مدیر عامل سازمان شهرک‌‌های صنعتی کشور خبر داد:

کاهش ۱۴ درصدی واحدهای راکد صنعتی

تهران ( پانا) - مدیر عامل سازمان شهرک‌‌های صنعتی کشور از کاهش ۱۴ درصدی واحدهای راکد صنعتی در سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۴۴۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد
کاهش ۱۴ درصدی واحدهای راکد صنعتی

علی رسولیان در نشستی خبری با بیان اینکه تعداد واحدهای راکد صنعتی در سال جاری ۱۴ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: ۸ هزار و ۵۶ واحد راکد صنعتی در سال جاری با کاهش ۱۴ درصدی به ۶ هزار و ۹۱۳ واحد کاهش یافته است.
وی در پاسخ به پرسش پانا درباره نگرانی صادرکنندگان از نرخ ارز صادرات عنوان کرد: بحث تامین مواد اولیه و خرید ماشین‌آلات صنعتی موضوع مهمی است که بتوان با نرخ ارز مشخصی ارز آن را تامین کرد.این موضوع در دولت در حال بررسی بوده و طبیعی است که در صورت ارز متفاوت نسبت به نرخ ارز آزاد بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز با نرخ‌های دیگری خواهد بود.
وی با بیان اینکه ۸۵۱ شهرک صنعتی در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: تا ۹ ماه ابتدایی امسال ۵ هزار و ۳۷۳ واحد صنعتی با اشتغال یک میلیون و ۱۲ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند.

رسولیان با بیان اینکه در زمستان سال جاری به دلیل سرمای هوا و کمبود گاز برخی نیروگاه‌های برق دچار مشکل و در نتیجه شهرک‌های صنعتی در برخی روزها تعطیل شدند، گفت: با بهتر شدن هوا این مشکل رفع شده و در حال حاضر شهرک‌ها فعال هستند. اما هنوز خسارت ناشی از این قطعی برق برآورده نشده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، اظهار کرد: سهم صنایع از کل مصرف برق کشور ۳۵درصد، گاز ۱۰درصد و آب دو درصد است. همچنین در سال جاری ۱۰۰۰مگاوات برق شهرک ها از طریق نیروگاه‌های خود تامین تهیه شده است.

رسولیان، اضافه کرد: همچنین سهم شهرک های صنعتی در آلایندگی هوا را به شدت پایین توصیف کرد و علت آن را جریمه های بالای برای آلودگی‌های احتمالی از سوی این واحدها عنوان کرد.

وی، درباره مشکل کمبود نیرو در شهرک‌های صنعتی به دلیل حقوق پایین نیز تصریح کرد: در واحدهای کوچک بعضا تا ۳۰درصد هزینه مربوط به حقوق است. بنابراین حقوق باید طوری تعیین شود که معیشت کارگران را تامین کند، اما باید ملاحظات بنگاه ها را نیز در نظر گرفت‌. البته به دلیل مشکل تامین نیرو، در برخی از واحدها همین حالا هم بیش از حقوق تعیین شده پرداخت می‌کنند، چرا که به کارگران نیاز دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سهم صنایع کوچک و متوسط را از کل تسهیلات بانکی شش تا هفت درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که این صنایع ۴۳درصد اشتغال صنعتی کشور را تامین می‌کند. تامین مالی زنجیره‌ای هم فعلا در بنگاه‌های بزرگ مثل خودرو و فولاد شروع شده و به تدریج به صنایع کوچک می‌رسد. یکی از مطالبات ما هم تامین مالی از منابع غیر بانکی است‌.

رسولیان عنوان کرد: تعداد واحدهای صنعتی تحت تملک بانک‌ها ۱۸۰۰واحد عنوان کرد که نزدیک به ۴۰۰واحد از آن‌ها در شهرک‌های صنعتی تعطیل و بقیه فعال هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار