رئیس دانشگاه تهران:

اختیار دانشگاه‌ها در برنامه هفتم توسعه افزایش پیدا کند

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه تهران گفت دانشگاه‌ها از قدرت عمل کافی برای اجرای مصوبات و پیشنهادات خود برخوردار نیستند، لذا درخواست می‌شود که این اختیارات واقعی در قانون برنامه هفتم محقق شود و اختیار دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند.

کد مطلب: ۱۳۲۴۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
اختیار دانشگاه‌ها در برنامه هفتم توسعه افزایش پیدا کند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در سی‌وهشتمین اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، دستور اصلی این اجلاس را بررسی مباحث بودجه‌ای دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: قانون برنامه هفتم توسعه را پیش رو داریم که بودجه‌های پنج سال آینده و سیاست‌های کلی در مورد نظام مالی و بودجه دانشگاه‌ها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

رئیس اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور با اشاره به حمایت نمایندگان مجلس از ترمیم حقوق اعضای هیأت علمی، گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که به بحث‌های مربوط به مشکلات دانشگاه‌ها اشراف دارند، در زمینه مسائل بودجه‌ای دانشگاه‌ها شاید دغدغه بیشتری از ما داشته باشند که این خود را در جریان ترمیم حقوق‌ها نشان داد؛ به طوری که با تلاش نمایندگان مردم، شاهد برداشتن سقف حقوق برای اعضای هیات علمی بودیم و این موضوع شرایط خوبی را در دانشگاه‌ها ایجاد کرده است.

وی با اذعان به اینکه فشارهای زیادی بر روی مجلس شورای اسلامی برای افزایش و رشد بودجه دستگاه‌ها وجود دارد، اظهار داشت: مجلس نیز تا حدودی می‌تواند نسبت به افزایش سالانه بودجه دانشگاه‌ها اقدام کند. البته با مکانیسم‌هایی غیر از بحث مالی و در قالب تسهیلات، امکان ارائه کمک به دانشگاه‌ها وجود دارد. همانطور که تسهیلاتی برای آموزش و پرورش در زمینه هزینه‌های آب و برق به در نظر گرفته شده است، خواهش ما این است که برای دانشگاه‌های بزرگ نیز چنین تسهیلاتی در نظر بگیرید.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر لحاظ نمودن انتظارات و ملاحظات دانشگاه‌ها در خصوص برنامه هفتم توسعه، افزود: به طور جدی خواستار اجرای استقلال اداری و مالی دانشگاه‌ها هستیم. این موضوع در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفت اما در قانون برنامه ششم شاهد عقب‌گردی در این خصوص بودیم. اما درخواست مشخص در زمینه توجه به استقلال دانشگاه‌ها در قانون برنامه هفتم توسعه این است که آنچه به عنوان حداقل‌هایی در برنامه چهارم و پنجم برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده بود، در برنامه هفتم نیز لحاظ شود.

وی با اشاره به تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور در جلسه اخیر نخبگان، خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که مجلس و دولت نیز سازوکارهایی را در اجرای قانون برنامه هفتم پیش‌بینی کنند و امیدواریم جلسه ویژه مجلس شورای اسلامی شکل بگیرد و جایگاه و فلسفه دانشگاه‌های بزرگ کشور را در نظر بگیرند.

مقیمی در بخش دیگر سخنانش درباره بودجه سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها نیز اظهار داشت: اتفاقات ناخوشایندی در نظام برنامه‌وبودجه و برنامه‌ریزی آموزش عالی در خصوص بودجه سال آینده اتفاق افتاده است که مهمترین آن متمرکز کردن اختیارات بودجه‌ای بود که طی آن ردیف‌هایی به بهانه انضباط بودجه‌ای و نظم مالی، متمرکز و از دانشگاه‌ها حذف شد.

مقیمی، روش‌های تمرکزگرا را مانع حرکت دانشگاه‌ها به سمت استقلال اداری و مالی دانست و در عین حال تصریح کرد: ضمن اینکه باید شاهد آزادی عمل دانشگاه‌ها باشیم، معتقد هستیم که دانشگاه‌ها باید در زیر چتر حاکمیت عمل کنند.

سید محمد مقیمی همچنین در آغاز سخنانش گفت: هدف عاملان ناآرامی‌ها و حوادثی که در دانشگاه‌های کشور اتفاق افتاد، کند کردن رشد و پیشرفت علمی کشور بود که به لطف خداوند، ناموفق و ناکام ماند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: شرایط امروز دانشگاه‌ها پایدار است و امیدواریم این شرایط پایدار‌تر شود تا بتوانیم برنامه‌هایی که در دولت مردمی طراحی و تدوین و توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده است را با سرعت و قوت بیشتری محقق کنیم.

فریده حق‌بین، رییس دانشگاه الزهرا(س) و میزبان این نشست نیز ضمن خوشامدگویی به روسای بزرگ کشور، موضوع جلسه را بحث بودجه دانشگاه‌ها عنوان کرد گفت: مبحث بودجه برای دانشگاه‌ها بسیار حیاتی است و موضوع حقوق استادان، بودجه سال جاری و بودجه سال ۱۴۰۲ باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

مهدی شهبازی، رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران و دبیر اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، در ابتدای اجلاس سی‌وهشتم، با اشاره به برنامه اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه، اعلام کرد: اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به صورت مجازی برگزار خواهد شد. همچنین متناظر با رویدادی که برای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه برگزار می‌شود، در نظر است که اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و چین را نیز داشته باشیم که این موضوع از سوی وزارت امورخارجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال پیگیری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار