«عشاق ایرانی» چراغ حراجهای بین المللی هنر ایران را روشن کردند
تهران (پانا) - در حراج بونامز اثری کوچک از مجموعه «عشاقِ» صادق تبریزی مربوط به دهه هفتاد میلادی که با تکنیک رنگ روغن روی بوم اجرا شده بود، با بر آورد اولیه 4 تا 6 هزار پوند به قیمت 6120 پوند به فروش رسید.
موسسه بونامز در حالی مزایده سالانه هنر مدرن و معاصر خود را با محوریت هنر خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار کرد که آثاری از شش هنرمند ایرانی از جمله اثری از صادق تبریزی پیشگام فقید مکتب سقاخانه و اثری بدون عنوان از سیراک ملکونیان با استقبال خوب خریداران روبه رو شد. این در حالی بود که بیش از نیمی از آثار هنرمندان شرکت کننده در این حراج، فروخته نشد.
در این حراج که در تاریخ ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن)به کار خود پایان داد، اثری کوچک از مجموعه «عشاقِ» صادق تبریزی مربوط به دهه هفتاد میلادی که با تکنیک رنگ روغن روی بوم در ابعاد ۴۵ در ۳۵ سانتی متر اجرا شده بود، با بر آورد اولیه ۴ تا ۶ هزار پوند به قیمت ۶۱۲۰ پوند به فروش رسید. تابلویی بدون عنوان (مربوط به ۱۹۶۹ میلادی) از سیراک ملکونیان هنرمند بنام ایرانی نیز که دارای ابعاد ۶۹ در ۹۷ سانتی متر و متعلق به مجموعهای خصوصی در آمریکا بود؛ به رقم ۱۵۳۰۰ پوند فروش رفت و جزء گرانترین آثار ایرانی این حراج بود. همچنین حسین زنده رودی (۳۱۸۷ پوند)، لیلی متین دفتری/ دو اثر (۲۵۵۰ و ۲۸۲۵ پوند) منیر فرمانفرمایان (۲۵۵۰ پوند) و اردشیر محصص / دو اثر (۵۱۰ پوند)؛ از دیگر هنرمندان ایرانی این حراج بودند که آثار آنها با اقبال خریداران مواجه شد.
در این حراج که به طریق آنلاین برگزار شد، یکصد و یک اثر از هنرمندان صاحب نام منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله کشورهای ایران، ترکیه، مصر، عراق، لبنان،، سوریه، فلسطین، مراکش و... عرضه شده بود. گرانترین اثر فروخته شده این حراج، تابلوی «فیگور نشسته» از عمر النّجدی هنرمند فقید مصری به ابعاد ۸۵ در ۵۷ سانتی متر مربوط به سال ۱۹۹۱ میلادی بود که به مبلغ ۲۵۵۰۰ پوند فروخته شد. به رغم فروش خوب تابلوی النّجدی که از طریق فرانسین هینریش دیپلمات سابق و مجموعه دار فرانسوی به بونامز ارائه شده بود،آثاری از هنرمندان پیشگام عرب همچون محمود سعید، نبیل نحاس، احمد عبدالوهاب، صبری منصور، سمیر سائق و صلاح طاهر به فروش نرسید.
مهرداد فلاح نقاش ونماینده هنری خانواده تبریزی درباره ویژگیهای کمّی و کیفی این دوره از حراج بونامز گفت: «ویژگی حراجهای آنلاین آن است که خریداران فرصت و مجال بیشتری برای تأمل و انتخاب آثار دارند. خوشبختانه چراغ خرید و فروش آثار هنرمندان ایرانی در عرصه بین الملل همچنان روشن است و همان طور که در حراج اخیر بونامز شاهد بودیم، هنرمندان ایرانی در مقایسه با هنرمندان عرب و ترک، موفقیت چشمگیری کسب کردند. حراج امسال هنر مدرن و معاصر بونامز در حالی به صورت آنلاین و برخط برگزار شد که این بار خریداران و مجموعه داران عرب که معمولاً صدها هزار دلار برای حمایت از هنرمندان همزبان خود خرج میکنند، اقبال کمتری نشان دادند و از این رو بیش از نیمی از آثار هنرمندان عرب و ترک به فروش نرفت.»
این هنرمند در باره عرضه اثری از زنده یاد صادق تبریزی در این حراج افزود: «پس از گذشت پنج سال از درگذشت زنده یاد تبریزی این هنرمند همچنان بر طبل حراجهای بین المللی میکوبد و شاهد رشد قیمت آثار او در عرصه مارکت هنر جهان و ایران هستیم. این یکصدمین حضور بین المللی ایشان در حراجها بود. این در حالی است که ۵۰ سال از حضور این هنرمند در یک حراج هنری میگذرد؛ چرا که ایشان در اولین حراج تهران که سال ۱۳۵۲ برگزار شد نیز حضور چشمگیری داشت و دو اثر او با رقم خوبی به فروش رفت. پس از آن نیز آثار وی در حراجهای کریستیز، ساتبیز، بونامز، حراج تهران و سایر حراجهای ایرانی و بین المللی با استقبال و علاقه خریداران رو به رو شد.»
کوچک بودن اثر و تعلق آن به مجموعه «عشّاق»، به زعم فلاح، دو ویژگی مهم اثر تبریزی در حراج امسال بونامز محسوب میشود؛ضمن این که به اعتقاد این نقاش، تبریزی هنرمندی بود که هنر مینیاتور ایران را مدرن کرد.به گفته او، در حراج پیشین بونامز که دوم ژوئن ۲۰۲۱(۱۲ خرداد ۱۴۰۰) برگزار شده بود، هر دو اثر از تبریزی از مجموعه« سوارها» بود؛ اما در حراج اخیر شاهد ارائه اثری از مجموعه «عشاق ایرانی» بودیم.
زنده یاد صادق تبریزی پایهگذار نقاشیخط در ایران و از پیشگامان مکتب «سقاخانه» زمستان سال ۹۶ در سن ۷۸ سالگی در لندن درگذشت.
ارسال دیدگاه