قائم‌مقام رئیس سازمان سنجش پاسخ داد؛

چرا هزینه ثبت‌نام جاماندگان کنکور دکتری افزایش یافت

تهران (پانا) - هزینه ثبت‌نام کنکور مقطع دکتری سال 1402 با افزایش سه برابری همراه شده است به‌طوری که هزینه ثبت‌نام جاماندگان کنکور دکتری از ۳۷۸ هزار تومان به مبلغ ۶۲۸ هزار تومان افزایش یافت.

کد مطلب: ۱۳۲۹۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
چرا هزینه ثبت‌نام جاماندگان کنکور دکتری افزایش یافت

مرحله اول ثبت‌نام آزمون ورودی دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، مشترک و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از روز یکشنبه ۲۲ آبان آغاز شد و تا روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ادامه‌داشت. مهلت ۸ روزه ثبت‌نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ با توجه به تصمیم سازمان سنجش آموزش کشور تا پایان روز پنجشنبه ۳ آذرماه تمدید شد و روز پنجشنبه دهم آذر ماه نیز اعلام شد طی روزهای ۱۳ و ۱۴ آذرماه مهلت مجددی برای ثبت‌نام در نظر گرفته شده است.

داوطلبان آزمون دکترای سال ۱۴۰۲ در نوبت اول ثبت‌نام مبلغ ۳۷۸هزار تومان بابت یک رشته محل را پرداخت کردند اما در مهلت در فرصتی که تحت عنوان «ثبت نام با تاخیر» برای این آزمون تعیین شد، هزینه خرید کارت ثبت‌نام به مبلغ ۶۲۸ هزار تومان افزایش یافت که افزایش این هزینه با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد.

محمدحسین حاجیلو، قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور در تشریح دلایل افزایش هزینه ثبت‌نام با تاخیرآزمون ورودی مقطع دکتری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی گفت: «ثبت نام این آزمون از تاریخ 22 تا 29 آبان ماه انجام شد و با توجه به تقاضای داوطلبان تا روز 3 آذر ماه نیز تمدید شد که بر اساس مصوبه هیئت دولت، هزینه ثبت نام این آزمون مبلغ 378 هزار تومان از متقاضیان اخذ شد. در پی درخواست‌های مکرر متقاضیان ثبت نام روزهای 13 و 14 آذرماه نیز برای ثبت نام با تأخیر این آزمون تعیین شد که بر اساس رویه سال‌های گذشته و مصوبه اجرایی که همواره فعال سازی مجدد سامانه ثبت‌نام آزمون با تاخیر منجر به هزینه اضافی می‌شود در سال جاری نیز با توجه به مصوبه هیات دولت مبلغ 250 هزار تومان به هزینه ثبت‌نام با تاخیر اضافه شد.»

او معتقد است: برای برگزاری این آزمون، فعالیت‌های بسیاری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود و بر همین اساس هزینه‌های ثابت و متغیر این آزمون با توجه به حجم فعالیت‌ها و تورم موجود به صورت پله‌ای افزایش یافته است. درخواست افزایش هزینه ثبت‌نام آزمون‌ها بر اساس بهای تمام شده فعالیت‌های آزمون از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت و با توجه به ضرورت افزایش کیفیت اجرای آزمون‌ها مورد موافقت قرار گرفت.

حاجیلو تاکید کرد: «این سازمان هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شود که برای داوطلبان مشهود نیست و می‌توان به جرأت اذعان کرد که میانگین هزینه هر داوطلب آزمون دکتری با توجه به ۲۴۱ کدرشته امتحانی، حداقل دو برابر مبلغی است که از داوطلبان این آزمون هنگام ثبت نام دریافت می‌شود زیرا هرچه تنوع رشته‌ها بیشتر می‌شود خدمات بیشتری برای برگزاری آزمون مورد نیاز است.»

قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین خاطرنشان کرد: «در قانون به دولت اجازه داده شده تا هزینه‌های مورد نیاز برای خدمت به متقاضیان آزمون و از محل همان درآمد تأمین شود و درصدد هستیم تا هزینه‌های اداری را به نفع داوطلب کاهش دهیم اما برخی از فرایندها برای حفظ و افزایش سلامت آزمون، بسیار ضروری است. بهای تمام شده آزمون نیمه‌متمرکز ورودی دوره دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۲ بدون احتساب هزینه‌های محل برگزاری لحاظ شده است تا هزینه‌های دریافتی از داوطلبان بیش از این افزایش نیابد.»

آزمون دکتری ۱۴۰۲، روز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار