دبیر فرهنگ و هنر دبیرستان البرز رودهن:
پرورش تفکر خلاق و پویای دانشآموز برای یادگیری بهتر دروس با موسیقی
رودهن (پانا) - دبیر فرهنگ و هنر دبیرستان غیردولتی البرز رودهن گفت آشنایی و جذب دانشآموزان به موسیقی و آموزش آن با پرورش تفکر خلاق و پویای دانشآموز، سرچشمه یادگیریهای بهتر را برای دروس دیگر فراهم خواهد کرد.
سید پارسا موسوی، دبیر فرهنگ و هنر مدرسه البرز دوره دوم متوسطه در گفتوگو با پانا پیرامون گرایش دانشآموزان به موسیقی گفت:«با تشویق معلمان، والدین و دانشآموزان برای پرداختن دانشآموز به یک ابزار موسیقی میتوان باعث شد که آنها احساس غرور و اعتماد به نفس کسب کنند، آموزش موسیقی نیز احتمالا ارتباطات بهتر را برای دانشآموزان فراهم میکند و در کل این امر نشاندهنده این است اگر آموزش موسیقی در سنین پایین و از طریق بازی و نشاط باشد، بسیار موثر عمل کرده و فرد را جذب کرده، در واقع او را به فرایند یادگیری در علوم مختلف علاقهمند و ترغیب میکند.»
وی افزود: «در دانشآموزانی که آموزشهای ابتدایی موسیقی دارند، بخش های مغز مربوط به زبان و استدلال را توسعه میدهند، سمت چپ مغز با موسیقی پیشرفتهتر شده است و آهنگها میتوانند اطلاعات را در ذهن دانشآموزان حفظ کنند. یادگیری موسیقی باعث ارتقاء مهارتها میشود و دانشآموزان میخواهند که به جای کار متوسط، کار خوب انجام دهند. این تمایل میتواند برای همه ابعاد تحصیلی اعمال شود.»
موسوی در توضیحات بیشتر مطرح کرد: «دانش آموزانی که با آلات موسیقی کار میکنند میتوانند هماهنگی دست و چشم خود را بهبود بخشند و این دقیقا عملکرد و تاثیر مشابه ورزش یا بازی دارد، کودکان هم هنگام کار کردن با ابزارآلات موسیقی میتوانند مهارتهای حرکتی را توسعه دهند.»
وی همچنین تصریح کرد: «یادگیری نواختن قطعات موسیقی بر روی یک ابزار جدید میتواند یک هدف چالشبرانگیز اما قابل دستیابی باشد. دانشآموزانی که حتی کوچکترین هدف را در موسیقی تجربه می کنند قادر به افتخار به دستاوردهای خود خواهند بود، یک موضوع لذتبخش مانند موسیقی می تواند بچهها را سرگرم کند و در امور مدرسه شرکت دهد، به نظر میرسد که نوازندگان دانشآموز در مدرسه به مطالعه در موضوعات دیگر علاقهمندتر عمل میکنند.»
این دبیر که خود نیز در زمینه موسیقی تخصص دارد اذعان کرد: «موسیقی میتواند تواناییها و شخصیت دانشآموز را شکل مثبتتری ارتقا دهد، مطالعات نشان میدهد که دانشآموزان درگیر موسیقی احتمال کمتری برای مصرف مواد در طول عمرشان وجود دارد و آموزش موسیقی میتواند تا حد زیادی به توسعه فکری آنان در برابر آسیبهای اجتماعی کمک کند حتی در زمینه درگیری با اضطراب همموسیقی آثار قایل توجهی را از خود برجای گذاشته است.»
وی توضیح داد: «دانشآموزانی که موسیقی را مطالعه میکنند، میتوانند هوش فضایی را بهبود بخشیده، که به آنها اجازه میدهد تا با دقت جهان را درک کرده و تصاویر ذهنی را شکل دهند. هوش فضایی برای ریاضیات پیشرفته و تخصصی بسیار مفید است.»
سید پارسا موسوی، دبیر فرهنگ و هنر دبیرستان البرز رودهن در پایان خاطرنشان کرد: «سعی کنیم زمینهها و بسترهای لازم برای گرویدن دانشآموزان، حتی آشنایی آنان با موسیقی را در مدارس در قالب کلاسها و اجرای برنامههای متنوع و یا حتی برگزاری اردوهای فرهنگی هنری به آموزشگاهها و مراکز و موزههای موسیقی فراهم کنیم چرا در دنیای امروز هنر علاوه بر تمام جنبههای زیباشناختیاش، نقش درمانگر و آرامشبخش را ایفا میکند.»
خبرنگار: فاطمه عمادی نژاد
ارسال دیدگاه