در گفت‌وگو با پانا

هیس‌طوری، فرصتی برای آگاهی از هیس‌طوری‌های تاریخ است

«آگاهی» نسل جدید به ویژه دهه هشتادی ها مهمترین محور اصلی پویش هیس طوری است

کرج (پانا) - کارشناس مسئول فرهنگی و هنری اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج گفت هیس‌طوری، فرصتی برای آگاهی از هیس‌طوری‌های تاریخ است.

کد مطلب: ۱۳۴۰۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد
هیس‌طوری، فرصتی برای آگاهی از هیس‌طوری‌های تاریخ است

نرگس زارعی، مسئول فرهنگی و هنری اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «هیس‌طوری» کار تأثیرگذاری در حوزه کتاب و کتابخوانی بود که آموزش و پرورش کشور، طراحی خوبی برای آن اعمال کرد.»

وی سرگذشت واژه‌«هیس‌طوری» را این‌گونه تشریح کرد:«این واژه ایهام خاصی دارد. در ابتدا این واژه جذابیت و پرسش خاصی را برای مخاطبان به ویژه مخاطبان نوجوان ایجاد می‌کند و این بسیار خوب است و به گونه ای می‌توان آن را به عنوان یک‌ کلمه نمادین توصیف کرد. هیس طوری در زبان انگلیسی به معنای تاریخ است و در زبان فارسی نیز در ترکیب این واژه، هیس به معنی سکوت و طوری نیز بیانگر چگونگی سکوت است که اشاره به هیس های مختلف در طول تاریخ دارد. پس در اولین گام مفهوم آن به تاریخ بازمی‌گردد. می‌دانیم که بسیاری از مسائل در طول تاریخ همواره با ابهام مواجه بوده و تاریخ نقاط تاریک و مبهم زیادی داشته است. به ویژه بخشی از تاریخ که استعمارگران تمایلی به افشای حقیقت ندارند و ترجیح می دهند همیشه در سکوت باقی بماند.»

زارعی همچنین افزود: «این سایت با کتاب هایی که برای مخاطبان ۹ تا ۲۱ ساله ارائه می‌دهد و تشویق آنها به شرکت در این پویش کتابخوانی سعی دارد به ما بفهماند هیس طوری شدن ذهن و افکار ما چگونه در نحوه زندگی کردن تاثیر می‌گذارد. شعار «هیس طوری را پاک کنید» شعار جالبیست که‌ محوریت آن سخن گفتن، مطالعه و در نهایت آگاهی از هیس طوری‌های تاریخ معاصر است.»

مسئول فرهنگی و هنری آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج، در مورد روند دریافت امتیاز در این سایت خاطرنشان کرد: «هنگامی که علاقه‌مندان وارد سایت می‌شوند، علاوه بر خواندن می‌توانند صحبت کنند و علاوه بر صحبت کردن می‌توانند آثار خود را پس از تهیه و مطالعه‌ نسخه الکترونیکی کتاب ها ارائه دهند و تمامی این مراحل شامل امتیازات و جوایزی می‌شود که علاقه مندان را تشویق به استمرار حضور فعال در سایت می‌کند. البته من به شخصه مخالف این هستم که جاذبه فقط با جایزه ایجاد شود، اما به طور کلی سایت بسیار جذابیست که به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم حتما از آن بازدید کنند.»

زارعی یادآوری کرد: «این پویش حول محور مجموعه ۱۵ جلدی «سرگذشت استعمار» نوشته مهدی میرکیایی برگزار می‌شود که مطالب آن به زبان شیرین و ساده ای مطرح شده اند. بدون شک اگر بخواهیم مسائل پیچیده سیاسی اجتماعی را به شیوه‌ای ساده و قابل فهم مطرح کنیم باید اشراف دقیق و کاملی نسبت به آنها داشته باشیم و مسلما نویسنده نیز با بهره گیری از چنین اشرافی تاریخ را به طور ساده و روان بازگو کرده است؛ به گونه ای که مخاطب با مطالعه آن احساس می‌کند در حال خواندن یک قصه شیرین تاریخی است و مطمئنا از خواندن آن خسته نخواهد شد. بنابراین باید دانش آموزان و نوجوانان را به ثبت نام در این سایت و مطالعه کتاب‌ها ترغیب کنیم.»

وی اضافه کرد: «مخاطبان با ثبت نام خود در سایت، خرید و مطالعه کتاب، شرکت در آزمون و ارائه آثار خود می‌توانند امتیاز دریافت کنند و خود را برای دریافت جوایز اختتامیه آماده کنند. شرکت کنندگان حتی می‌توانند با به اشتراک گذاری مطالب سایت و تشویق دوستانشان به ثبت نام نیز امتیاز دریافت کنند.»

زارعی در توصیف محوریت سایت و هدف اصلی طراحی پویش «هیس طوری» اظهار کرد: «اگر بخواهم هدف اصلی طراحی این سایت و پویش هیس طوری را در یک‌ کلمه توصیف کنم، باید بگویم «آگاهی». محور اصلی این پویش آگاهی‌سازی برای نسل جدید به ویژه دهه هشتادی ها است تا نسبت به تاریخ معاصر جهان و تاثیراتی که کشورها در این مدت بر روی یکدیگر گذاشته اند آگاه شوند.»

وی در رابطه با استقبال نسبتا خوبی که اخیرا از این پویش کتابخوانی به عمل آمده بیان کرد:«تاریخ به خودی خود مبحث شیرینی است، چه بسا در قالب یک داستان شیوا و روان مطرح شود. بنابراین انتظار استقبال نسبتا خوبی را در ابتدای طراحی سایت داشتیم. طبق آخرین آماری که از استان البرز به دست من رسیده، شمار شرکت کنندگان در سایت از 9 هزار نفر فراتر رفته است. با توجه به اینکه تقریبا یک هفته می‌شود که تبلیغات، اطلاع رسانی و تشویق و صحبت با مخاطبین آغاز شده و تعدادی محتوای رسانه ای برای آگاهی رسانی ساخته شده است و دست به دست می‌چرخد، انتظار می‌رود در طول هفته های آینده با استقبال بیشتری نیز روبه‌رو شویم.»

زارعی در تشریح نحوه ثبت نام در سایت گفت: «علاقه‌ مندان می‌توانند با مراجعه به سایت Hisstori.ir روند ثبت نام خود را در آن طی کنند. دانش آموزان ابتدا مشخصات خود را کامل کرده و پس از مطالعه و تایید اطلاعات ثبت نام خود را تکمیل کنند. فعلا زمان دقیقی برای مهلت ثبت نام در سایت اعلام نشده است، اما مخاطبان بهتر است هر چه زودتر در سایت ثبت نام کنند تا زودتر نسخه کتاب های الکترونیکی را دریافت و مطالعه کنند.»

مسئول فرهنگی و هنری آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج در پایان خاطرنشان کرد: «ما همواره به دنبال رقم زدن اتفاقات خوب و مثبت برای دانش آموزان هستیم و دوست نداریم در شرایطی که هنوز به آگاهی کافی نرسیده اند مورد سوء استفاده قرار گرفته یا آسیب ببینند. در واقع می‌خواهیم که همه نوجوانان به آگاهی و شناخت کافی دست پیدا کرده و تجربیات ارزشمندی کسب کنند تا به خوبی فکر کنند، انتخاب های درستی ارائه دهند و زندگی مطلوب خود را در آینده بسازند. تمام تلاش بخش فرهنگی و هنری آموزش و پرورش نیز شناسایی توانمندی ها و استعدادهای دانش آموزان، معرفی آنها به عرصه جامعه و قدردانی و حمایت از توانایی های ارزشمند آنهاست.»

دانش آموز خبرنگار: آتوسا هشترور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار