چرا مصرف فست فود را باید کنار گذاشت؟

تهران (پانا) - یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد اگر ما یک رژیم غذایی مناسب و سالم با توجه به قد، سن و وزن‌مان داشته باشیم، هیچ‌وقت سراغ فست‌فود یا غذا‌های بازاری که فقط شکل و قیافه زیبا و فریبنده دارد نمی‌افتیم.

کد مطلب: ۱۳۲۵۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
چرا مصرف فست فود را باید کنار گذاشت؟

به گزارش جامعه 24، معمولا در زمان گرسنگی رفتار‌هایی بروز می‌دهیم که ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد. در این زمان معمولا در منزل و خارج منزل، محیط کار و... هر چیزی را که آماده مصرف بوده و سریع بتواند گرسنگی ما را برطرف کند، مصرف می‌کنیم، در حالی که معده ما گرسنه و خالی بوده و به دلیل عطشی که برای خوردن داریم، بدون اینکه بدانیم خوب و بد خوراکی مورد نظرمان چیست آن را مصرف می‌کنیم.

دکتر محمد طاهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این باره گفت: رفتار هر فرد زاییده افکاری است که طی سال‌ها در او شکل گرفته است. افکار می‌تواند زاییده مطالعات، فرهنگ، آگاهی و حتی شبکه‌های مجازی باشد؛ بنابراین اگر در موضوعی که شاید اطلاعات کافی یا مطالعه کافی نداشته باشیم، نظری بدهیم و اجتهاد کنیم بعضا می‌تواند از علم تهی بوده و سطحی‌نگر باشد.

این نویسنده کتاب‌های تغذیه کودکان ادامه داد: منظور من از شبکه‌های مجازی، تبلیغات زیبا و لعاب داده شده به یک سری مواد غذایی تهی از مواد مغذی است که در اختیار جامعه و بازار است. این مورد با توجه به اطلاعات اندک افراد جامعه درخصوص تغذیه مناسب، به یک تصمیم نادرست در انتخاب مواد غذایی، غذا و وعده‌ها تبدیل می‌شود؛ به عبارت دیگر یک تغذیه ناسالم و همراه با خطر برای سلامتی.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: وقتی یک رفتار نامناسب درخصوص انتخاب مواد غذایی در حین گرسنگی و مشغله و درگیری‌های روزانه، تبدیل به انتخاب و تصمیم نهایی فرد برای خوردن می‌شود، به معنای آن است که ما نتوانستیم یک انتخاب و تصمیم خوب بگیریم.

نویسنده دو کتاب «گام به گام در تغذیه کودکان از یک ماهگی تا شش سالگی» و «تغذیه‌ای برای نوزدان و کودکان» عنوان کرد: وقتی ما یک رژیم غذایی مناسب و سالم را با توجه به قد، سن و وزن فرد به وی توصیه کرده باشیم، هیچ وقت این فرد سراغ جانک‌فود‌ها و غذا‌های بازاری که فقط لعاب و شکل و قیافه زیبا و گول‌زنکی دارد، نمی‌رود.

طاهری گفت: داشتن یک تغذیه سالم در انتخاب مناسب و رفتار غذایی فرد موثر است. اگر فردی صبح، صبحانه میل کند، ساعت ۱۰ یک میان وعده شامل مثلاً میوه یا کمی آجیل بردارد و یک نهار مناسب داشته باشد، عصرانه یک لیوان شیر یا کمی میوه استفاده کند و شب هم یک غذای کامل نه پرحجم داشته باشد، این فرد حتی در میان مشغله‌های روزانه به فکر غذا‌های دیگر نخواهد افتاد.

اصلاح میان‌وعده‌های غذایی در سنین بالا

وی اضافه کرد: اگر میان‌وعده‌ها را هم بین صبحانه و نهار و شام تقسیم کنیم دیگر فرد به فکر استفاده از شکلات و بیسکویت نخواهد افتاد، هرچند که بعضاً اگر به صورت سالم مصرف شود می‌تواند یک میان وعده کوچک باشد، ولی بهتر است در سنین بالاتر مثلاً ۳۵ و ۴۰ سالگی که با وزن‌های بالا و بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و چاقی و ... دست و پنجه نرم می‌کنند، میان‌وعده‌ها هم تصحیح شده و سالم مصرف شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پاسخ به این سوال که چکار می‌توان کرد تا فرد در چنین شرایطی تصمیم درستی بگیرد، تاکید کرد: اولا باید یک رژیم مناسب و اصلاح شده داشته باشیم و دوم آنکه گول تبلیغات و سیستم‌های تجاری را نخوریم، به علاوه اینکه باید توجه کنیم که چه مواد خوراکی را می‌توانیم در دسترس داشته باشیم. واقعیت این است که مصرف وه‌ها، سبزیجات و آجیل‌ها، دمنوش‌های خانگی و خرما، اسنک‌های در حد نون و پنیر و سبزی، نون و پنیر و گردو، نون و پنیر و خیار و گوجه و حتی ماست میوه‌ای و شیر، شیر‌های با ترکیبات مثل شیر زعفران، شیر خرما، شیر با چند لقمه نان و عسل و ... می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

وی گفت: اگر افراد بیماری خاصی نداشته باشند یا مثلاً دیابت نداشته باشند باید مراقب میوه و عسل باشند. چاق یا لاغر بودن فرد، داشتن کبد چرب یا مشکلات کلسترول و... همگی در انتخاب‌ها تاثیر می‌گذارند.

طاهری بیان کرد: وعده‌های اصلی ما صبحانه، نهار و شام باید کامل باشد، به این صورت که در آن‌ها حتما سبزیجات، نشاسته‌جات و گوشت‌ها به کار رفته باشند تا گروه‌های غذایی روزانه و مواد مغذی روزانه مانند پروتئین‌های ونشاسته‌جات را به صورت کربوهیدارت روزانه، چربی روزانه، ویتامین‌ها و مواد مغذی مینرال‌های روزانه تامین کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار