صادرات ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری کالا از استان تهران طی هفت ماه

تهران (پانا) - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان تهران عنوان کرد، در هفت ماهه نخست امسال و از گمرکات مختلف کشور، ۵ میلیون و یکصد هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کالا از استان تهران به کشورهای مختلف صادر شده است.

کد مطلب: ۱۳۲۵۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
صادرات ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری کالا از استان تهران طی هفت ماه

به گزارش ایرنا، حسن میرزایی روز دوشنبه در جلسه توسعه صادرات پاکدشت که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: در هفت ماهه نخست امسال و از سه گمرگ فرودگاه حضرت امام، گمرگ غرب و گمرگ تهران ۴۳۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و صنعتی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی گفت: در هفت ماه سال گذشته، میزان صادرات استان تهران از این سه گمرگ ۴۲۶ هزار تن به ارزش ۵۶۷ میلیون دلار بوده که امسال از نظر وزنی ۲ درصد و از نظر ارزش ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات از استان تهران صورت گرفته است.

میرزایی افزود: این میزان صادرات از گمرکات استان تهران ۲ درصد از کل صادرات کشور را شامل می‌شود که شامل مربوط به کالاهای صنعتی، کشاورزی، مواد غذایی، فرش، صنایع دستی، مواد معدنی و مواد پتروشیمی پایه نفتی است.

وی تصریح کرد: محصولات تولید شده استان تهران به ۱۷ کشور از جمله ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، روسیه، هند، چین، قزاقستان، ارمنستان، کویت، بحرین، امارت و تاجیکستان صادر می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان تهران تصریح کرد: با توجه به این که کالاهای تولید شده در استان تهران علاوه بر سه گمرک استان، از سایر گمرکات کشور نیز با خارج صادر می‌گردد، با همکاری گمرک جمهوری اسلامی قرار شد تا آمار مربوط به میزان صادرات محصولات جمع آوری و در اختیار سازمان صمت استان تهران قرار گیرد.

وی گفت: با جمع آوری آمار مربوط به صادرات محصولات تولیدی استان تهران از تمامی گمرکات کشور، در هفت ماهه نخست امسال ۵ میلیون و یکصد هزار تن محصول به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به مناطق مختلف جهان صادر شده که این میزان، ۹.۷ صادرات کل کشور را شامل می‌شود.

میرزایی تصریح کرد: در حوزه واردات کالاها در هفت ماهه نخست امسال، ۲۸۸ هزار تن کالا اعم از حوزه صنعت، کشاورزی، نهاده دام و طیور به ارزش ۶۰۷ میلیون دلار به استان تهران وارد شده که در مقایسه با صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری از سه گمرک استان، تراز تجاری استان تهران در هفت ماهه نخست امسال مثبت است.

میرزایی واردات استان تهران را شامل ۵۶۰ میلیون دلار تجهیزات، ماشین آلات و مواد اولیه، ۲۳۸ میلیون دلار محصولات کشاوزی، ۱۲۴میلیون دلار کالای صنعتی و ۵۷ میلیون دلار مواد پتروشیمی اعلام کرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان تهران در خصوص کارت بازرگانی استان تهران گفت: در حال حاضر ۲۷ هزار کارت بازرگانی در استان تهران وجود دارد که از این تعداد، ۱۵ هزار کارت بازرگانی فعال است که ۵۰ درصد از کل کارت‌های بازرگانی کشور را شامل می‌شود.

فرماندار شهرستان پاکدشت نیز در این جلسه اظهار داشت: شهرستان پاکدشت با دارا بودن ۴ شهرک صنعتی فعال و ۶ هزار واحد صنعتی، هیچ بیکاری ندارد و امروز تمامی واحدهای تولیدی، به نیروی کار نیاز دارند.

محسن اردستانی افزود: پاکدشت بیش از ۶ هزار واحد صنعتی دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۸۵۰ واحد در ۴ شهرک صنعتی و بیش از ۳ هزار و ۲۵۰ واحد در مناطق مختلف شهرستان مشغول به فعالیت می‌باشند.

وی اظهار داشت: فعالیت واحدهای متعدد و منحصر به فرد در پاکدشت موجب شده تا هیچ فرد بیکاری در شهرستان پاکدشت وجود نداشته باشد و اغلب واحدهای صنعتی، به نیروی کار در حوزه کارگری نیاز دارند.

وی تصریح کرد: علاوه بر حوزه صنعت، در بخش کشاورزی پاکدشت از ۲۵ هزار هکتار زمین زراعی، یک هزار و ۲۰۰ هکتار گلخانه تولید گل و گیاه با فعالیت‌های دانش‌بنیان و برخورداری از علوم روز و نیز یک ‌هزار و ۲۰۰ هکتار باغات برخوردار است که تمامی این محصولات ظرفیت صادرات به خارج از کشور را دارد.

فرماندار پاکدشت گفت: برای تحقق صادرات غیر نفتی، به زیرساخت‌هایی از جمله راه اندازی بندر خشک، ایجاد گمرکات، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و ... برخوردار است که امید است با پیگیری و اهتمام دولت سیزدهم این مهم محقق شود.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار