نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفت‌وگو با پانا تشریح شد

همه دلایل مهاجرت تکنسین‌های آموزش دیده

تهران (پانا) - نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره دلایل مهاجرت تکنسین‌های متخصص آموزش دیده در ایران به دو عامل مهم میزان دستمزد و سطح رفاه اشاره کرد و تاکید کرد که بازار کار مناسب باید برای اشتغال نیروی کار پیش‌بینی شود تا بتوان از ظرفیت دانش و توانایی آنها در بهبود امور بهره برد.

کد مطلب: ۱۳۲۶۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
همه دلایل مهاجرت تکنسین‌های آموزش دیده

اگر تا مدتی قبل شاهد مهاجرت نیروی انسانی به آمریکا و کشورهای اروپایی بودیم این روزها دامنه این مهاجرت به کشورهای همسایه هم کشیده شده است. نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری دلیل این موضوع را صرفاً به دلیل فاصله دستمزد میان ایران و کشورهای همسایه نمی‌داند و درباره دغدغه رفاه تکنسین‌ها و حتی کارگران توضیح می‌دهد.

بخش کارفرمایی سهم نیروی انسانی را به‌اندازه همه عوامل تولید رعایت نمی‌کند

علیرضا حیدری، نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفت‌وگو با پانا درباره چالش‌های دستمزدی تکنسین‌های متخصص گفت: «چالش بزرگ این است که عده‌ای از افراد متخصص مهاجرت کرده‌اند یا حاضر نیستند با ارقام پیشنهادی دستمزدی کار کنند. دلیل این موضوع این است که وقتی نرخ ارز افزایش پیدا کند همه قیمت‌ها تمایل دارند خود را به قیمت‌های واقعی برسانند. در این شرایط اگر یکی از عوامل قیمت تمام‌شده که همان نیروی انسانی است در نظر بگیریم، این نیروی انسانی خودش را با سطح بقیه قیمت‌ها مقایسه می‌کند و وقتی می‌بیند عقب است، واکنش نشان می‌دهد.»

حیدری عنوان کرد: «بخش کارفرمایی باید سهم همه عوامل تولید را بدهد اما سهم نیروی انسانی را به همان اندازه رعایت نمی‌کند و نیروی کار می‌بیند که در بازار رقابت، قیمت کاری که می‌کند نسبت به‌جاهای دیگر پایین است و واکنش نشان می‌دهد.»

در منطقه رقابت برای جذب نیروی انسانی وجود دارد

نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری عنوان کرد: «از سوی دیگر نیرویی که بازار کار به آن نیاز دارد منحصر به ایران نیست و بازار رقابتی بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد. برای مثال در منطقه خاورمیانه که نفت‌خیز است، صنایع نفت و گاز به‌شدت فعالیت می‌کنند و نیروی انسانی می‌خواهند، پس نیروی کار ایرانی وقتی می‌بیند کشور همسایه بیشتر پرداخت می‌کند تعهدی برای ماندن ندارد و مهاجرت می‌کند.»

نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری یکی دیگر از دلایل مهاجر تکنسین‌های متخصص را در میزان رفاه عنوان کرد و گفت: «اگر شرایط دستمزدی هم خوب باشد و اقدام به تربیت نیروی انسانی ماهر کنیم باز بعد از مدتی شاهد مهاجرت نیروهای متخصص دانشگاهی و غیردانشگاهی هستیم. این موضوع دلایل متعددی دارد و یکی از این دلایل سطح رفاه است. نمی‌شود کار کرد اما رفاه نداشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار