رییس دانشگاه فرهنگیان فارس:

کمبود 10 هزار نفری معلم در کشور حاصل بی توجهی به حوزه تربیت معلم است

شیراز (پانا) – رییس دانشگاه فرهنگیان استان فارس، با تاکید بر اینکه معتقد به کار نمایشی نیستیم، از بی‌توجهی نسبت به حوزه تربیت معلم و کاستی‌های این دانشگاه از جمله کمبود فضا و نیروی انسانی گلایه کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۳۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد
کمبود 10 هزار نفری معلم در کشور حاصل بی توجهی به حوزه تربیت معلم است

کورش زارع شیبانی در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان استان فارس، با ۱۹ رشته تحصیلی، با ۵ هزار و ۲۱۲ نفر دانشجو ، که ۳ هزار و ۸۲ نفر پسر و ۲ هزار و ۱۳۰ دانشجو دختر و 51 عضو هیات علمی که از این تعداد ۳۱ نفر در پردیس پسران و ۲۰ عضو دیگر در پردیس خواهران مشغول تدریس هستند، در استان مشغول فعالیت است، از کاستی‌ها و خلا گفتمان تربیت معلم در کشور به عنوان یکی از معضلات اساسی نظام تعلیم و تربیت نام برد.

وی لزوم توجه به رویکرد تربیتی به جای آموزش، در آموزش و پرروش را مطرح کرد و ادامه داد: در حالیکه در کشورهای توسعه یافته هزینه برای تربیت معلم را نوعی سرمایه گذاری و ابزاری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی می دانند، در کشور ما نگاه بسیاری به موضوع تربیت معلم درست نیست و این حوزه بسیاری از اوقات مورد غفلت واقع شده است.

وی، تاکید کرد: غفلت در این زمینه به حدی بوده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز توجه ویژه‌ای به دانشگاه فرهنگیان کرده‌‌اند و از زمان تشکیل این دانشگاه تاکنون، 34 بار کلیدواژه دانشگاه فرهنگیان را با تاکید بر گسترش فعالیت های دانشگاه فرهنگیان در دو بعد کمی و کیفی بکار برده‌اند.

وی، کمبود 10 هزار نفری معلم در کل کشور را نتیجه این غفلت‌ها دانست و افزود: در حال حاضر این میزان کمبود از طریق نیروهای شرکتی، معلمان بازنشسته و غیره باید تامین شود که متاسفانه بیشترین کمبود معلم نیز مربوط به دوره ابتدایی است.

وی به کمبود فضا و امکانات این دانشگاه پرداخت و افزود: پس از غلبه بر بیماری کرونا و آموزش مجازی و با شروع آموزش‌ها به صورت حضوری بعد از کرونا، به دلیل پذیرش بیش از حد ظرفیت در دوسال مجازی، امسال در مهر ماه سال جاری، شاهد سرریز 2 هزار نفری دانشجو نسبت به ظرفیت خوابگاه‌ها و امکانات بودیم که با همکاری و همت دستگاه‌های مختلفی همچون استانداری و دفتر نماینده ولی فقیه در استان فارس شرایط حضور دانشجویان فراهم شد و در حال حاضر مشکل خوابگاه و کلاس درس به طور موقت حل شده است؛ اما باید اقدامات اساسی صورت گرفته و مشکل برای همیشه حل شود .

وی با اشاره به تلاش برای استفاده از حضور خیرین به منظور فضاسازی و تامین مکان دانشگاه، گفت: در حال حاضر اولین مورد با کمک خیرین در کازرون در حال انجام است ولی به طور کل کمبود فضای خوابگاهی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در فارس، باعث نگاه منفی به این استان شده و دانشگاه فرهنگیان مرکزی، وضعیت فارس را قرمز اعلام کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار