خبرنگار دانش آموز پانای منطقه ۱۳ در گفت‌و‌گو به پانا:

خبرنگاری یک حرفه وابسته به توانایی و مطالعه است

تهران (پانا) - امیرعرشیا آقایی؛ دانش آموز خبرنگار پانای منطقه ۱۳ خبرنگاری را حرفه‌ای سخت و دارای مسئولیت اجتماعی دانست که نیازمند توانایی و سطح مطالعه بالاست.

کد مطلب: ۱۳۴۱۹۶۲
لینک کوتاه کپی شد
خبرنگاری یک حرفه وابسته به توانایی و مطالعه است

خبرگزاری پانا با جذب دانش آموزان علاقه مند و مستعد در حوزه خبرنگاری، موجب می شود تا این دانش آموزان به استعدادهای خود پی ببرند و در این زمینه پیشرفت کنند. یکی از خبرنگار دانش آموزان پانای منطقه ۱۳ از ویژگی‌های یک خبرنگار موفق می گوید.

امیرعرشیا آقایی؛ دانش آموز خبرنگار پانای منطقه ۱۳؛ درباره انگیزه خود برای ورود به حرفه خبرنگاری گفت: «من تا قبل از ورود به این حرفه اصلا به خبرنگاری فکر نمی کردم. بیشتر اوقات فراغت خودم را با نویسندگی می گذراندم؛ اما به یک باره علاقه مند به حضور در این حرفه شدم. در کنار این مسئله شاید یکی از علل مهم من برای تمایل به خبرنگاری علاقه وافر من به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است، چرا که همواره دوست داشتم از هر طریقی به دوستان و هم نوعان خودم یاری برسانم‌. از طرفی با تحقیق هایی که راجع به خبرگزاری پانا داشتم، متوجه اهمیت این خبرگزاری شدم. به این موضوع می شود از دو زاویه متفاوت نگاه کرد؛ اول شناسایی و پرورش استعداد دانش آموزانی که در خبرنگاری توانایی دارند و دوم انعکاس صدا، خواسته ها و مشکلات دانش آموزان است که از این طریق به مسئولان مربوطه اطلاع رسانی می شود. به نظر من مورد دوم حائز اهمیت است. پانا تنها خبرگزاری دانش آموزی دنیا است و ایجاد این بستر کمک حال دانش آموزان می شود.»

آقایی در ادامه از فرایند شرکت خود در کلاس های آموزش خبرنگاری بیان کرد: «همانطور که گفتم من زیاد به خبرنگاری علاقه نداشتم و بعد از ثبت نام چند تن از دوستانم، من هم تصمیم گرفتم در دوره ها شرکت کنم. قطعا خواست خدا بود که باعث شد وارد عرصه خبرنگاری شوم و از حضورم در این حرفه در کنار لذت بردن، آموخته های جدیدی را فرا گرفتم و این ارزشمند ترین اتفاق ممکن است.»

خبرنگار دانش آموز پانای منطقه ۱۳ راز موفقیت خود در خبرنگاری این گونه عنوان کرد: «من هیچ وقت به کم قانع نبودم و دوست دارم کاری را که به من محول شده است به بهترین نحو انجام دهم. هیچ انسانی کامل نیست و از قدیم هم گفتند" گل بی عیب خداست". قطعا من هم از این قاعده مستثنی نیستم و ایرادات و ضعف هایی در این حرفه دارم. اما تلاش می کنم در تهیه هر خبر، یک نکته یاد بگیرم و سعی می کنم سطح دانش خبری خودم را بالا ببرم.»

امیر عرشیا آقایی، ضمن اشاره به اینکه خبرنگاری یک حرفه وابسته به توانایی و مطالعه است، درباره ویژگی های یک خبرنگار فعال و موفق بیان کرد: »قطعا خبرنگاران حرفه ای امروز با دانش بالا، مطالعه و تمرین و تکرار به جایگاه فعلی خودشان رسیده اند. از طرفی اصحاب رسانه باید دست به قلم باشند. شاید این مسئله مهم ترین نکته برای حضور من در پانا بود. شما وقتی دست به قلم می شوید باید توانایی کامل کردن یک موضوع را داشته باشید و اگر از توانایی کامل برخوردار نباشید، دریای بیکران اخبار شما را در خودش غرق خواهد کرد.»

این خبرنگار دانش آموز پانا از حس و حال نشر اولین خبر خود در سایت خبرگزاری پانا گفت: «اولین خبر من با منوچهر صادقی، یکی از دبیران مطالعات اجتماعی، راجع به تخریب و لطمه به ثبات شخصیتی دانش آموزان بود. وقتی آن خبر منتشر شد خیلی خوشحال بودم و نتیجه تلاش های خودم را دیده بودم. همیشه سعی کردم در خبرهایی که تهیه می کنم نکات مهمی همچون دغدغه دانش آموزان و تاثیر خبر برای مخاطبان را در نظر بگیرم. اگر من بتوانم با اخبار های خودم حتی بر روی یک نفر تاثیر بگذارم، بزرگترین کار را انجام دادم و رسالت خبری خودم را به سرانجام رساندم.»

آقایی در ادامه راجع به برنامه جذب خبرنگار دانش آموزان جدید توسط خبرگزاری پانای منطقه ۱۳ تهران گفت: این طرح قرار بود قبل از امتحانات ترم اول آغاز شود، اما متاسفانه مجازی شدن کلاس ها این موضوع را به تعویق انداخت. ما در منطقه به نیرو های جدیدی نیاز داریم. خیلی از دوستان به دلیل مشغله های درسی از این کار دور شدند یا از منطقه ما رفتند؛ قطعا با برنامه ریزی هایی که در حوزه معاونت پرورشی و سازمان دانش آموزی منطقه ۱۳ شده است، این اتفاق مثمر به ثمر خواهد بود و در این باره با بهره گیری از خود دانش آموزان ممتاز برای دوره های آموزشی می توان کمک زیادی به داوطلبین کرد، چرا که هر یک از آنها نکته ای مهم را برای انتقال تجربیات خود دارند.»

خبرنگار دانش آموز پانا به دانش آموزانی که علاقه مند به حرفه خبر و خبرنگاری هستند توصیه کرد: «عزیزانی که قصد دارند وارد این حرفه شوند باید به چند نکته توجه کنند. باید بدانند حضور در این عرصه، اتفاق کوچکی نیست و وظیفه سنگینی به آنها محول شده است؛ با علاقه و هدف وارد این حرفه شوند، مطالعه کافی داشته باشند. منطقه ۱۳ بستر های زیاد و مناسبی برای تهیه خبر دارد و دانش آموز خبرنگاران باید سوژه یابی درست را هم بدانند.»

وی تصریح کرد: «در پایان از کسانی که باعث ایجاد این بستر و رشد و پیشرفت ما در حوزه خبرنگاری شدند، مانند مدرس کشوری پانا، سیده پریسا صمدی و سایر عزیزان بابت تربیت خبرنگار های توانمند و خوب برای منطقه ۱۳ تشکر می کنم.»

خبرنگار دانش آموز: مهسا عزتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار