سبقت سیل از بازسازی در راه‌های خراسان جنوبی 

بیرجند (پانا) - بارش باران‌های سیل‌آسا به ویژه در سال‌های اخیر به دلیل تغییر اقلیم بر بخش‌های مختلف استان از جمله راه‌های مواصلاتی خسارت‌های جدی وارد کرده و با وجود تلاش‌های بسیاری که متولیان راهداری انجام می دهند، جبران این خسارت‌ها زمان زیادی می‌طلبد.

کد مطلب: ۱۳۳۴۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد
سبقت سیل از بازسازی در راه‌های خراسان جنوبی 

خراسان جنوبی با بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه در مجاورت ۶ استان کشور قرار دارد و به لحاظ حوادثی مانند سیلاب به‌ویژه در مناطق شمالی و غربی به دلیل ضعف زیرساخت‌های جاده‌ای بیشتر در معرض خطر است.

بر اساس آمارهایی که مسوولان دی ماه پارسال اعلام کردند، خسارت سیلاب در پاییز ۱۴۰۰ استان ۴۲ درصد کاهش یافت و خراسان جنوبی جزو معدود استان‌هایی بود که در ۲ موج بارشی سنگین سال گذشته تلفات جانی نداشت. با این حال خسارت ها به دیگر بخش ها به ویژه راه ها باید به سرعت جبران شود و هر چند در این زمینه اقدامات متعددی صورت می گیرد اما کمبود اعتبارات برای جبران خسارت های سیل ، به عنوان مشکلی جدی باقی است و از سرعت کار می کاهد.

حمله سیل به 2هزار آبنما

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در مورد اقدامات انجام شده برای کاهش خسارت ها گفت: اوایل فصل بارندگی باید تنظیم رودخانه و تامین پل‌ها انجام شود تا ابنیه فنی کمترین مشکل را در بارندگی‌ها ایجاد کند.

اسدالله جلال‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته سه هزار و ۷۳۰ کیلومتر از راه‌های استان به خاطر بارندگی‌ها دچار خسارت شد افزود: ۲ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال خسارت بارندگی‌ها به راه‌های خراسان جنوبی برآورده شده که از این رقم ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

به گفته وی بیشترین خسارت‌ها در محورهای نهبندان، طبس، دیهوک، فردوس، قاین و زیرکوه بوده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مرمت راه‌ها ادامه داد: از سال گذشته تاکنون راهداران تلاش کرده‌اند با احداث خاکریز، لکه‌گیری مسیر، نصب تابلو و علائم، ایمنی لازم را برای تردد در محورها ایجاد کنند.

وی از وجود ۱۰ هزار و ۳۸۲ پل در سطح جاده‌های استان خبر داد و گفت: با وجود تلاش‌ها برای تبدیل آبنما به پل اما هنوز ۲ هزار و ۲۳۲ آبنما در محورهای استان وجود دارد که اغلب بر اثر سیل تخریب می‌شود.

جلال‌زاده افزود: برای جلوگیری از حوادث احتمالی هنگام جاری شدن سیلاب، ساخت پل و آبنما روی تعدادی از نقاط تردد در رودخانه‌های فصلی انجام می‌شود و تبدیل آبنما به پل اقدام مهمی برای ایمنی جاده‌ها است.

وی با بیان اینکه بندسارهای کشاورزی حجم آب زیادی را ذخیره می‌کنند ادامه داد: گاهی حجم بارندگی منجر به شکستگی بند می‌شود و در برخی نقاط استان شاهد سرریز این سیلاب به مسیر جاده‌ها هستیم.

وی یکی از مشکلاتی که در بارندگی‌ها و سیل مانع کار می شود را احساسات و مطالبات مردم دانست و افزود: در حالی که اولویت مهم ما باز نگهداشتن مسیرها و جاده‌های دسترسی است.

وی با اشاره به شروع عملیات زمستانه راهداری از ۲۶ آذر امسال گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن شن و نمک خریداری شد که در انبارها و راهدارخانه‌های استان برای استفاده مواقع ضروری ذخیره‌سازی شده است به علاوه در حال حاضر ۲۲۵ نیروی راهداری آماده به خدمت در گردنه‌ها، محورها و راهدارخانه‌های استان حضور دارند تا در مواقع نیاز و ضروری به مردم و رانندگان ارائه خدمت کنند و ۱۸۳ دستگاه ماشین‌آلات راهداری آماده خدمات‌رسانی است.

وی با اشاره به اجرای ۱۶ پروژه تعمیر و نگهداری پل‌ها از ابتدای امسال گفت: همچنین پنج پروژه تبدیل آبنما به پل در محورها انجام شده که ۱۲ دستگاه آبنما به پل تبدیل و تعریض شده و مرمت ۷۴ دستگاه پل به اتمام رسیده است.

باوجود خسارت های جدی به محورهای مواصلاتی اعتباراتی که برای جبران می رسد کم است و بخشی از رقم ها برای ترمیم راه ها اختصاص می یابد. از نظر مدیرکل مدیریت بحران استانداری هم میزان اعتبارات نسبت به خسارات سیل کم است اما او بر این باور است که کمبود اعتبارات نباید مانع جبران خسارت شود. پس باید در بخش‌هایی که مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شود خسارت‌ها فوری رفع شود.

محمدعلی آخوندی گفت: باران‌های شدید سال گذشته خسارت‌هایی به بخش‌های زیربنایی وارد کرد که بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برآورده شده در حالی که برای جبران بخشی از این خسارت‌ها ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص یافت. سال گذشته خراسان جنوبی در چند مرحله از جمله اردیبهشت، شهریور و دی ماه بارندگی‌های شدید را تجربه کرد و به دلیل توپوگرافی منطقه شاهد سیلاب‌های ناگهانی و بارندگی‌های رگباری هستیم.به علاوه به دلیل خشکسالی‌های چند دهه اخیر بارندگی‌های ناگهانی سال گذشته در استان منجر به آبگرفتگی‌های شدید شد.

وی با اشاره به شروع فصل بارندگی در سال جاری افزود: آمادگی های لازم در سطح دهیاری‌ها و بخشداری‌ها ایجاد شده و نظارت‌ها نیز با جدیت دنبال می‌شود.

آخوندی لایروبی رودخانه را از اقدامات پیشگیرانه وقوع سیل عنوان کرد و گفت: هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از سیلاب در استان انجام شده است و طبق هشدارهای هواشناسی همه دستگاه‌های متولی به حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه حین سیل خدمات‌رسانی با مشکل مواجه می‌شود افزود: لازم است پیش از وقوع حادثه دستگاه‌ها با تجهیز ماشین‌آلات و توان اجرایی پای کار باشند.

وی ادامه داد: همواره خسارت‌ها از اعتبارات بالاتر است لبنابراین جبران آن سخت می‌شود و باید آمادگی لازم در استان ایجاد شود.

وی استفاده از نیروی مردمی و امکانات موجود را ضروری دانست و گفت: هر سال اقداماتی برای پیشگیرانه از سیل انجام می شود و تمامی دستگاه ها نیز در این زمینه مشارکت دارند اما همواره میزان خسارت‌ها از اعتبارات بالاتر است لذا جبران آن سخت می‌شود و باید آمادگی لازم در استان ایجاد شود.

آخوندی بر رعایت توصیه‌ها و هشدارها از سوی مردم تاکید کرد و افزود: هدف نهایی این است که خسارت جانی به صفر و خسارت مالی به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر اقلیم شاهد بارندگی‌های رگباری هستیم به طوری که در مدت نیم ساعت حدود ۴۰ میلمیتر بارندگی در استان ثبت می‌شود و این حجم بارش به‌خصوص برای مناطق کویری خطر سیل و تخریب را بسیار زیاد می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی مشابه بسیاری از استان‌ها رودخانه دائمی ندارد و گاهی کشاورزان رودخانه‌ها را با بندهای غیرمقاوم مسدود می‌کنند که هنگام بارندگی موجب بروز حادثه می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار