و اگر قرار است قنوات مشکلی نداشته باشد باید روی این مهم کار شود.»

نیازی درباره مهم‌ترین تصمیم حوزه آب‌وخاک در بودجه ۱۴۰۲ گفت: «آنچه اکنون به عنوان بودجه به مجلس ارسال شده این است که اعتبارات آب‌وخاک رشدی پیدا نکرده است در حالی که هزینه در واحد افزایش دارد. باید بودجه ابلاغ شود تا بتوانیم درباره جزییات عدد و رقم‌ها صحبت کنیم.»

نیازی با بیان اینکه تهیه خاک سخت‌تر از تهیه آب است، عنوان کرد: «منابع اعتباری برای اولین بار در بودجه ۱۴۰۲ حدود ۳۵ میلیارد تومان برای مطالعات خاک هزینه خواهد کرد. هرچند مبلغ زیادی نیست اما به عنوان اولین گام که به طور جداگانه به موضوع خاک در بودجه 1402 توجه شده، مهم است.»

وی درباره ارایه حجمی آب به کشاورز گفت: «از برنامه سوم توسعه دو موضوع مهم داریم، ابتدا برقی کردن چاه‌ها مهم است که هنوز تعداد زیادی چاه غیربرقی داریم. قرار است آب حجمی در اختیار کشاورزی قرار بگیرد که چنین نشده که اگر چنین شود دست ما هم در آمارها و برنامه‌ریزی‌ها بازتر خواهد شد. بخش زیادی از آب به زمین نفوذ می‌کند و آب حجمی در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گیرد که مهم است.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره تفاوت‌های آماری در تولیدات محصولات کشاورزی گفت: «اختلاف در آمار تولیدات کشاورزی وجود دارد زیرا محاسبه سخت است. ما ۴۱ هزار قنات داریم و باید یک‌به‌یک بررسی کنیم در چه حالی هستند. اما اگر ما به کشاورز حجمی آب بدهیم دیگر مشکلی نخواهیم داشت. مهم‌ترین دغدغه ما در حوزه آب بهره‌برداری است.»

نیازی درباره تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز گفت: «تعداد ۴۵۴ هزار چاه مجاز در کشور وجود دارد و ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز نیز وجود دارد البته این اعداد براساس شنیده ماست چون آمار دقیق را وزارت نیرو می‌تواند بیان کند.»

وی اظهار کرد: «ما در خاک شرایط خوبی نداریم. در کل کشور دسته‌بندی داریم با عنوان کلاس خاک که درجه‌بندی می‌شود و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار خاک درجه یک داریم و این یعنی در خاک شرایط خوبی نداریم. کلاس یک و دو خاک برای ساخت مسکن ممنون است. حدود ۳۵ میلیون هکتار در کل کشور قابلیت زراعت دارد و ۱۸ میلیون هکتار در عرصه تولید در اختیار داریم و سالی ۱۴ میلیون هم سطح زیر کشت است.»

وی در پاسخ به سوال پانا درباره اینکه تغییر اقلیم، افزایش فرونشست زمین و فرسایش خاک امنیت غذایی را به خطر انداخته اما از سوی دیگر معضل قاچاق خاک است و این موضوع می‌تواند بر امنیت غذایی ایران تاثیر منفی داشته باشد یا نه، گفت: «خاک در حالت معمول ارزش اقتصادی برای قاچاق ندارد بلکه اگر فلز گرانبهایی در آن باشد قاچاق می‌شود، به این نوع خاک صنعتی گفته می‌شود. پس ما قاچاق خاک کشاورزی نداریم اما مشکل قاچاق خاک باغبانی است که در سطح محدود وجود دارد.»

وی افزود: «به این‌گونه است که گلی را به کشور دیگری می‌خواهند ببرند با خاک گلدان می‌برند و در این موضوع هم ما در حال تهیه دستورالعملی هستیم تا بتوانیم حتی در این حد هم اجازه قاچاق خاک باغبانی را ندهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار