واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت خودرو

تهران (پانا) - وزیر صمت گفت قیمت‌های بازار به‌دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آ‌ن‌جا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می‌روند.

کد مطلب: ۱۳۳۲۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد
واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت خودرو

سیدرضا فاطمی امین در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: سال گذشته 3/5 درصد و امسال 4/9 درصد رشد تولید و اقتصادی در بخش صنعت داشته‌ایم که خیلی امیدوار‌کننده است. بهترین راه ایجاد‌ اشتغال در کشور و به نوعی توزیع درآمد از طریق بخش صنعت است. همین طور آمار تولید شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال 6/5 درصد نسبت به آبان سال گذشته بیشتر بوده است.

وی افزود: بحمدالله حدود 5 ماه است که شرکت های صنعتی و معدنی بورسی که نیمی از تولید را عهده دار هستند رشد 6 درصد و بیشتر را ثبت کرده اند. در آبان ماه نیز این رشد تکرار شد. در مجموع داده‌ها نشان می‌دهند که بخش تولید و صنعت در حال حرکت است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا برای ممانعت از ورود فرزندان و مقامات ایرانی به این کشور، بیان کرد: ما نیز آنها را تحریم خواهیم کرد که نتوانند به ایران بیایند. این تحریم خیلی بلاموضوع است.

‌وزیر صمت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار پانا درباره علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته گذشته، بیان کرد: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای کشور تاثیر می‌گذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود 10 الی 20 درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور می‌کنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش می یابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا می رود. ولی این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار است متفاوت است.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولید کننده داریم و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا تا 200 تا 300 میلیون بالاتر از قیمت تولید کننده است. آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمت‌های بازار است. قیمت‌های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می‌روند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می کند قیمت خودرو نیز بالا می رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می کند. در سال های گذشته نیز دقیقا قیمت های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برآورد ما این است که با تولید زیادی که در حال انجام است و در ماه های آتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و با حجم گسترده ای که برای واردات پیش بینی شده است، بازار می تواند به تعادل برسد. اما نکته مهم این است که ما هم در بازار مسکن و هم در بازار خودرو یکسری قواعد را کم داریم. مانند قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در خیلی از کشورها وجود داشته و بازار را تنظیم می کند. از یک طرف ما باید با قواعدی که می گذاریم تقاضا را تنظیم کنیم و از طرف دیگر عرضه را افزایش دهیم.

وی افزود: شما دیدید برای یک نوع خودرو که ۱۰ هزار تا عرضه می شد حدود دو میلیون تقاضا می آمد. آیا واقعا دو میلیون متقاضی خودرو داریم که پاسخ خیر است. این نشان می دهد طرف تقاضا، یک هیجانی دارد. ما آشفتگی در بازار داریم که بخشی از آن با عرضه بیشتر خودرو و بخشی دیگر با انتظام بخشی و قواعد مالیاتی قابل حل است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت برنامه جامع توسعه صنعت خودرو ، بیان کرد: این برنامه در حال اجرا است. این برنامه تدوین شده و در حال اجرا است. ما یک برنامه ۴ ساله تدوین کردیم که دارای سه مرحله است. مرحله اول آن تا آخر امسال می باشد. در مرحله اول چند اولویت داریم. یکی از آنها ثبات دهی به تولید بود که اتفاق افتاد. دومین اولویت نیز تغییر محصولات تولیدی بود. امسال سه محصول از رده تولید خارج شد و سال بعد نیز چند محصول دیگر خارج می شود. امسال و سال بعد ۱۲ محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد. یکی دیگر از اولویت ها سرمایه گذاری بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار