رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد؛

فصل جدید توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه با توافق‌نامه اوراسیا

تهران (پانا) - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت امضای توافق ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا فصل جدیدی از روابط را با کشورهای منطقه به ویژه روسیه گشوده است.

کد مطلب: ۱۳۲۳۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
فصل جدید توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه با توافق‌نامه اوراسیا

غلامحسین شافعی در همایش تجاری ایران و روسیه با بیان اینکه کشورهای منطقه با تکیه بر روابط مشترک دیرینه می‌توانند آینده مشترک بیافرینند، اظهار داشت: رویکرد اصولی ایران مشارکت سازنده با کشورهای همسایه مبتنی بر توسعه روابط و پیوند اقتصادی است و بخش خصوصی در راستای ایجاد محیط آرام برای محیط کسب و کار در جهت توسعه روابط اقتصادی کشورها تاکید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته روابط ایران و روسیه دوستانه و مبتنی بر شراکت استراتژیک در منطقه بوده است، تاکید کرد: مردم دو کشور از روابط دیرینه مشترک برخوردار هستند و در حال حاضر روابط خوبی دارند که بر همین اساس اقدامات مناسبی نیز صورت گرفته و به همین دلیل روسیه از جایگاه مهمی برای ایران برخوردار شده است.

شافعی تصریح کرد: منابع و توانایی‌های دو کشور مانند نفت و گاز، کشتیرانی در خزر، تردد در کریدور شمال و جنوب، پتروشیمی، کشاورزی، خشکبار، فرش، مبلمان، مصالح ساختمانی، داروسازی، خدمات فنی و مهندسی و تمایل دو کشور به همکاری استانی راه را برای گسترش هر چه بیشتر برای مبادلات دو جانبه هموار کرده است که رشد چشمگیر صادرات و واردات در سال ۲۰۲۱ تا چهار میلیارد دلار بر آن دلالت دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به علاقه و عزمی که میان مقامات عالی دو کشور شکل گرفته است، ایجاد ارتباطات بین تشکل‌ها، فرصت‌های موجود و گام‌های عملیاتی مانند هیات حاضر که بزرگ‌ترین هیات در ۲۰ سال اخیر است اقدام شود و در جهت رفع موانع مانند رفع مشکلات روادید صورت گرفت.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه امضای توافق تعرفه ترجیحی ایران با اوراسیا فصل جدیدی برای روابط منطقه گشوده است، اظهار داشت: همچنین مذاکرات تجارت آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه در حال اتمام است که با اجرایی شدن آن بین ایران و اوراسیا بخش مهمی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ایران با در اختیار داشتن کریدور شرق به غرب و بندر چابهار می‌تواند زمینه ساز همکاری بیشتر این اتحادیه با کشورهایی مانند هند باشد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای صدور و رفع موانع روادید، توسعه روابط بانکی بر اساس ارزهای محلی و توافق سبز گمرکی در راستای توسعه روابط انجام شده است که می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم مانند کشتی‌های رورو، توسعه بانکی و فعالیت در کریدورها با جدیت بیشتری پیگیری شود.

شافعی تاکید کرد: برگزاری نشست‌های، فرصت‌های بیشتری برای تعامل همه جانبه دو کشور فراهم می‌کند که لازمه آن همکاری و فراهم کردن تسهیلات برای حضور فعالان اقتصادی در بازارهای دو کشور است؛ اما زیرساخت‌های توسعه نیافته فعلی، موجب مغفول ماندن ظرفیت‌های تجاری و تولیدی ایران و روسیه شده است.

وی افزود: همکاری بخش خصوصی با حمایت دولت‌ها در مدیریت شبکه حمل و نقلی، ساماندهی خطوط تجاری، تاسیس صندوق مشترک تامین مالی، تسهیل صدور روادید تجاری، ارتباط مستمر بانکی و حفاظت محیط‌زیست موثر خواهد بود که با انجام تعاملات مشترک و همکاری سازنده می‌توانیم شاهد توسعه روابط تجاری میان کشورها باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار