وزیر آموزش و پرورش در دیدار با وزرای آموزش و خانواده و جوانان جمهوری نیکاراگوئه خبرداد:

آمادگی وزارت آموزش پرورش برای اجرای تفاهم نامه بین دو کشور ایران و نیکاراگوئه

امسال؛ دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی ۲۰ مدال طلا کسب کردند

تهران(پانا) - وزیر آموزش و پرورش در دیدار با وزرای آموزش و خانواده و جوانان جمهوری نیکاراگوئه بر آمادگی وزارت آموزش پرورش برای اجرای تفاهم نامه بین دو کشور ایران و نیکاراگوئه را اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۰۴۳۳
لینک کوتاه کپی شد
آمادگی وزارت آموزش پرورش برای اجرای تفاهم نامه بین دو کشور ایران و نیکاراگوئه

یوسف نوری در دیدار با وزیر آموزش و پرورش نیکاراگوئه اظهار داشت: توصیه رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری این است که با کشورهایی که در حوزه مقاومت با استکبار جهانی هستند، ارتباط نزدیک داشته باشیم. تحریم های ظالمانه باعث رشد کشور شده است و در حوزه زیرساختی فضای مدارس از ۱،۵ متر مربع در ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی به بیش از ۵ متر مربع رسیدیم. در طول سال های انقلاب توانستیم بی سوادی را در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال از ۴۷ درصد به ۹۷ درصد برسانیم. دانش آموزان ما در المپیادهای جهانی رتبه های برتر را دارند و توانستند امسال ۲۰ مدال طلا کسب کنند.

عضو کابینه دولت مردمی با اشاره به ویژگی های آموزش و پرورش نیکاراگوئه گفت: اصلاحات آموزشی نیکاراگوئه با شعار یک وزارتخانه در جامعه شروع شده است که ۴ درصد تولید ناخالص ملی را به آموزش و پرورش اختصاص داده اند و برنامه ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه دارید و تقویت مهارت های زندگی برای دانش آموزان انجام می شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: ظرفیت های خوبی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد که در حوزه ترک تحصیل و بازماندگان از تحصیل می توانیم انتقال تجارب داشته باشیم. نهضت سواد آموزی در ایران برای ریشه کنی بی سوادی تشکیل شده است و در طول انقلاب اسلامی کارنامه موفقی که در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال داشته ایم، در المپیادهای دانش آموزی در رتبه های برتر جهانی از سال ۱۳۶۳ تاکنون کسب کرده ایم که در این زمینه ها با کشور نیکاراگوئه می توانیم همکاری کنیم.

وی گفت: در نیکاراگوئه در زمان شیوع کرونا شما آموزش سیار داشتید و ما شبکه شاد را در این دوران تاسیس کردیم و می توانیم در این حوزه تجربیات خود را منتقل دهیم و اکنون که بخشی از مدارس ما به صورت غیر حضوری برگزار می شود و ۳ میلیون نفر در آن آموزش می بینند.

نوری تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان در ایران قدمت طولانی دارد و در حوزه خیرین مدرسه ساز از هر دو کلاس درس یک کلاس درس توسط خیرین مدرسه ساز ساخته می شود که می توانیم در این دو حوزه نیز انتقال تجربیات داشته باشیم. همچنین جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در راستای اجرای تفاهم نامه همکاری بین دو کشور اقدام کنند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: یکی از تجارب خوب، قدمت دانشگاه‌های تربیت معلم ماست. حدود ۹۵ هزار دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان داریم. دانشگاه فنی شهید رجایی نیز از دانشگاه‌های برتر کشور است. باتوجه به اینکه شما مهارت‌های شغلی را هدف قرار دادید این دانشگاه هم می‌تواند کمک خوبی باشد.

لیلیام هررا مورنو، وزیر آموزش کشور نیکاراگوئه نیز در این دیدار با بیان اینکه نیکاراگوئه یک کشور مسیحی است و آموزش در این کشور امری بشردوستانه و بر اساس عشق و عدالت اجتماعی برای پیشرفت انسان است گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز داریم. برنامه ای داریم که هرکسی بخواهد می‌تواند در قالب آن تا ۸۰ سالگی هم آموزش ببیند و محدودیتی برای آموزش نداریم.

وزیر آموزش کشور نیکاراگوئه با بیان اینکه ۱۶ سال قبل که رئیس جمهور نیکاراگوئه به قدرت رسید اعلام کرد آموزش باید رایگان، با کیفیت و اجباری باشد، گفت: روی تقویت هنر، فرهنگ، ورزش و تکنولوژی کار می‌کنیم. در دوران کرونا هم روی آموزش حضوری و هم غیرحضوری آموزش را ادامه دادیم. علی رغم کمبود امکانات توانسته‌ایم تغییرات خوبی در حوزه آموزش ایجاد کنیم. در حال حاضر ۴۵ ارکستر ملی داریم که با ۱۷۰۰ گروه کر دانش آموزی کار می‌کنند. علاقه مند هستیم بچه‌های ما با فرهنگ ایرانی هم آشنا شوند. نقاط مشترک زیادی داریم و مهم است که اینها را استحکام ببخشیم.

در ادامه این مراسم شهلا باقری، مدیر کل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش اظهار کرد: در انجمن ظرفیتی داریم که خانواده را در خدمت امنیت بیشتر در مدرسه قرار دهد و خوشبختانه در حال حاضر ۱۰۰ هزار انجمن اولیا و مربیان داریم.

وی با بیان اینکه خانواده طبیعی‌ترین پیوند فرد به جامعه است که خدا رابطه مبتنی بر عشق را در این نهاد قرار داده است، گفت: باید از این ظرفیت طبیعی استفاده و محور مقاومت را برپایه خانواده مقاومت محور طراحی کنیم، در واقع به دنبال نقش خانواده در برابر مقاومت بیشتر اعضا هستیم. بنابراین مایل هستیم در این زمینه بحث و تبادل نظر داشته باشیم.

باقری یادآور شد: تربیت اخلاقی و معنوی خانواده، تربیت شهروندی، تربیت جنسی و جهادگران تبیین از جمله مواردی است که می‌توانم همکاری داشته باشیم.

همچنین جوانا فلورس خیمنس، وزیر خانواده کشور نیکاراگوئه در این دیدار گفت: آموزش رایگان و فراگیر از جمله اتفاقات مهمی بوده که پس از استقرار دولت جدید ما رقم خورده، در حوزه بهداشت و خانواده نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. خانواده در مرکز سیاست‌های اجتماعی قرار دارد.

وی افزود: ارزش ها و خانواده در ایران بسیار مهم هستند و این همان هدفی است که ما هم روی آن تکیه داریم. نیکاراگوئه ملتی دارد که عاشق صلح هستند و کار می‌کنند تا این صلح را حفظ کنند. این امر از اتحاد خانواده‌ها سرچشمه می‌گیرد. ما یکسری برنامه‌های اجتماعی با سه محور داریم که گسترش حقوق شهروندی و جلوگیری از ریسک‌ها و خطرات از این جمله است. آموزش خانواده برای ما بسیار اهمیت دارد. تاکید زیادی روی تقویت اعتماد به نفس جوانان و جلوگیری از بروز خشونت داریم.

وزیر خانواده کشور نیکاراگوئه ادامه داد: اقداماتی برای حفظ یکپارچگی در خانواده‌ها انجام می دهیم و افرادی را داریم که به عنوان مشاور در قالب شبکه داوطلبان در این زمینه کار می‌کنند.

اوسین گوارا آگوئرو، وزیر جوانان کشور نیکاراگوئه نیز با بیان اینکه برنامه‌هایی در حوزه جوانان در گروه‌های ۱۸ تا ۳۵ سال داریم گفت: جوانانی داریم که عاشق ورزش هستند. علاوه بر ورزش، در حوزه فرهنگ، محیط زیست، روابط اجتماعی و ... داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار