رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفت‌وگو با پانا

مازوت‌سوزی در تهران انجام نمی‌شود

سوزاندن مازوت در همه نیروگاه‌ها ممنوع است

تهران (پانا)- رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه مازوت‌سوزی در تهران انجام نمی‌شود، گفت سوزاندن مازوت در همه نیروگاه‌ها ممنوع است.

کد مطلب: ۱۳۳۱۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد
مازوت‌سوزی در تهران انجام نمی‌شود

داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با پانا درخصوص وضعیت مازوت‌سوزی در تهران و سهم آن در تداوم آلودگی پایتخت اظهار کرد: «مصرف هر نوع سوخت فسیلی از گاز گرفته تا مازوت و بنزین، منجر به تشدید آلودگی هوا می‌شود زیرا مصرف این سوخت‌ها همراه با انتشار آلاینده‌ها است و سوخت فسیلی اگر در نیروگاه، در صنعت، خودرو و در موتورخانه مصرف شود، انتشار آن اگر بیش از ظرفیت تهویه هوا و بیش از ظرفیت اکولوژیک باشد، به شکل آلودگی هوا بروز می‌کند.»

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: «در مواقعی که وارونگی دمایی وجود دارد یعنی با انباشت آلاینده‌ها روبه‌رو هستیم وگرنه مصرف و انتشار سوخت‌ در فصل بهار و تابستان هم اتفاق می‌افتد اما از آنجا که پدیده وارونگی دما وجود ندارد، آلاینده‌ها به شکل فعلی نیست و شرایط جوی به‌گونه‌ای نیست که انباشت آلاینده اتفاق بیفتد، بنابراین اثرات آن به‌طور مستقیم دیده نمی‌شود.»

مازوت به تهران نرسیده است

وی اضافه کرد: «آلاینده‌ها خود را در وارونگی دمایی نشان می‌دهند اما اینکه اکنون گفته شود مازوت به تهران رسیده است، نه اصلا این‌طور نیست چون در تهران یک نیروگاه بخاری وجود دارد و مازوت فقط در نیروگاه‌های بخاری قابلیت مصرف دارد. در تهران نیروگاه بعثت وجود دارد که مصرف مازوت از سال 91 در آن ممنوع است و اصلا امکان مصرف وجود ندارد. ضمن اینکه مصرف مازوت هم چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد زیرا کاملا محسوس است و دود آن کاملا مشخص است.»

مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود. در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل می‌شود. در گذشته، مازوت برای گرم کردن خانه‌ها در شوروری سابق و شرق دور مورد استفاده قرار می‌گرفت چراکه آن‌ها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند. در کشورهای غربی به کوره‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند، کوره‌های ضایعات‌سوز نیز می‌گویند. مازوت که به طور عمده توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید می‌شود برای گرم کردن بویلرها (دیگ بخار) جهت تولید بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه این ماده، ‌ گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. از عوامل مهم در درجه‌بندی این سوخت باید به محتوای گوگرد آن اشاره کرد که متاثر از منبع اصلی آن است. در حمل و نقل مازوت به طور معمول به این سوخت، «نفت کثیف» (Dirty Oil) می‌گویند و از آن‌جایی که ویسکوزیته بسیار بالایی دارد، پمپ کردن آن به تجهیزات خاصی نیازمند است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار