دبیر تاریخ آموزش و پرورش ملارد:

مطالعه در گذشته، چراغ راهی برای زندگی بهتر در آینده است

ملارد (پانا) - دبیر تاریخ دبیرستان دخترانه حجاب ملارد، در ارتباط با اهمیت مطالعه تاریخ و تاثیر آن بر زندگی آیندگان گفت، مطالعه در گذشته، چراغ راهی برای زندگی بهتر در آینده است.

کد مطلب: ۱۳۳۷۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
مطالعه در گذشته، چراغ راهی برای زندگی بهتر در آینده است

الهام امیدی‌فرد، دبیر تاریخ دبیرستان حجاب ملارد پیرامون اهمیت مطالعه زندگی گذشتگان گفت: «طبق گفته جورج اورل، رمان‌نویس مشهور، کسانی که حال را کنترل می‌کنند، کنترل گذشته را در اختیار دارند و کسانی که گذشته را کنترل می‌کنند آینده را در اختیار دارند.»

وی ادامه داد: «از این رو ملت‌هایی که در حال به سر می‌برند به گذشته‌هایی نیاز دارند تا جایگاه کنونی خود را در آن مشخص کنند و شیوه‌های زیست آتی و فعلی خود را مشروعیت بخشند. به عبارت دیگر، مردم واقعاً این نیاز را احساس می‌کنند که باید ریشه‌های حال و آینده خویش را در گذشته‌های خود پیدا کنند. افزون بر این، تاریخ دانشی است که مردمان از طریق آن اقدام به خلق هویت‌های خود می‌کنند.»

امیدی‌فرد افزود: «قرار گرفتن درس تاریخ در برنامه آموزشی مدارس و اهمیت به آموزش آن، تا اندازه‌ای مرهون متفکرانی بوده است که برای بیداری جامعه ایرانی می‌کوشیدند. از نگاه آن‌ها، یادآوری پیشینه درخشان تمدن ایرانی می‌توانست حس غرور ملی مردم را بیدار کند و جامعه را از خودباختگی در برابر بیگانگان نجات دهد. آنان آموزش تاریخ در مدارس را موجب علاقه‌مندی جوانان به بهبود وضعیت کشورشان قلمداد می‌کردند.»

دبیر تاریخ دبیرستان حجاب ملارد گفت: «پاره‌ای از مواقع در گفت‌و‌گوهایی که با دانش‌آموزان در مورد دلیل عدم علاقه آنان به درس تاریخ داشته‌ام؛ حجم فراوان مطالب کتب تاریخی، پرداختن به تاریخ سیاسی خشک و بی‌روح و روبرویی با حجم عظیمی از نام پادشاهان، سلسله‌ها و جنگ‌ها را از دلایل کم‌توجهی‌شان به مطالعه تاریخ مطرح می‌کنند. افزون بر عوامل فوق، به نظر می‌رسد عدم امکانات نوین آموزشی برای تدریس درس تاریخ، نبود اردوها و بازدیدهای علمی_تاریخی از اماکن تاریخی، نحوه نگارش و محتوای خشک کتب درسی تاریخ و شیوه‌های سنتی تدریس از سوی برخی دبیران که گاهی توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌گیرد در کم‌توجهی دانش‌آموزان به این درس تاثیرگذار بوده است.»

امیدی فرد خاطرنشان کرد: «دانش تاریخ تجربه زندگی انسان‌هاست که در طول زمان گسترش یافته است. انسان با مطالعه آگاهانه تاریخ، ظرفیتی افزون برای تبدیل شدن به شهروندی آگاه همراه با افکار انتقادی را در خود به وجود می‌آورد و با تکیه بر تجارب گذشته در روبرویی با مشکلات زندگی روزمره، تصمیم‌های دقیق‌تری می‌گیرد و از تکرار خطاها که به حکم تجربه مضر بوده است، بازداشته می‌شود.»

وی گفت: «آشنایی با تاریخ کشورمان برای نسل حاضر هم ضروری و هم مفید است. چرا که خواندن کتب تاریخی علاقه نوجوانان به سرزمینی که در آن به دنیا آمده‌اند و بزرگ شده‌اند را زیاد می کند، از جمله کتب تاریخی که به نوجوانان می‌توانیم معرفی کنیم، یکی کتاب "تاریخ ایران برای نوجوانان" تالیف کوروش سلمان نصر است که با زبان ساده در دو جلد نوشته شده است. جلد اول این کتاب به حکومت‌های ایران باستان تا ظهور اسلام می‌پردازد و جلد دوم این کتاب با عنوان "پس از اسلام"؛ تاریخ ایران از حکم فرمایی خلفای نخستین تا پیروزی انقلاب اسلامی و مختصری از اتفاقات بعد از انقلاب را دنبال کرده است، کتاب "تاریخ کامل ایران" از عباس اقبال آشتیانی و حسن پیرنیا نیز چکیده‌ای از تاریخ سرزمین ایران در دو بخش قبل از اسلام و پس از اسلام که به صورت خلاصه به تاریخ ایران پرداخته است و مطالعه آن برای علاقه‌مندان به تاریخ مفید است.»

دانش‌آموز خبرنگار: مریم پازانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار