در ادامه نشستها با تشکلهای مردمی مطرح شد؛
گران کردن شهر برای خروج فقرا و ضعفا، شرعی و منطقی نیست
تهران (پانا)- یک عضو شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت متاسفانه تعطیلات مدارس یا پیشنهاد دورکاری کارمندان شیوه درستی برای مبارزه با آلودگی هوا محسوب نمیشود؛ همچنین گران کردن شهر برای خروج فقرا و ضعفا شرعی و منطقی نیست.
نشست تشکلهای مردمی فعال در حوزه محیط زیست با حضور سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، مهدی پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، سیداحمد علوی عضو شورای شهر تهران و رئیس ستاد همافزایی سمنهای تهران و سوده نجفی عضو شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.
سیداحمد علوی رئیس ستاد همافزایی سمنهای تهران در این نشست گفت: تمام نکاتی که در جلسات پیشین از سوی تشکلها بیان شده دستهبندی و تقدیم هیات ریسه شورای شهر و مدیریت شهری شده است تا در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری دیده شود.
وی افزود: هدف ما از برگزاری نشستهای متعدد و دغدغههای مختلف بیان شده در دیدار با تشکلهای مردمی آن است که کیفیت زندگی را در شهر تهران افزایش دهیم.
علوی با اشاره به آلودگی هوای تهراگفت: متاسفانه تعطیلات مدارس یا پیشنهاد دورکاری کارمندان شیوه درستی برای مبارزه با آلودگی هوا نیست، همچنین گران کردن شهر برای خروج فقرا و ضعفا شرعی و منطقی نیست.
رییس ستاد توان افزایی سمنهای تهران تصریح کرد: اگر جداره پشت بزرگراه امام علی(ع) در جنوب تهران را نظاره کنید متوجه میشوید که عدهای در حال کوهخواری هستند؛ متاسفانه حفاظهای شهری قم را حذف کردند که سیل جاری شد.
وی افزود: وضعیت محیط زیست بسیار خطرناک شده است کوه بی بی شهربانو شکافته سده و هیچ کسی پاسخگو نیست، وضعیت چشمه علی هم همین است در حالی که اینها بخشی از میراث فرهنگی ما محسوب میشود.
علوی گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب ترافیک و آلودگی ایجاد میکند و بهتر است نمایشگاه به شهر آفتاب برود ولی یک وزارتخانه نامه صادر میکند که نباید نمایشگاه به شهر آفتاب برود برخی افراد پشت آن هستند؛ نباید فقط به درآمدزایی در نمایشگاه سئول فکر کرد.
قرار گرفتن افراد بیتجربه در مسند مدیریت، خیانت بزرگی است
مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران و رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست نیز در نشست تعدادی از تشکل های مردمی فعال در حوزه محیط زیست اظهار داشت: برخی افراد بیتجربه گاهی اوقات در مسند مدیریتی قرار میگیرند که خیانت بزرگی محسوب میشود زیرا تخصصی در کار ندارند.
وی افزود: بارها در صحن شورا در این باره و درباره آلودگی هوا و محیط زیست تذکر دادم و حتی اعلام کردم امیدی به تغییر ندارم زیرا اهتمامی را ندیده و اقدامی را ندیدم.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: کسی که شعار بدهد و کارنامه کاری نداشته باشد، نشانه بیعرضگی و فقدان صلاحیت است.
پیرهادی گفت: بعد از شنیدن دغدغه همراهان بیمار، خودم از نزدیک این مشکلات را دیدم و پیگیری کردم؛ چند همراهسرا در اطراف بیمارستان ها احداث شده و در ماههای آینده نیز چند همراهسرای دیگر افتتاح میشود.
وی افزود: ایمنی بافت فرسوده، آسیب های اجتماعی و محیط زیست از موضوعات کلان برنامه چهارم شهری است.
پیرهادی خاطرنشان کرد: تعداد اتوبوس های فعال از ۶ هزار دستگاه به ۲ هزار دستگاه فعلی رسیده است، این در حالی است که به موضوع کرونا و شیوع آن در تهران رسیده بودیم و خلاء کمبود اتوبوس دیده نشد؛ تعداد مطلوب اتوبوسهای تهران ۱۰ هزار دستگاه است که این رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه میطلبد که شدنی نیست زیرا بقیه کارهای پایتخت روی زمین میماند.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به جمعیت بالای شهر تهران و استان تهران ادامه داد: جمعیت پذیری شهر تهران و استان تهران مشخص نیست؛ مگر میشود نصف جمعیت ایران را به تهران آورد اگر در شهر پرند چاه آب ۴۰۰ متری احداث کنیم هم به آب نمیرسیم.
وی گفت: نباید فقط به ساخت و ساز در تهران فکر کرد بلکه باید به ارائه خدمات به جمعیت تهران هم فکر کرد. پیرهادی تصریح کرد: کوهستان های اطراف تهران محلی برای ورزش و اوقات فراغتی ارزان است اما به هیچ وجه به آن توجه نکردیم در حالی که اقدام مفرح و سالمی است.
وی افزود: نامه ۶ صفحه ای به رییس سازمان محیط زیست درباره مشکلات زیست محیطی تهران ارسال کردم و نامهای هم به رییس سازمان استاندارد و رییس جمهور ارسال خواهم کرد.
عضو شورای شهر تهران گفت: باید درباره فاضلاب پایانه های اتوبوسرانی و ایستگاههای مترو فکری عاجلی کرد؛ همچنین باید تکلیف معارضین محلی اطراف کانال های محیط زیستی مشخص شود.
وی تصریح کرد: تا پایان سالجاری ۱۱۰ مخزن آب اضطراری در محلات نصب می شود تا در مواقع بحران مردم ۷۲ ساعت آب داشته باشند البته تا پایان برنامه چهارم برنامه جامع تهران باید به ۴۴۰ مخزن برسیم، همچنین بازیافت زباله های ساختمانی هم در حال انجام است و قرار است توسعه پیدا کند.
پیرهادی افزود: محیط زیست زنجیره است به همین دلیل بعد از آلودگی هوای تهران، این آلودگی به استان البرز میرود، قانون هوای پاک باید اصلاح شود و آمار و شاخصهای سیاه انتشار مربوط به سال ۹۴ است که باید به روز شود تا همه مولفهها دیده شود.
پیرهادی تصریح کرد: مردم چارهای جز خرید از ۲ خودرو ساز بزرگ ندارند و هر چه تولید کنند مردم مجبور به خرید هستند.
ضرورت توجه همزمان به حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار
سوده نجفی عضو شورای شهر تهران نیز در این نشست اظهار داشت: امروزه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار توام با هم در جهان دیده میشود.
وی افزود: حکمرانی در مدیریت شهری و کلان شهرها تغییر کرده و اداره شهر با همراهی و مشارکت فعالانه مردم انجام میشود و جمهوری اسلامی ایران اینگونه است.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: باید تغییر اقلیم تنوع زیستی و آلودگی هوا که بزرگترین مشکلات محیط زیستی کشورمان است را درک کنیم.
نجفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تره بارها و فروشگاه های شهروند را موظف کردیم که طبق برنامه ریزی خاصی باید تعداد کیسه های پلاستیکی را کم کنند و به جای آن کیسه های پارچه ای یارانه ای جایگزین شود.
مدارس سبز در تهران توسعه یابند
سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون محیط زیست نیز در این نشست اظهار داشت: مخالف آبگیری سد چمشیر هستم زیرا سازند نمکی این سد نمکی است و عدم آبگیری سد چمشیر به دلیل نامه من به رییس جمهور بود.
وی افزود: در تهران ۵ مدرسه سبز داریم که یا در حال ساخت است یا افتتاح شده که سازمان نوسازی مدارس در حال اجرای آن است؛ باید استانداردهای ساخت مدارس سبز را به ساختمان سازی عادی و بر اساس اقلیم شهرهای مختلف تسری دهیم.
نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: اگر ابتدای زنجیره در صنعت نفت و گاز میدیدیم و رویه را اصلاح می کردیم امروز مجبور نبودیم به نیروگاهها مازوت بدهیم یا بنزین بیکیفیت به دلیل اینکه کم نیاوریم تولید کنیم.
رفیعی گفت: فعالان محیط زیست در اقلیت هستند و پیش بردن کارها در این حوزه سخت است؛ متاسفانه هم افزایی بین این فعالان برقرار نشده است؛ اگر کار و قانونی با حضور ذی نفعان آن پیش نرود نمی توان به موفقیت رسید.
وی خاطرنشان کرد: پس گرفتن زمین تالاب های کشور فرآیند سختی بود که الحمدالله انجام شد.
رییس فراکسیون محیط زیست گفت: باید پای نظارت بر اجرای قانون هوای پاک ایستاد؛ متاسفانه موضوع اسقاط خودرو با وجود مافیای بزرگ خودرو رای آورد؛ ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار هزینه سلامتی به دلیل آلودگی هواست.
وی اظهار داشت: درباره تغییرات اقلیمی هیچ مرجع بالادستی برای آینده نگری نداریم؛ فعلا اثرات تغییرات اقلیمی را در کشورمان حس می کنیم ولی بعدها به اصل تغییرات اقلیمی میرسیم و بهتر است دولت لایحهای به مجلس بدهد که شورای عالی محیط زیست را به شورای عالی محیط زیست و تغییرات اقلیمی تغییر نام بدهیم.
رفیعی افزود: محیط زیست موضوعی نیست که در محدوده مرزها و منطقه بتوان به آن نگریست، پایان سال گردوغبار وارد کشورمان میشود که به تهران هم میرسد.
نماینده تهران در مجلس گفت: حضور سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست در راستای دیپلماسی عمومی است که به مردان دیپلماسی رسمی کمک میکند.
وی افزود: احداث سد کمال خان و کجکی در افغانستان باعث تغییر ژئوپلتیک منطقه میشود؛ نباید فقط حواسها را به سمت سدسازی در ترکیه برد.
رفیعی تصریح کرد: شهرداری تهران به دنبال واردات اتوبوس دسته دوم یورو چهار است که انتقاد زیادی به آن وجود دارد و نباید اجازه دارد اینگونه شود در حالی که شهرداری تهران بودجه خوبی برای حمل و نقل گرفت و باید اتوبوس بهروز و مدرن وارد کنند.
ارسال دیدگاه