معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران به پانا خبر داد:

خرید تضمینی 4 میلیون و 800 هزار تن گندم /پرداخت 36 هزار میلیارد ریال به کشاورزان

خبرگزاری پانا: معاون معاونت شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید بیش از 4 میلیون و 800 هزار تن گندم در قالب خرید تضمینی خبر داد و افزود: این میزان خرید نشان دهنده آمار تولید نیست و به نظر می رسد بخش خصوصی نیز 3 میلیون تن گندم خریداری کرده باشد .

کد مطلب: ۱۳۳۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد

اکبر شریفی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا ، تصریح کرد: دولت دو نوع گندم درم و معمولی را از کشاورزانی که مایل باشند در قالب طرح خرید تضمینی گندم خود را به دولت تحویل دهند خریداری می کند که ازابتدای فصل برداشت تا کنون چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم معمولی و درم از كشاورزان سراسر كشور خریداری شده است.

وی افزود: این آمار به معنای آمار تولید گندم در کشور نیست و به طور مثال در استان اصفهان 5 هزار تن گندم در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل شده که نشان دهنده آمار تولید نیست .


شریفی عنوان کرد: با ورود بخش خصوصی به خرید گندم دیگر آمارهای خرید نشان دهنده تولید نیست و اگر در استانی خرید انجام نشده باشد به معنای عدم تولید یا کاهش تولید نسبت به سال گذشته نخواهد بود .


معاون معاونت شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: 4 میلیون و 800 هزار تن گندم دولتی با هزینه ای بالغ بر 38 هزار میلیارد ریال خریداری شده که براساس آخرین گزارش ها تاکنون 36 هزار میلیارد ریال آن به کشاورزان پرداخت شده است .


شریفی بیان کرد: با نزدیك شدن به پایان فصل برداشت، میزان برداشت گندم در برخی استان ها كاهش یافته است، اما پیش بینی می شود رقم خرید تضمینی گندم در سال جاری به بیش از ۵ میلیون تن برسد .


وی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی خرید گندم توسط بخش خصوصی به چه میزان است ، اظهار کرد: طبق آمارها تاكنون بیش از سه میلیون تن گندم توسط بخش خصوصی خریداری شده است.


معاون معاونت شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: برای سال آینده نرخ خرید تضمینی هر كیلوگرم گندم معمولی ۱۰۵۰ تومان و گندم درم ۱۰۸۰ تومان خواهد بود كه این نرخ نسبت به نرخ سال ۹۲ حدود ۲۵۰ تومان افزایش یافته است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار