مدیر فرهنگی و هنری منطقه ۱۱ شهر تهران در جمع اصحاب رسانه اعلام کرد

تمام نیازهای یک نوجوان در 50 غرفه

تهران(پانا) - مدیر فرهنگی و هنری منطقه 11 شهر تهران تاکید کرد در سال پیش رو غالب فعالیت های شهر تهران مرتبط با نوجوانان است و می‌توان گفت تمام نیازهای یک نوجوان در 50 غرفه فرهنگسرای رازی جمع آوری شده است.

کد مطلب: ۱۳۴۳۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
تمام نیازهای یک نوجوان در 50 غرفه

حسین شکیب راد؛ مدیریت فرهنگی و هنری منطقه 11 با اشاره به ظرفیت ها و بخشی از امکاناتی که در مجموعه رازی وجود دارد بیان کرد: به بهانه نزدیک شدن به ایام دهه فجر و با توجه به رویکرد جدید و جدی سازمان هنری شهر تهران در سال 1401 در حوزه نوجوانان و برنامه های جدیدی که در آن توجه ویژه به قشر نوجوان لحاظ شده، قالب فعالیت هایی که به صورت منطقه ای، محله ای و... انجام شده در حوزه نوجوان بوده، اما به طور خاص در فرهنگسرای رازی تمرکز بر حوزه نوجوان لحاظ شده است.

وی در ادامه با توجه به مقدمه ذکر شده اقدامات آتی را در حوزه فرهنگی و هنری ویژه نوجوانان تعریف کرد و اولین فعالیت را انتخاب نوجوان برگزیده استان تهران شمرد و بیان کرد: در این برنامه نوجوانانی که توانایی خود را در حوزه های مختلف، فرهنگی، هنری، ادبی، رسانه ای، مطبوعاتی، ورزشی و ... می‌دانند، به سایت nojavan.farhangsara.ir یا با ارسال عدد ۱ به سامانه 20001837 ثبت نام کرده و در رقابتی ویژه گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال شرکت کنند. در این برنامه که نوجوانان و به طور دقیق تر دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم که مخاطبین این جشنواره هستند، داوری در سه مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول غربالگری اولیه در هر منطقه توسط مسئولین انجام شده و ۵ نفر به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند. در مرحله بعد در میان این 110 نفر توسط داوران سرشناس در هر حوزه 5 نفر انتخاب شده و در مرحله نهایی با رای گیری مردمی انجام می‌شود. مهلت ثبت نام این جشنواره تا 16 بهمن ماه بوده و پاسخ اولیه آن 19 بهمن ماه منتشر می‌شود. طبق روال کشوری این برنامه از ایده ها و طرح های برگزیدگان در حوزه مربوطه حمایت شده و از توانایی آنان استفاده می‌شود.

شکیب راد با توجه به نزدیک بودن ایام اعتکاف اظهار کرد: مراسم اعتکاف ویژه پسران مقطع نهم تا یازدهم در مسجد هم برگزار می‌شود. در این مراسم که شروع آن با مراسم روز پدر است، آموزش هایی در کنار رویکرد عبادی به شرکت‌کنندگان داده می شود. گفتنی است برنامه نسل قاسم پوشش کامل این مراسم را بر عهده گرفته و مستند و بخش هایی به صورت زنده را به تصویر خواهد کشید. مهلت ثبت نام این بدنامه تا پنج شنبه 13 بهمن ماه ادمه دارد علاقه‌مندان می‌توانند به صورت حضوری یا تماس با شماره 09104308553 هماهنگی لازم را جهت ثبت نام انجام دهند.

وی برنامه سوم را اردوها با سناریوهای گوناگون برشمرد و گفت: مجموعه رازی اردوگاهی نزدیک به ۳۰ هکتار است که امکانات گوناگونی برای نوجوانان در خود جای داده. با این توصیفات دهه فجر زمان مناسبی برای شروع اردو های دارای سناریو است که توسط تیم اردوچی طراحی می‌شود. مساجد، کانون های فرهنگی، مدارس و... که نوجوانانی را زیر مجموعه خود دارند می‌توانند در رقابت های طراحی شده شرکت کرده و در رویکردهای مختلف، چالش های گوناگونی را تجربه کنند. این برنامه که با هزینه ۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان طراحی شده، پس از دهه فجر نیز ادامه دارد و اردوهای نیم روزی که همزمان 100 نفر را پشتیبانی می‌کند، رقابت و تجربه آموزنده ای را برای نوجوانان رقم می زند.

مدیر فرهنگی و هنری این فرهنگسرا در منطقه 11 شهر تهران برنامه چهارم را با عنوان پرزیدنت اعلام کرد و گفت: این برنامه که دور اول آن با حضور نخبگان منطقه در دهه فجر انجام می‌شود، یکی از اردوهای نیم روزه ماست که برنامه بلندمدت با هدف آموزش سیاسی و اجتماعی از طریق بازی به نوجوانان برای گروه سنی 18 الی 20 سال طراحی شده است. این برنامه به صورت اختصاصی طراحی شده و مشابه ایرانی و خارجی ندارد. در بازی ها چگونگی اداره شهر، کشور و ... به نوجوان از طریق شیوه های مختلف آموزش داده می‌شود. این رقابت با تعداد 60 نفر آغاز می شود و در مرحله دوم به 40 نفر و در مرحله پایانی به 20 نفر می‌رسد.

وی در رابطه با برنامه پنجم که برنامه محفل شعر است، بیان کرد: نوجوانان علاقه‌مند می‌توانند با شرکت در این برنامه که رویکرد آموزشی دارد دیگر فقط برای خوانش شعر در محفل شعر و ادب شرکت نکنند. در این برتامه هر دو هفته یک بار آثاری که در کارگاه قلمرو و محفل شعر توسط نوجوانان نوشته شده و توسط اساتید رفع اشکال شده به صورت روزنامه الکترونیک منتشر می‌شود.

شکیب راد برنامه ششم و آخر را برنامه لیگ های ورزشی بیان کرد و گفت: لیگ فوتبال، فوتسال و پینتبال ویژه نوجوانان منطقه11 به صورت منطقه ای و محله ای برای هر دو گروه دختر و پسر به مناسبت دهه فجر برگزار خواهد شد.

مدیریت فرهنگی و هنری منطقه دلیل استفاده از ظرفیت های مجموعه رازی برای برنامه های ویژه نوجوان را امری روشن دانست و اذعان کرد: به طور کلی چرایی صرف نشدن اتمسفر مجموعه رازی برای نوجوان تا به امروز امری تعجب برانگیز است. به این دلیل که یک اردوگاه است و اردو مناسب و متناسب با رنج سنی نوجوانان است. امکانات تفریحی از جمله شهربازی، سینما، پینتبال و ... که در مجموعه وجود دارد بستری مناسب برای نوجوانان است. البته این به آن معنا نیست که ما برای گروه‌های سنی دیگر برنامه ای نداریم اما از آنجایی که نوجوان را پیشران جامعه می‌دانیم که طبیعتا خانواده خود را نیز با خود همراه خواهد کرد، هدف و مخاطب قوی تر بر می‌شماریم. سابقه مجموعه رازی در دهه هشتاد نیز با رویکرد نوجوان و جوان بوده و ما به این سابقه نیز بر‌می‌گردیم.
وی در پاسخ به پرسش پانا بیان کرد: حقیقت ماجرا این است که ما تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا این فضا را به نوجوانان بشناسانیم. برگزاری این نشست نیز یکی از این اقدامات است. ما خود را میدان‌دار می‌دانیم و این عنوان را برای خود انتخاب کردیم تا میدان و بستر باشیم. مجموعه هایی که زمینه های لازم برای اجرای فعالیت های خود را ندارند در این بستر انجام دهند و این فرصت را غنیمت شمارند. برنامه بازارچه نوجوان نیز یکی از برنامه هایی است که ما در دست اقدام داریم که در ایام نوروز و یا تابستان برگزار خواهد شد. تمام نیازهایی که یک نوجوان لازم دارد در 50 غرفه ای که ما اینجا داریم در اختیار آنها قرار می‌‌گیرد. همه این فضاها طبیعتا در کنار بوستان یک فضای خانوادگی ایجاد می‌کند. اما بدون شک تشکل های دانش آموزی همچون سازمان دانش آموزی، بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی که اطلاع رسانی های اولیه نیز به آنها انجام شده، بهترین مکان برایشان فراهم شده است.

دانش آموز خبرنگار: آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار