مدیرکل انتخابات وزارت کشور تشریح کرد:

اعلام جزئیات لایحه جامع انتخابات

رونمایی از سامانه شفافیت مالی در انتخابات سال آتی برای اولین بار/ تغییر در پیش ثبت‌نام نامزدها/ تشکیل کارگروه ساماندهی تبلیغات انتخابات و برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی

تهران (پانا) - مدیرکل انتخابات وزارت کشور امروز دوشنبه جزئیاتی از لایحه جامع انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات، ابلاغی مقام معظم رهبری را تشریح کرد و گفت که این لایحه تقدیم هیات دولت شده است.

کد مطلب: ۱۳۳۰۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزئیات لایحه جامع انتخابات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، محسن اسلامی ‌ گفت: در راستای تحقق وعده ‌ها و برنامه‌های مقام عالی وزارت مبنی بر تدوین لایحه جامع انتخابات با هدف تجمیع قوانین انتخابات، ایجاد وحدت رویه، سهولت و شفافیت، کارگروه تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان وزارت کشور با محوریت معاونت سیاسی تشکیل و با برگزاری جلسات مستمر، لایحه جامع انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات، ابلاغی مقام معظم رهبری، تدوین شد.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه این لایحه در ۵ آذر‌ امسال تقدیم معاون اول ریاست‌جمهوری شد، گفت: لایحه جامع انتخابات مشتمل بر یک مقدمه و ۱۰ فصل کلیات، کیفیت انتخابات، شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان، هیات‌های اجرایی، اعلام داوطلبین و رسیدگی به صلاحیت آن‌ها، تبلیغات، شفافیت منابع مالی داوطلبان، شکایات و نحوه رسیدگی به آن، صدور اعتبار‌نامه و آغاز دور جدید، جرایم تخلفات و مجازات‌هاست.

اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جزئیات جدید این لایحه گفت: برای نخستین بار سامانه شفافیت مالی در انتخابات سال آتی رونمایی می‌شود و براساس این سامانه کلیه هزینه‌های نامزدهای انتخاباتی و حمایت‌های احزاب در این سامانه ثبت می‌شود. تشکیل کارگروه ساماندهی تبلیغات انتخابات و برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی از دیگر بندهای مهم این لایحه است که تلاش بر این است که در انتخابات سال ۱۴۰۲ فرایندهای تبلیغات نامزدها و فرایند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی رعایت شود.

مدیر کل انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه محور و اساس کار در لایحه انتخابات سیاست‌های ابلاغی ۱۸ بندی مقام معظم رهبری مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است، گفت: در این لایحه پیش ثبت‌نام نامزدها از جمله مسائل نوآورانه در لایحه است که به نوبه خود وقت موسعی را برای ثبت‌نام داوطلبین و موضوع احراز شورای نگهبان فراهم می‌سازد.

وی گفت: فشردگی زمان که در قانون‌های قبلی انتخابات وجود داشت، در این لایحه مورد توجه قرار گرفته و تلاش بر این است که فرایند ثبت‌نام و احراز صلاحیت‌ها در یک بازه زمانی مناسب‌تر صورت گیرد و این امر در لایحه تقدیمی به هیات دولت پیش بینی شده است.

اسلامی همچنین گفت: در لایحه جامع انتخابات برای کلیه انتخابات، هیات‌های اجرایی مرکزی پیش‌بینی شده که در قوانین قبلی صرفا برای انتخابات ریاست‌جمهوری این سازوکار مهم در نظر گرفته شده بود.

وی همچنین گفت: در حوزه نظارت شورای نگهبان بر تایید صلاحیت داوطلبین، تامین سلامت انتخابات، فرایند کاملا تعاملی و همکاری با شورای نگهبان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور در پایان با اشاره به این امر که لایحه جامع انتخابات با آسیب‌شناسی قوانین انتخابات گذشته و با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه انتخابات با ۲۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی تهیه و تدوین شده است، ابراز امیدواری کرد که این لایحه به سرعت در دستور کار هیات دولت جهت تقدیم به مجلس ‌شورای اسلامی قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار