مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی تشریح کرد:

نقش حفاظت از خاک در تامین امنیت غذایی و اجتماعی

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد، ۹۵درصد مواد غذایی ما از خاک تامین می شود و بیش از ۲۵درصد از تنوع زیستی و ژنتیکی کره زمین در خاک نهفته است.

کد مطلب: ۱۳۲۹۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
نقش حفاظت از خاک در تامین امنیت غذایی و اجتماعی

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، هوشنگ جزی به مناسبت روزجهانی خاک (۵ دسامبر) اظهارکرد: برای ارزش نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی این سرمایه ارزشمند، هر سال کشورهای دنیا به‌ویژه ایران مراسمی را برگزار می کنند.

وی با بیان اینکه هرسال شعاری برای روز جهانی خاک تعیین می شود و امسال شعار این روز « خاک سرآغاز غذا » نامگذاری شده است، گفت: آنچه خاک را تهدید می‌کند، فعالیت‌های انسانی است و یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در دنیا به آن پرداخته می‌شود و در ایران نیز اهمیت ویژه دارد، فرسایش خاک است.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی رقم متوسط فرسایش خاک در ایران را ۱۶.۴تن در هکتار ذکر کرد و یاد آور شد: احیا کردن خاک بسیار سخت و زمانبر است.

وی اضافه کرد: خاک از آب مهمتر و خاک بستر تولید است که موجب امنیت غذایی می‌شود و اگر حفاظت خاک در کشور مورد توجه قرار نگیرد، امنیت غذایی و اجتماعی به مخاطره می‌افتد.

جزی در ادامه به موضوع آلودگی خاک اشاره کرد و افزود: آلودگی‌های انسانی و صنعتی نقش اصلی را در آلوده‌سازی خاک دارد و استفاده بیش از اندازه از سموم و کودهای شیمیایی، پساب‌ها و فاضلاب‌ها باعث آلودگی خاک می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: متاسفانه امروز در کشور شاهد گسترش روزافزون تخریب خاک هستیم و بسیاری از دشت‌ها دچار فرونشست شده و در فرونشست، بسترهای تولید را از دست داده‌اند و قابلیت احیا نیز وجود نخواهد داشت.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی اجرای طرح‌های آبخیزداری را در حفاظت از آب و خاک، کنترل رسوب، احیای پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: آبخیزداری هنر مدیریت پایدار یک حوزه آبخیز و تضمین‌کننده امنیت غذایی و اجتماعی کشور می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار