آیت‌الله رئیسی در مراسم بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی:

‌هم سردار‌سلیمانی‌ نماد وحدت و همبستگی بود هم شهیدسلیمانی

انتقام خون شهیدسلیمانی حتمی است/ برای شهیدسلیمانی انقلابی‌ماندن و مردمی‌بودن اهمیت داشت نه چپ و راست و این گروه سیاسی و آن گروه سیاسی/ شهیدسلیمانی هیمنه آمریکا را در دنیا با شکست مواجه کرد

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری گفت پاسداشت شهیدسلیمانی، قهرمان جهانی مبارزه با استکبار، تجلیل از همه خوبی‌هاست؛ تجلیل از دلدادگی‌ها و اخلاص و اعلام نفرت و بی‌زاری از ظلم، استکبار و نظام سلطه است. ‌

کد مطلب: ۱۳۳۶۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
‌هم سردار‌سلیمانی‌ نماد وحدت و همبستگی بود هم شهیدسلیمانی

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره قهرمان مبارزه با تروریسم و استکبار جهانی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: گرامیداشت یاد و خاطره قهرمان ملی و امت اسلامی پاسداشت همه ارزش‌های اسلامی است. پاسداشت شهیدسلیمانی قهرمان جهانی مبارزه با استکبار تجلیل از همه خوبی‌هاست. تجلیل از دلدادگی‌ها و اخلاص و اعلام نفرت و بی‌زاری از ظلم، استکبار و نظام سلطه است. لذا این یک گرامیداشت عادی نیست بلکه همراه خود پیامی دارد و سخنی. پیام به همه آزادمردان و آزادزنان عالم است که باید با ایستادگی در مقابل ظلم و ستم راه را بر ستمگران سد کرد و پیام است به همه ظالمان و مستکبران عالم که شرایط شما شرایط رو به افول و نابودی است و آنچه میدان‌دار این میدان است، انسان‌های تحول‌خواه، انسان‌های حق‌خواه و عدالت‌خواه هستند.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: از سویی ما بسیار مصیبت‌زده و محزون هستیم چون بزرگی را از دست داده‌ایم، از سویی محزون هستیم، قلوب مومنین به خاطر از دست دادن یک سردار سرافراز محزون است اما از سویی سربلند هستیم برای شخصیتی که نه تنها به ایران به کل مردم جهان فکر می‌کرد، آزادی را برای همه مردم دنیا می‌خواست.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به شخصیت حاج قاسم سلیمانی از منظر تحول اضافه کرد: طبق روایات ما، انسان همواره باید به سمت حق در حال تحول باشد. اولین گام و اولین نکته درباره شهیدسلیمانی تحول فردی و شخصی بود. او در گام اول خودسازی کرد تا جامعه‌سازی کند. کسی که خود را به خدا نزدیک نکند، امیر نفس نشود، امکان ندارد بتواند یک شخصیت اثرگذار در جامعه بشری باشد. تمامی پیشوایان و بزرگان ما ابتدا راه خودسازی را پیمودند. انسان باتقوای خودساخته می‌تواند فردی تاثیرگذار در جامعه باشد و این تحول را شهیدسلیمانی از خود آغاز کرد. عشق به خدا، عشق به اهل بیت و صدیقه طاهره، این دلدادگی به خدا و اهل بیت بود که او را انسان خودساخته‌ای ساخت.

بستری تحولی که شهیدسلیمانی در آن قرار گرفته بود و رویش داشت، نظام اسلامی و انقلاب اسلامی بود

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امام و رهبری همواره به خودسازی تاکید کرده‌اند، افزود: نکته تحولی دوم در شخصیت شهیدسلیمانی، بستری تحولی بود که شهیدسلیمانی در آن قرار گرفته بود و آن نظام اسلامی و انقلاب اسلامی بود. مکتب شهیدسلیمانی در امتداد مکتب امام خمینی و امام خامنه‌ای است. شناخت این مسیر بسیار مهم است. ما بدانیم جمهوری اسلامی چرخه رویش انسان‌های خودساخته مجاهد در راه خداست. این چرخه، میرایی و توقف ندارد. این چرخه، چرخه رویش است. شهدا و ایثارگران ما در این چرخه متولد شدند و رویش پیدا کردند.‌ این چرخه همواره در حال تحول است و شهیدسلمیانی در این بستر و در این نظام که خود شهیدسلیمانی آن را «حرم» می‌نامد، رویش داشته است.

برای شهیدسلیمانی دفع شر و فساد اولویت داشت

آیت‌الله رئیسی سومین تحول را تحول جهاد در میدان دانست و گفت: شهیدسلیمانی شخصیتی بود که در میدان اقداماتی را انجام داد که منحصر به فرد بود. ساختارسازی که در میدان انجام داد، رویشی که در نیروهای مقاومت در منطقه ایجاد کرد. برای او دفع شر و فساد اولویت داشت. ایستادگی نیروهای جوان کنشگر فعال در میدان، کاری که انجام داد یک حرکت ساختارسازی در جبهه مقاومت بود. برخلاف بعضی که می‌گفتند که او دنبال این است که منطقه را شیعه کند و دنبال شیعه‌سازی است، خیر، او به دنبال این بود که شر و فساد را در منطقه دفع کند و لذا وقتی که حرکت او را در منطقه دیدند، مقاومت او را در منطقه‌، سخن و سلوک او را دیدند به وی ملحق شدند. برای او چپ و راست و این گروه سیاسی و آن گروه سیاسی اهمیت نداشت، برای او دفاع از مردم اهمیت داشت. برای او نکته‌ای که اهمیت داشت این بود که انقلابی بماند. لذا همه به او احساس اخوت و برادری داشتند و جلوه مهم این حضور را همگان در تشییع پیکر ایشان مشاهده کردند.

شهیدسلیمانی در دنیا هیمنه آمریکا را به شکست کشانید

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه او نماد وحدت و همبستگی بود، هم سردار سلیمانی و هم شهید سلیمانی نماد وحدت و همبستگی بود، گفت: جوانان عزیز امروز در قرن 21 با افتخار یاد کنید که نماد مبارزه با تروریسم و استکبار جهانی، شهید‌سلیمانی است. شهیدسلیمانی امریکا را و طرفداران جریان تروریستی و داعشی را در منطقه شکست داد اما این مقدمه آن بود که شهیدسلیمانی در دنیا هیمنه آمریکا را به شکست کشانید.

شهیدسلیمانی شخصیتی ‌هم ‌هویت‌ساز بود و هم احیاگر هویت اسلامی‌

آیت‌الله رئیسی در ادامه گفت: نظام سلطه به‌دنبال هویت‌زدایی از ملت‌ها است، می‌خواهند ملت‌ها و جوانان را بی‌دفاع و بی‌سلاح بسازند. شهیدسلیمانی شخصیتی ‌هم ‌هویت‌ساز بود و هم احیاگر هویت اسلامی‌. نه فقط برای مردم عزیز ایران در منطقه هویت ایجاد کرد بلکه هویت را نیز تثبیت کرد و برای مبارزه با هویت‌زدایی با همه وجود ایستاد. آنچه شخصیت و عزت او را رقم می‌زند، هویت یک انسان است و او هویت را حفظ کرد.

در تشییع شهید‌سلیمانی در عراق و ایران قیامت به‌پا شد

وی اضافه کرد: امروز مغرب زمین به ملت‌ها حمله می‌کند، می‌خواهد هویت‌زدایی کند، اما شهید‌سلیمانی هویت‌سازی کرد. امروز علیرغم فضای تبلیغاتی که دشمن درصدد ساخت آن است،‌ ما دیدیم در تشییع شهید‌سلیمانی در عراق و ایران قیامت به‌پا شد. امروز نیز می‌بینیم که مزار او چگونه مردم را از سراسر ایران و جهان اسلام به خود جذب می‌کند. امروز شهید‌سلیمانی در قلب‌ها جای گرفته است و اسم او را سردار دل‌ها می‌گذاریم.

رئیس‌جمهوری‌ بیان کرد: در بسیاری از مراسم‌ها شاهد هستیم که جلوه‌هایی که در شهرهای ایران داریم، نماد هویت است. این‌ها مردم دلداده به انقلاب هستند. مردم کسانی هستند که در 13 آبان شرکت کردند، مردم کسانی هستند که در کرمان حضور دارند، مردم این جمعیتی عظیمی هستند که برای تجلیل از شهید قهرمان گرد هم آمدند.

امروز حتی شهید‌سلیمانی نیز با همه وجود در مقابل سلطه‌گران است

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: تصور شما این بود که سردار سلیمانی برای شما خطرناک است. به امریکا می‌گویم به دشمنان انقلاب می‌گویم، همچنان که سردار سلیمانی در مقابل استکبار و ظلم شما و سلطه نا‌به‌حق شما ایستادگی کرد و مقاومت را در منطقه آفرید، امروز شهید‌سلیمانی نیز با همه وجود در مقابل شماست.

خون شهید سلیمانی را از یاد نبرده و نخواهیم برد

وی تاکید کرد: سردار سرافراز آقای سلامی و آقای قاآنی در روز شهادت شهید‌سلیمانی و در همین مکان مقدس اعلام کردند که امریکا بداند که ما از خون سلیمانی نخواهیم گذشت؛ من نیز از لسان شما اعلام کنم که خون شهید سلیمانی را از یاد نبرده و نخواهیم برد و بدانند که انتقام خون شهید سلیمانی حتمی است و خواب راحت برای مسببان نخواهیم گذاشت.

رئیس‌جمهوری گفت: کشور در حال پیشرفت را که با این شهادت‌ها نه کند می‌شود و نه متوقف؛ تصور کردند با این جنایت‌ها می‌توانند حرکت ملت ایران را کند کنند، زهی خیال باطل. ملت ایران راه تحول را به پیروی از امام و شهدای تحول‌خواه با قدرت ادامه خواهند داد. بسیار دچار اشتباه در محاسبات شده‌اند. این نظام متفاوت است. توطئه می‌کنید، فتنه می‌کنید‌، جنگ ترکیبی به راه می‌اندازید اما شکست به دنبال شکست نصیب‌تان می‌شود.

تهدیدها و تحریم‌ها هرگز ما را دچار توقف نکرده است

آیت‌الله رئیسی در ادامه افزود: جنگ نظامی راه انداختید، جنگ رسانه‌ای و سایبری و سیاسی راه انداختید، جنگ اقتصادی راه انداختید، همه قدرت‌تان را به میدان آوردید، همه توان‌تان را به‌کار گرفتید اما دیدید که ملت بزرگ ایران با نگاه شهیدمقاومت و گوش دادن به رهنمودهای مقتدای بصیرت‌آفرین خود چگونه شما را شکست دادند. فکر کردید می‌توانید با حرکات دشمنانه ملت بزرگ ایران را با خود همگام کنید، همه ظرفیت‌های‌تان را در سازمان‌های بین‌المللی علیه ایران به‌کار گرفتید، در جنگ اقتصادی در ارز و طلا با بیش از 50 کانال در فضای مجازی حمله کردید، اما امروز این جمعیت پیامش این است که شما در همه این جنگ‌ها شکست خوردید و باز هم شکست خواهید خورد. ملت بزرگ ایران به پیروی از مقتدای بصیرت‌آفرین خود امام خامنه‌ای و با نگاه به سلوک شهیدسلیمانی در عرصه تحقق شعار سال هم در عرصه تولید با همه وجود تلاش کرده، هزاران کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را به چرخه بازگردانده است. در عرصه‌های مختلف تلاش کرده و تهدیدها و تحریم‌ها هرگز ما را دچار توقف نکرده است.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: در ورود به مصلی دخترخانمی دهه نودی گفت شما را قسم می‌دهم به خون شهیدسلمیانی؛ ما پای کار هستیم و به مسئولان هم این پیام را بدهید که همه ما پای انقلاب هستیم و شما مسئولان با اتکال به خدا و اعتماد به نفس حرکت کنید که پیروزی ازآن ما است.

پیمان مردم با شهیدسلیمانی گسستنی نیست

آیت‌الله رئیسی گفت: به همه شما بازماندگان شهید‌سلیمانی به‌خصوص خانواده ایشان تسلیت و تبریک عرض می‌کنم و این نگاه، حمایت، بصیرت و همراهی مردم را که همواره بوده و بعد از این نیز خواهد بود، از افتخارات این بیت است. امروز مقالات، نوشته‌ها و دلنوشته‌ها در فضای مجازی گواه این است که به شهید سلیمانی پیام بدهند که شهید بزرگوار ما با تو میثاق بسته‌ایم و این پیمان گسستنی نیست و ما تا آخر پای این نظام و ولایت ایستاده‌ایم.

به مردم اطمینان می‌دهیم که تمام تلاش‌مان برای گره‌گشایی از زندگی مردم و خدمت به مردم و رفع مشکلات مردم باشد

رئیس‌جمهوری افزود: شهید عزیز و بزرگوار، آقای سلیمانی؛ روزی که به پابوسی حضرت امام رضا آمدی، من نمی‌دانم با امام رضا چه سر و سری داشتی اما حدس من این بود که از امام رضا شهادت می‌خواستی؛ در ذهن من بود که شما شهادت را خواستید. ما با تو میثاق بسته و می‌بندیم و همه دولتمردان ما در سراسر کشور با تو میثاق می‌بندند و به مردم اطمینان می‌دهند که تا آخرین نفس در سنگر دفاع از انقلاب اسلامی و خدمت‌گزاری مخلصانه برای مردم از پای ننشینند و به مردم اطمینان می‌دهیم که تمام تلاش‌مان برای گره‌گشایی از زندگی مردم و خدمت به مردم و رفع مشکلات مردم باشد. با همه وجود در عرصه خدمتگزاری تلاش‌مان این است که کوچکترین غفلتی نداشته باشیم.

کشور در حال پیشرفت است و آینده بسیاری روشن‌تر از حال خواهد بود

رئیس قوه مجریه بیان کرد: خانواده شهدا، پدران و مادران چند شهید داده دعا کنید و یقین بدانید کشور در حال پیشرفت است و آینده بسیاری روشن‌تر از حال خواهد بود و با رهنمودهای رهبری و خدمتگزاری خالصانه دولت به لطف خدا حل خواهد شد و به لطف شما گره‌ها باز خواهد شد. لازم است یاد همه شهدای مقاومت و شهدای عزیزمان در سوریه و شهدای همراه سردارسلیمانی را نیز گرامی بداریم‌.

زینب سلیمانی، فرزند شهیدسلیمانی نیز در ابتدای این مراسم ضمن قدردانی از مردم جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه مردم کرمان برای استقبال از مهمانان حاج قاسم و مردم کشور عراق برای حضور در اجتماع پرشور فرودگاه بغداد، اظهار کرد: حال و هوای این روزها یادآور حال و هوای روز تشییع حاج قاسم است. قدردان محبت و لطف شما هستیم. شهیدسلیمانی سه سال پیش در چنین روزی به آرزوی دیرین خود رسید و به تعبیر خودشان 40 سال بیابان‌ها و کوه‌ها و صحراها را طی کردند تا به این آرزو برسند.

وی ادامه داد: آن‌چیزی که امروز از ایشان باقی مانده منش و مرام و مکتب این شهید عزیز است که با بهره‌بردای از آن می‌توانیم باعث تعالی مردم ایران و امت اسلامی شویم. بهترین گواه برای این مهم کارنامه این شهید و وصیت‌نامه شهیدسلیمانی است. آن چیزی که امسال از وصیت‌نامه شهیدسلیمانی برجسته شد «جانم فدای مردم» بود. اکنون باید پرسید که چرا شهیدسلیمانی خود را جان‌فدای این ملت می‌داند؟ جواب این سوال در کلام خود ایشان است؛ چرا که او این مردم را مردم پرافتخار و سربلندی می‌دانست. شهیدسلیمانی مردم ایران را مردم فداکاری می‌دانستند که جان و مال خود را برای ایران و اسلام فدا کردند و حقا چنین مردمی شایسته جانفشانی و فداکاری هستند.

زینب سلیمانی افزود: امروز تمام مسئولان باید راه شهیدسلیمانی را در پیش گرفته و گره‌های کوچک و بزرگ مردم را باز کنند و آینده بهتری را برای مردم‌ رقم بزنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار