در نشست افق تحول وزارت میراث فرهنگی با حضور عزت الله ضرغامی مطرح شد؛

موتور محرک سفر در بهمن‌ماه روشن می‌شود

تهران (پانا) - مستثنی شدن شرکت توسعه گردشگری از واگذاری و روشن شدن موتور محرک سفر در بهمن ماه از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده در ششمین نشست افق تحول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود.

کد مطلب: ۱۳۴۰۷۰۵
لینک کوتاه کپی شد
موتور محرک سفر در بهمن‌ماه روشن می‌شود

ششمین نشست افق تحول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور معاونان این وزارتخانه، مدیران کل و معاونان ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور با موضوع صنایع‌دستی در محل سالن آمفی‌تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم سیدعزت‌الله ضرغامی گفت: صنایع‌دستی از موضوعاتی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و توصیه‌هایی را نیز معظم‌له در این باره دارند. همچنین صنایع‌دستی پیشران پیشرفت هویت‌بنیان است. این شعار بسیار خوبی است و باید استقلال ما در این حوزه حفظ شود ما با صراحت می‌توانیم این شعار را بیان کنیم که صنایع‌دستی پیشران پیشرفت مبتنی بر هویت است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: مأموریت‌های اصلی ما در حوزه صنایع‌دستی تصویب رشته و نشان هنری، دریافت مهر اصالت ملی و جهانی، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، باززنده‌سازی هنرهای سنتی، ثبت نشانه جغرافیایی، برپایی بازارچه‌های دائمی و موقت، آموزشو توانمندسازی، ثبت ملی شهرها و روستاهای ملی و جهانی، شرکت در رویدادهای ملی و بین‌المللی، اقدامات حمایتی و تسهیلات و استانداردسازی و نظارت بر کارگاه‌ها است.

وی گفت: ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی و اعطای گواهینامه به هنرمندان که پیش تر در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شد که اتفاق بسیار خوبی است.

ضرغامی افزود: ۲۹۹ رشته صنایع‌دستی یعنی حدود ۸۰ درصد رشته‌ها در ایران فعال است و شاید در این باره رتبه اول جهانی را داشته باشیم. این در حالی است که دو شهر اصفهان و شیراز به‌عنوان شهرهای جهانی صنایع‌دستی ثبت شده‌اند. در همین حال خوشبختانه موفق شدیم ۱۸ رشته را در سال ۱۴۰۰ و ۱۶ رشته در سال ۱۴۰۱ احیا کنیم. ۴۵ شهر ملی، ۱۱ شهر جهانی، ۲۲ روستای ملی، ۳ روستای جهانی، ۳۵۲۲ مهراصالت و ۳۵۸ مهر اصالت بین‌المللی داریم.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰۰ مجوز رسمی صادر شده که ۳۰ درصد آن‌ها خانگی است. اخیراً این‌ها را ثبت‌محور کردیم و در حال افزایش است. این در حالی است که ۲۸۵۰۰ کارگاه گروهی داریم. خوشبختانه در جلسه اخیر هیئت دولت نیز درباره لایحه احکام دائمی موفق به تصویب معافیت صادرکنندگان صنایع‌دستی از پیمان‌سپاری ارزی شدیم که این اتفاق بسیار مهمی است.

* تشکیل ستاد سفر نوروز ۱۴۰۲

در این نشست مصطفی فاطمی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با اشاره به تشکیل ستاد سفر نوروز ۱۴۰۲ افزود: با توجه به تداخل نوروز امسال با ماه مبارک رمضان باید هماهنگی‌های لازم انجام شود.

او به تحریک تقاضای سفر قبل از آغاز تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: از طریق برخی انگیزه سازی‌ها از جمله تخفیفات، کارت سفر و استفاده از تبصره ۱۸ می‌توان موتور محرک سفر را در بهمن ماه روشن کرد.

فاطمی در ادامه به ساماندهی تعطیلات کشور اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های دکتر شالبافیان موضوع تعطیلی پنجشنبه‌ها در دولت تصویب شده و در صورت تصویب در مجلس می‌تواند موجب رونق بوم‌گردی‌های نزدیک مراکز شهرها شود.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به ترویج و افزایش رویدادهای گردشگری در نیمه اول سال، ادامه داد: تقویم رویدادهای گردشگری در حال تدوین است و در نمایشگاه گردشگری تهران رونمایی می‌شود. استان‌ها لیست رویدادهای خود را اعلام کنند.

موضوع میزهای تخصصی دیگر موردی بود که فاطمی به آن اشاره کرد و گفت: میزهای تخصصی با توجه به ظرفیت هر استان به صورت ملی و استانی تشکیل شده است.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی بر اهمیت فعالیت‌های تخصصی استان‌ها در حوزه گردشگری تاکید کرد و ادامه داد: رویکرد استان‌ها در نمایشگاه تخصص محور باشد و بر موضوعات گردشگری تمرکز شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار