مدیر کانون فرهنگی تربیتی نیایش:
شکوفایی استعدادهای دانشآموزان از مهمترین وظایف کانون فرهنگی تربیتی نیایش است
تهران (پانا) - مدیر کانون فرهنگی تربیتی نیایش، همراهی و همکاری با آموزش و پرورش در راستای شکوفایی استعدادهای دانشآموزان را از مهم ترین وظایف کانون فرهنگی تربیتی نیایش برشمرد و توسعه فرهنگی جامعه دانشآموزی و تعامل اجتماعی دانشآموزان را از اصول اصلی این کانون عنوان کرد.
سید قاسم شاهچراغ؛ مدیر کانون فرهنگی تربیتی نیایش با بیان اینکه پویایی و تربیت نسل جوان کشور، نیازمند ساز و کارهای مناسب فرهنگی و آموزشی است، در گفتوگو با پانا گفت: «کانون های فرهنگی و تربیتی، محلی مناسب برای تحقق هر چه بیشتر فرآیند تعلیم و تربیت است، که تقویت این کانون ها در حوزه پرورشی موجب تقویت خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان و توانایی حل مسائل به هنگام مواجه با مشکلات می شود. امروزه توسعه کانون های فرهنگی تربیتی برای کودکان، نوجوانان و جوانان یکی از نیازهای اصلی و انکارناپذیر در راستای شکوفا شدن استعدادهای مختلف این اقشار جامعه و تقویت بنیان دینی و عقیدتی محسوب می شود.»
وی در خصوص نقش کانون های فرهنگی تربیتی در شکوفایی استعداد های دانش آموزان افزود: «کانون های فرهنگی تربیتی با توجه به ارتباطی که با دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی دارند، فعالیت های متنوع را در ۲۲ انجمن انجام می دهند. از جمله این فعالیت ها می توان به هنرهای دستی تجسمی، ورزشی، هنرهای نمایشی و موسیقی اشاره کرد که نقش مهمی در کشف و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان به عنوان سرمایه های آینده دارند. در این راستا کانون فرهنگی تربیتی نیایش، با برگزرای دوره های آموزشی هنر های نمایشی مانند؛ تئاتر، قصه گویی، نمایش خلاق، مجری گری و استندآپ کمدی و همچنین راه اندازی انجمن کتابخوانی و پیشگامان سلامت، دوره های ورزشی خوشنویسی و طراحی توانسته دانش آموزان زیادی را جذب فعالیت های کانون کند.»
شاه چراغ با تاکید بر اینکه توسعه کانونهای فرهنگی تربیتی برای کودکان، نوجوانان و جوانان یکی از نیازهای اصلی و انکارناپذیر در راستای شکوفا شدن استعدادهای مختلف این اقشار جامعه است، خاطرنشان کرد: «کانونهای فرهنگی تربیتی، به عنوان ابزار مهمی در تحقق اهداف و مأموریتهای پرورشی، تربیتی و آموزشی دانشآموزان نقش مؤثر و بسزایی دارند، برنامهریزی و بهرهگیری از این فضاها میتواند در کشف و هدایت توانمندیها و استعدادهای دانشآموزان بسیار مفید باشد و این مراکز با هدف ارائه خدمات به دانشآموزان و اجرای برنامهها و فعالیتهای فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی و مهارتی در دورههای مختلف تحصیلی در سراسر کشور تشکیل و راهاندازی شده است.»
وی در این راستا ادامه داد: «کانون فرهنگی تربیتی نیایش در راستای نیل به اهداف اصلی آموزشی، به منظور آشنایی بیشتر دانش آموزان با ظرفیت های کانون، اردوهای نیم روزی درون کانونی را راه اندازی کند و برای دانش آموزانی که در کانون مهمان، یک روز شاد و متفاوت همراه با مهارت آموزی را ایجاد کند. در این اردو دانش آموزان در کارگاه های آموزشی؛ از جمله کارگاه آشنایی با گل و گیاه آپارتمانی، مراقب از طبیعت، آشنایی با حیوانات و همچنین در کارگاه آموزش عکاسی و چگونه استفاده کردن از دوربین و عکاسی گوشی همراه و خبرنگاری آشنا می شوند.»
شاه چراغ ضمن اشاره بر اینکه امروزه توسعه کانونهای فرهنگی تربیتی برای کودکان، نوجوانان و جوانان یکی از نیازهای اصلی و انکارناپذیر در راستای شکوفا شدن استعدادهای مختلف این اقشار جامعه و تقویت بنیان دینی و عقیدتی محسوب میشوند، گفت: «رویکرد اصلی کانون فرهنگی تربیتی نیایش، جذب دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی و حضور فعال این دانش آموزان در محیط کانون است. به نحوی که این دانش آموزان همزمان که از کلاس های متفاوت کانون استفاده می کنند، بتوانند در قالب گروه های دانش آموزی با سلایق خود مهارت هایی را که بیشتر به آن علاقه مند هستند را با توجه به شرایط کانون ایجاد کنند و دوستان خود را دعوت به شرکت در این دوره ها کنند. کانون نیایش باید محیطی دل نشین، شاداب و پربار از لحاظ مسائل فرهنگی و تربیتی باشد به نحوی که بتواند دانش آموزان میهن دوست تربیت کند که بتوانند در راستای اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، قدمی موثر بردارند.»
به گفته وی کانونها می بایست مرکز ظهور و بروز تمام پدیدهها و رخدادهای فرهنگی هنری باشند که در این راستا کانون فرهنگی تربیتی نیایش نشان داده است که با وجود دانش آموزان توانمند ظرفیت بالایی برای تدوین برنامههای ملی دارد.
مدیر کانون فرهنگی تربیتی نیایش در خصوص دغدغه اصلی کانون های فرهنگی تربیتی گفت: «گستردگی فعالیت های کانون های فرهنگی تربیتی، علاقه مندی و نیاز دانش آموزان در شرایط فعلی به حدی زیاد است، که فردی به عنوان مدیر کانون قطعا در قالب زمان اداری، چارچوب ها و ساختار مقرر، امکان رسیدگی به تمام امور را ندارد. همچنین فردی که این مسئولیت را می پذیرد، باید خود را وقف دانش آموزان و مهارت آموزی به آنها کند، همیشه مشکلات و تهدیدها در مسیر راه مسائل فرهنگی و تربیتی بوده و خواهد بود ولی مسئول یک مجموعه فرهنگی باید با تمام توان خود تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کند و نقش مهمی را در روشنگری دانش آموزان که ذهنشان توسط دشمن مورد هدف قرار گرفته است، ایفا کند.»
وی در پایان خصوص نقش کانون های فرهنگی تربیتی را در توسعه فرهنگی جامعه دانش آموزی اظهار کرد: «کانون نیایش با توجه به اینکه یکی از اعضای طرح کانون های امید فردا در کشور محسوب می شود، برای اجرای طرح های خوب و کارشناسی شده ای که از واحد فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش پرورش ابلاغ می شوند، برنامه ریزی های دقیقی انجام می دهد و علاوه بر این طرح ها این مجموعه در نظر دارد، فضایی بسیار شاداب و بانشاط را ایجاد کند تا بتواند در اختیار دانش آموزان توانمند قرار دهد، تا این دانش آموزان با حضور در این فضا بتوانند محصولات تولیدی خود را به مردم و دیگر دانش آموزان ارائه کنند. این کار موجب ایجاد انگیزه بیشتر برای دانش آموزان می شود تا در کلاس های مهارت آموزی کانون شرکت نمایند و بتوانند توانمندی های خود را به عموم مردم نشان دهند و از نظرات آنان در خصوص آثار و محصولات تولیدی خود آگاه شوند و کیفیت کارهای هنری و آثار خود را افزایش دهند.»
وی همچنین از برنامه ریزی برای برپایی هیئت های دانش آموزی و تشکیل هفتگی این هیئت با حضور اساتید و سخنرانان برجسته جهت روشنگری و بصیرت افزایی در راستای جهاد تبیین، برپایی مستمرر جلسات با روسای شوراهای دانش آموزی مدارس و اعضای مجلس دانش آموزی در کانون نیایش و برپایی جلساتی با معاونین و مربیان پرورشی و تربیت بدنی مدارس و دعوت از اساتید و سخنرانان برجسته در این جلسات جهت ارائه راهکار و روشنگری در خصوص فعالیت های پرورشی در مدارس خبر داد.
دانش آموز خبرنگار پانا: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه