دبیر دوره پیشین جایزه پژوهش سال سینما مطرح کرد:

رابطه بین سینمای حرفه‌ای و پژوهشگران مخدوش است

تهران (پانا) - دبیردوره پیشین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معتقداست رابطه بین سینمای حرفه‌ای و پژوهشگران با وجود اینکه در بقیه کشورهای پیشرفته تعریف شده است اما در کشور ما یک رابطه مخدوش بوده و لازم است در نهادهایی مانند وزارت ارشاد یک فضایی برای تناظر آرا و تضارب دیدگاه‌ها ایجاد کرد.

کد مطلب: ۱۳۳۰۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
رابطه بین سینمای حرفه‌ای و پژوهشگران مخدوش است

دکتر بهروز محمودی بختیاری که سال گذشته دبیری چهارمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران را بر عهده داشته است، در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه این جایزه بسیار می‌تواند مفید واقع شود، بیان کرد: « باوجود آنکه دوره‌های کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی برای رشته سینما وجود دارد، اما مجال و عرصه آنچنانی برای پژوهش‌های خوبی که فارغ‌التحصیلان، استادان و پژوهشگران این حوزه انجام می‌دهند، وجود ندارد. همچنین من حداقل همایش و کنفرانسی ویژه‌ای درباره سینما نمی‌شناسم، بنابراین جایزه پژوهش سال سینمای ایران می‌تواند عرصه‌ای برای دیدن و ارزش‌یابی آثار پژوهشی که در این حوزه انجام می‌شود، باشد.»

وی با بیان اینکه سینما یک هنر-صنعت-رسانه است، گفت: «برای اینکه بتوان یک چنین پدیده بسیاری مهمی را که معمولا گردش مالی‌ بزرگی هم دارد به درستی اداره کرد در سه مرحله باید برای آن پژوهش کرد؛ اول پژوهش‌های پیشاتولید است که مربوط به امکاناتی از جمله لوکیشن‌هایی که باید در آن فیلمبرداری اتفاق بیفتد، مطالعات تاریخی، مذهبی، نظامی، لهجه‌ها و گویش‌ها، جامعه‌شناسی و... که متناسب با هر پروژه لازم است انجام شود و... می‌شود.»

دبیر چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران ادامه داد: «پس از آن مرحله تولید را داریم که مشاوران و پژوهشگران در کنار پروژه هستند. سپس در مرحله پساتولید هم پژوهش‌های مرتبط با بازاریابی، فروش و ارایه اقتصادی بهتر فیلم و... باید صورت بگیرد. در حقیقت ما در هر سه مرحله پیشاتولید، تولید و پساتولید نیازمند پژوهش هستیم.»

محمودی بختیاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود رابطه بین سینمای حرفه‌ای و پژوهشگران آن را رابطه مخدوشی دانست و تصریح کرد: «این رابطه با وجود اینکه در بقیه کشورهای پیشرفته تعریف شده است، در کشور ما یک رابطه تعریف شده نیست و لازم است در نهادهایی مانند وزارت ارشاد یک فضایی برای تناظر آرا و تضارب دیدگاه‌ها ایجاد کنیم تا افراد بتوانند از تجربه‌های اهل حرفه و پژوهش‌های اهل دانشگاه استفاده کنند.»

وی با اشاره به اینکه جایزه پژوهش سال سینما هم می‌تواند برای سینما باشد و هم درباره سینما، عنوان کرد: «اگر تعریف جایزه پژوهش سال سینما را وسیع در نظر بگیریم، به نفع ماست چراکه افراد با علایق مختلف می‌توانند وارد سینما ‌شوند یعنی عده‌ای فیلمساز و برخی دیگر منتقد و زیبایی‌شناس، دانشجو و... می‌شوند. اینگونه هرکس از زاویه خود به سینما نگاه می‌کند و ناگفته نماند که همه این زوایا محترم و شایسته پژوهش است.»

به گفته دبیر پیشین جایزه پژوهش سال سینما، تاثیر برگزاری این جایزه بر بدنه سینما هنوز خود را نشان نداده است اما امید است که با فرهنگسازی و نهادینه شدن این وضعیت بتوان در آینده نزدیک تاثیر آن را مشاهده کرد.

محمودی بختیاری در پایان با بیان اینکه یکی از کاستی‌های جایزه پژوهش سال سینما این است که هنوز ابعاد جهانی پیدا نکرده است، خاطرنشان کرد:«ما در دوره پیشین تلاش کردیم ابعاد جهانی این جایزه را شکل دهیم و امیدواریم مسئولان برگزاری دوره‌های دیگر این جایزه این حرکت را ادامه بدهند. از سوی دیگر جوایز این جایزه با وجود آنکه در قالب صنعت پرسودی مانند سینما مطرح می‌شود، اما قابل توجه و به اصطلاح درشت نیست که امیدوارم این جوایز به گونه‌ای تدارک دیده شود که مشوق افراد برای شرکت در دوره‌های بعدی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار