عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
شناسایی دانشآموزان مستعد با اجرای طرح «شهاب»
تهران (پانا) - طرح شهاب از سوی بنیاد ملی نخبگان با همکاری وزارت آموزش و پرورش بهمنظور شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در سراسر کشور در پایههای چهارم، پنجم و ششم تا پایان سال تحصیلی در حال اجرا است.
بنیاد ملی نخبگان هدف اصلی از اجرای این برنامه را شناسایی و تدوین اطلس استعدادی دانشآموزان برتر کشور و هدایت آنها در مسیر شکوفاسازی استعدادهای دانشآموزان عنوان کرده است. در واقع این برنامه، مهمترین برنامه شناسایی مستعدان برتر در عرصه آموزش عمومی و اولین همکاری گسترده بنیاد ملّی و وزارت آموزش و پرورش کشور است که از سال ۹۳ در کشور اجرا میشود.
فرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر شناسایی استعدادها از دوران کودکی و نوجوانی در طرح شهاب، اجرای این برنامه را بسیار مهم عنوان کرد و به پانا گفت: «این طرح از سالهای گذشته در دستور کار قرار گرفته است و هدف از اجرای طرح این بود که در آموزش و پرورش بستری فراهم شود تا رسالت اصلی آن که شناسایی و هدایت استعدادها است در تمام مدارس تحقق یابد.»
توجه به استعدادهای درخشان در سند تحول بنیادین
این نماینده مجلس ادامه داد: «توجه به استعدادهای درخشان در سند تحول بنیادین لحاظ شده است. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است که باید به تفاوتهای فردی توجه کنیم و محیطهای آموزشی را بهشکلی متنوع داشته باشیم که فرصت برای عدالت تربیتی و آموزشی فراهم شود.»
ضرورت تقویت طرح شهاب
وی تاکید کرد: «همچنین آموزش عالی و بنیاد ملی نخبگان نیز در زمینه تقویت استعدادهای درخشان وظایفی بر عهده دارند که بنیاد ملی نخبگان نیز در اجرای طرح شهاب مشارکت میکند تا استعدادهای نخبه کشور بهدرستی به مسیرهای تعالی هدایت شوند. لذا ضرورت دارد اکنون که دو ماه از سال تحصیلی گذشته است، بیشتر به طرح مذکور توجه شود و طرح شهاب نسبت به گذشته با جدیت بیشتری تقویت و اجرا شود.»
بر این اساس، مهمترین نتایج اجرای برنامه شهاب، «شناسایی هشت حوزه استعدادی (استعداد اجتماعی، استعداد کلامی، استعداد علوم، استعداد حرکتی، استعداد ریاضی، استعداد هنری، استعداد فرهنگ دینی و استعداد فضایی) دانشآموزان»، «پوشش اجرای برنامه در تمامی استانهای کشور» و «ارتقای سطح کیفی آموزشهای مدرسهای (در همة دورههای تحصیلی) بهمنظور پرورش خلاقیت، مهارت حل مسئله، آداب و مهارتهای زندگی در دانشآموزان» بوده است.
همینطور در بخش سیاستگذاری، ضمن تصویب تغییرات موردنظر «طرح شهاب» در کمیسیون دائمی هیات امنای بنیاد ملی نخبگان، شورای راهبری طرح شهاب با ترکیب اعضای جدید تشکیل و موضوع تدوین سیاستهای اجرایی طرح شهاب طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ (با محوریت اصلاح و تثبیت فرایندهای اجرای طرح در دوره دوم ابتدایی و آغاز فرایند اجرای طرح در دورۀ اول متوسطه) از آغاز زمستان ۱۳۹۹ در دستور کار این شورا قرار گرفت و در نهایت تأیید و در آذرماه سال ۱۴۰۰ توسط ریاست عالی بنیاد ملی نخبگان به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.
ارسال دیدگاه