دبیر یازدهمین جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی رشد:
حدود ۸ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد ارسال شده است
تهران (پانا) - دبیر یازدهمین جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی رشد جزئیات برگزاری این جشنواره را تشریح کرد و از ارسال این جشنواره خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مجتبی دانشور با بیان اینکه فراخوان یازدهمین جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی رشد اواسط مهرماه امسال منتشر شد؛ اظهار داشت: توسعه و ارتقای فرهنگ تولید محتوای الکترونیکی و استفاده از فناوری آموزشی بین معلمان، دانشآموزان و دانشجومعلمان، ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی استعدادهای تولید محتوا جهت بهرهبرداری در حوزه تکنولوژیهای آموزشی و فناوریهای آموزشی، تأمین و تولید محتوای الکترونیکی برای بستههای تربیت یادگیری و استفاده از این محتوا در قالب رمزینههایی در کتابهای درسی از جمله اهداف این رویداد است.
ارسال ۸ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد
وی با اشاره به اینکه پس از انتشار فراخوان و ارسال دستورالعمل برای استانها، امور مربوط به تبلیغات جشنواره شروع شد، افزود: تاکنون بیش از ۸ هزار اثر به دبیرخانه یازدهمین دوره جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی رشد ارسال شده است.
چه کسانی میتوانند در جشنواره شرکت کنند؟
دبیر یازدهمین جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی رشد ادامه داد: طبق فراخوانی که منتشر شده پنج گروه مختلف شامل؛ معلمان (آموزگاران، هنرآموزان هنرستانها، کارشناسان و شاغلان در ادارات آموزش و پرورش، مربیان و اساتید دانشگاه)، دانشآموزان، دانشجویان و دانشجومعلمان، شرکتهای دانشبنیان و مؤسسات علمی و آموزشی و مجموعههای دولتی و غیردولتی که در حوزه تولید محتوا و تعلیم و تربیت فعال هستند و همچنین انجمنهای مردمنهاد و تشکلهای مردمی و فعالان عرصه حوزه تعلیم و تربیت امکان حضور در جشنواره را دارند.
قالبهای برگزاری جشنواره/۱۵ دیماه آخرین فرصت ثبتنام و ارسال آثار
به گفته دانشور، یازدهمین دوره این جشنواره در بخشها و قالبهای محتوای صوتی (پادکست)، موشنگرافی، انیمیشن، ویدئوهای آموزشی، برنامههای کاربردی، بازیهای تعاملی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و تصویر سهبُعدی برگزار میشود و علاقهمندان به حضور در این جشنواره میتوانند تا ۱۵ دیماه از طریق سامانه ecf.roshd.ir ثبتنام و آثار خود را بارگذاری کنند.
کارگاههای آموزشی؛ خلاقیت یازدهمین دوره جشنواره
وی درباره برگزاری کارگاههای آموزشی در قالب این جشنواره نیز گفت: یکی از فرآیندهایی که در این جشنواره پیشبینی شده و در حال انجام است برگزاری کارگاههای آموزشی است. این کارگاهها از آبان امسال در سراسر کشور شروع شده و هر استانی به تناسب نیاز و علاقه، کارگاههای مختلفی را تشکیل میدهند که این کارگاهها در حوزه طراحی آموزشی و اصول اولیه طراحی آموزشی و هم در بخش فنی در قالبهای مختلف جشنواره در استانهای مختلف در حال برگزاری است. ما در این جشنواره سعی کردهایم به برگزاری این کارگاهها کمک کنیم که برای نمونه هفته گذشته اولین کارگاه را با دانشگاه فرهنگیان برگزار کردیم که طی چند جلسه بر روی طراحی آموزشی و مباحث فنی تولید محصول با دانشجومعلمان صحبت شد. این کارگاهها میتواند دو هدف اصلی ما یعنی ترویج و فرهنگسازی استفاده از تولید محتوای الکترونیکی و فناوری آموزشی و همچنین شناسایی استعدادهای این حوزه را محقق کند. بهخاطر استقبال از این کارگاهها، برگزاری آنها به مدت یکماه دیگر نیز تمدید شده است و روند خیلی خوبی داشته است.
تفاوت جشنواره یازدهم با دورههای قبل
دانشور درباره تفاوت جشنواره یازدهم با دورههای قبل گفت: از ابتدای این دوره، یکی از ویژگیهایی که بسیار برجسته بود اهمیت دادن به مشارکت سایر بخشها چه در درون و چه بیرون از آموزش و پرورش بود. در این جشنواره برای اولین بار شورای سیاستگذاری قبل از تشکیل دبیرخانه و انتشار فراخوان تشکیل شد. اولین جلسه این شورا با حضور مدیران ارشد دستگاههای همکار؛ معاونتهای پرورشی، آموزش ابتدایی و متوسطه، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بیرون از وزارت آموزش و پرورش؛ معاونت فضای مجازی صداوسیما، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد و ... برگزار شد. ما در این دوره سعی کردیم که همه دستگاهها حضور داشته باشند و یک مشارکت حداکثری را از سایر بخشها هم داشته باشیم. اکنون هم در تدارک هستیم که تا پایان همین هفته با دستگاههایی که در حوزه فرهنگسازی و آموزش سهمی دارند مشارکت کنیم و آنها هم بتوانند موضوعات ویژهای را در حوزه انرژی، خدمات اجتماعی و ... که نیاز به فرهنگسازی داریم اعلام کنند و از این طریق مشارکت در جشنواره را تقویت کرده و بیشتر از گذشته کنیم.
جشنواره «مردمی»
دبیر یازدهمین جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی رشد اضافه کرد: تفاوت دیگر این جشنواره در واقع تأکیدی است که ما نسبت به مردمی کردن جشنواره داریم و صرفاً قصد نداریم در حوزه معلمان و دانشآموزان برگزار شود. دانشآموزان و معلمان از مخاطبان اصلی ما هستند اما مردمیکردن و فراگیرکردن جشنواره با حضور شرکتها و فعالان عرصه تعلیم و تربیت هم یکی دیگر از اهداف این جشنواره است.
شرکتهای دانشبنیان گواهی اعتباریخشی محصول دریافت میکنند
وی درباره حضور شرکتهای دانشبنیان در این جشنواره نیز گفت: طبق توافقی که با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری داشتهایم برای اینکه هم شرکتهای دانشبنیان به شرکت در جشنواره ترغیب شوند و هم بتوانیم فرآیند جشنواره را تسریع کنیم، هر شرکتی که محصول خود را در جشنواره شرکت دهد و در فرآیند داوری بتواند امتیازات داوری را بگیرد غیر از دریافت جوایز، گواهینامه اعتباربخشی (گواهی که طبق مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش به سازمان پژوهش تکلیف شده برای ورود محصول به مدارس صادر شود) دریافت میکنند.
از برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی چگونه تقدیر میشود؟
دانشور در ادامه درباره جوایز تعیین شده برای برگزیدگان این جشنواره هم گفت: برای همه شرکتکنندهها در جشنواره به شرطی که فرآیند شرکت در جشنواره را براساس فراخوان، رعایت کرده و اطلاعات کامل بارگذاری کرده باشند و اطلاعات آنها قابل راستیآزمایی باشد، گواهی شرکت در جشنواره صادر خواهد شد. پس از سه دور فرآیند داوری و نهاییشدن پذیرش آثار، افراد منتخب در چند بخش مورد تشویق قرار میگیرند. تمام این کارها با نام خود برگزیدگان و صاحبان آثار در شبکه ملی مدارس ایران رشد بارگذاری میشود و تقدیرنامهای از سوی مسئولان عالی به آنها اعطا خواهد شد. جوایز نقدی هم به تناسب گروه دانشآموزان تا انجمنهای مردمنهاد متفاوت است. برای نمونه برای گروه دانشآموزان برای رتبه اول ۵ میلیون تا رتبه دهم ۵۰۰ هزار تومان، برای معلمان ۹ میلیون تومان، دانشجویان و دانشجومعلمان ۷ میلیون تومان، شرکتهای دانشبنیان ۱۰ میلیون تومان و برای انجمنها و فعالان عرصه تعلیم و تربیت ۱۰ میلیون تومان به صورت حداکثر تعیین شده است.
رمزینهها از امتیار ویژهتری برخوردار خواهند شد
دبیر یازدهمین جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی رشد در پایان گفت: کارهایی که بهعنوان اثر برتر انتخاب شوند و مورد تایید گروه برنامهریزی درسی قرار بگیرند در قالب رمزینههایی که اکنون در کتابهای درسی تعبیه شده است، منتشر خواهد شد. هر اثری هم که وارد چرخه رمزینهها شود، متناسب با تعرفههای سازمان هزینه آن اثر به صاحب اثر پرداخت خواهد شد که جدا از جوایز مذکور است.
ارسال دیدگاه