مدیر اولین دفتر تسهیلگری در زنجان:
دفاتر تسهیلگری دربین دستگاههای اجرایی استان زنجان شناخته شده نیست
زنجان (پانا) - مدیر اولین دفتر تسهیلگری در زنجان با بیان اینکه دفاتر تسهیلگری، کارگزاران راه و شهرسازی در دل محلات شهرها هستند گفت این دفاتر هنوز در بین سازمانها و دستگاههای اجرایی استان زنجان شناخته شده نیست.
مهران فرامرزی در گفتوگو با پانا، با بیان اینکه ۱۰ سال قبل دفاتر تسهیل گری در کلانشهرها و به خصوص در شهر تهران به تعداد۵۰ دفتر ایجاد شد، گفت: «فلسفه وجودی این دفاتر ارائه خدمات لازم به مردم در حوزه شهرسازی و معماری است تا مردمی که در بافتهای فرسوده زندگی میکنند بتوانند با بدنه حاکمیت ارتباط ایجاد کنند.»
وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار به همت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، دفتر تسهیلگری در استان زنجان در منطقه سعدی جنوبی شهر زنجان در سال ۹۹ به بهرهبرداری رسید، اظهار کرد: «تاکنون تنها از منطقه سعدی جنوبی شهر زنجان ۲۰۰ نفر به دفتر تسهیلگری این منطقه مراجعه کردند و خواستههای متنوعی داشتند و خیلی از درخواستها در بخش فرهنگی و اشتغال بوده و مشاوره لازم داده شده و به میراث فرهنگی معرفی شدند.»
مدیر این دفتر تسهیلگری، بیان کرد: «این دفاتر هنوز در بین سازمانها و دستگاههای اجرایی استان زنجان شناخته شده نیست و برخی مدیران شهرداری با ویژگیها و مزایای دفاتر تسهیلگری آشنایی ندارند و این مهم در راستای بازآفرینی محلات بافت فرسوده است.»
فرامرزی تاکید کرد: «دفاتر تسهیلگری به عنوان کارگزار در دل بافت فرسوده آغاز به کار کرده و این دفاتر اقدامات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، عمرانی و شهرسازی را به صورت حضوری احصا و طبقه بندی میکنند و با دعوت از مدیران راه و شهرسازی مسائل مطرح میشود.»
وی با بیان اینکه احصای مشکلات ساکنین محلات بافت فرسوده توسط دفتر تسهیلگری طبقه بندی میشود و اقدامات زود بازده گزارش شده و توسط سازمانهای مختلف به نتیجه میرسد، افزود: «ایجاد دفاتر تسهیلگری در زنجان منجر به تحول در بافتهای فرسوده شهری میشود و منطقه سعدی جنوبی دارای بافت فرسوده باارزش تاریخی است.»
دفاتر تسهیل گری قوانین و آئیننامههای خود را دارد
مدیر دفتر تسهیلگری افزود: «مسئولین میدانند دخالت مستقیم آنها در بافت فرسوده سخت است و چندین سال طول میکشد و میطلبد که با دفاتر تسهیلگری که از جنس خود مردم بوده و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می کند، ارتباط بگیرند.»
فرامرزی تصریح کرد: «دفاتر تسهیل گری قوانین و آئین نامههای خود را دارند و این آئین نامهها ذیل شرکت بازآفرینی شهری ایران، زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی ابلاغ میشود و در سه سطح کارگزاری، تسهیلگری و توسعهگر به معنای کسی که توان تسهیلگری و توان سرمایهگذاری در بافت فرسوده را دارد، تعریف می شود.»
وی با تاکید بر اینکه اقدامات دفاتر تسهیل گری تنها ارائه مشاوره نیست، افزود: «محدوده محله سعدی جنوبی شهر زنجان ۲۰ هکتار است و گستره فعالیت افزایش یافته و این میزان به ۲۰۰ هکتار افزایش یافت تا محدوده بیشتری را پوشش بدهیم.»
این فعال حوزه بازآفرینی با بیان اینکه در محلات بافت فرسوده با وجود اینکه به ساخت و ساز توجه میشود پیوستهای اجتماعی، فرهنگی و اشتغال هم مد نظر قرار میگیرد، گفت: «دفتر تسهیلگری در منطقه سعدی جنوبی زنجان محدودیتی برای ارائه خدمات به ساکنین دیگر محلات بافت فرسوده ندارد و مردم در مناطق اسلام آباد و نجف آباد و سایر محلات بافت فرسوده میتوانند به این دفتر مراجعه کنند.»
فرامرزی با بیان اینکه دفاتر تسهیلگری، کارگزاران راه و شهرسازی در دل محلات هستند، افزود: «این دفاتر به صورت مستقیم با مردم ارتباط دارند.»
وی، بر لزوم حمایت راه و شهرسازی استان از دفاتر تسهیل گری در استان تاکید کرد و افزود: «درخواست داریم محلی برای استقرار این دفتر در مرکز استان فراهم شود چرا که بیش از ۱۵ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این دفتر مشغول به کار هستند و حقوق این تعداد را خودمان پرداخت میکنیم.»
لزوم ضرورت تعدد دفاتر تسهیلگری در استان زنجان
مدیردفتر تسهیل گری با بیان اینکه تسهیل گر با اطلاع کامل از محلات بافت فرسوده از تمام توان و دانش و نیروهای خود استفاده میکند تا در کمترین زمان ممکن، بهترین نتیجه رخ دهد،افزود: «دفاتر تسهیلگری بافتهای فرسوده به منظور جلب مشارکت ساکنین محلات بافت فرسوده در بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شکل گرفته است و ما برای تحقق این مهم تلاش خود را میکنیم.»
فرامرزی، بر لزوم ضرورت تعدد دفاتر تسهیلگری در استان تاکید کرد و یاد آورشد: «این دفاتر میتوانند با بسترسازی و توانمندسازی زمینه را برای مشارکت مردم در بازآفرینی شهری بافت فرسوده فراهم کنند و همچنین هدف این دفاتر در بافتهای ناکارآمد ایجاد بازآفرینی شهری با پیوستهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی است که این مهم توسعه پایدار شهری در مناطق بافت فرسوده را به دنبال دارد و دفاتر تسهیلگری با داشتن مهندسان مجرب در بخش شهرسازی و معماری یاریگر مردم هستند.»
وی؛بر لزوم اطلاع رسانی و تبلیغ فلسفه وجودی دفاتر تسهیل گری در استان تاکید کرد و گفت: «متاسفانه برخی از دستگاههای اجرایی هیچ گونه ذهنیتی نسبت به دفاتر تسهیلگری ندارند و باید به خوبی اطلاع رسانی شود.»
ارسال دیدگاه