غذا هم ممکن است کشنده باشد؟

تهران (پانا) - یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن رد برخی از مطالب فضای مجازی با عنوان غذا‌های کشنده، درباره میزبان خطرناک و مرگ‌بار بودن برخی مواد در صورت استفاده نادرست و نگهداری نامناسب آن‌ها توضیح داد.

کد مطلب: ۱۳۲۳۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
غذا هم ممکن است کشنده باشد؟

به گزارش جامعه ۲۴، محمدتقی انوشه ‌در واکنش به برخی مطالب فضای مجازی تحت عنوان «غذا‌های کشنده» و توصیه‌هایی که در فضای مجازی می‌شود مبنی بر اینکه این غذا‌ها را نخورید، چون کنشده هستند؛ اظهار کرد: طبیعتا یک سری سموم در مواد غذایی وجود دارد. برای مثال اگر سیب‌زمینی که جوانه زده است را مصرف کنید، حاوی سمی است به اسم سولانین و اگر زیاد مصرف شود یا سم آن زیاد باشد، ممکن است انسان را مسموم کند یا ممکن است مرگبار باشد یا مثلاً گوشت را زمانی که کباب می‌کنید اگر در معرض آتش قرار بگیرد، سمی در آن ایجاد می‌شود که مصرف طولانی‌مدت آن می‌تواند باعث بروز سرطان و مسمومیت شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه ایجاد بیماری بر اثر مصرف برخی مواد، بستگی به نحوه استفاده، فرآوری و مصرف طولانی‌مدت دارد، تصریح کرد: اگر ماده‌ای غذا باشد و مصرف غذایی داشته باشد کشنده نیست. چون اگر کشنده بود انسان آن را هیچوقت به عنوان یک منبع غذایی انتخاب و استفاده نمی‌کرد.

انوشه در این باره تاکید کرد: مصرف به اندازه و متعادل مواد غذایی مشکلی به دنبال نخواهد داشت. مولوی می‌گوید "آب ارچه همه زلال خیزد، از خوردن پُر ملال خیزد". آب هم اگر زیاد مصرف شود، سبب دل‌درد می‌شود؛ بنابراین هر ماده‌ای غذایی را انسان می‌تواند در حد اعتدال مصرف کند و مشکلی هم ندارد.

وی با اشاره به اهمیت نحوه فرآوری و نگهداری مواد غذایی، گفت: اگر یک ماده غذایی در شرایط بد نگهداری شود باعث رشد سموم و قارچ در مواد غذایی می‌شود که می‌تواند کشنده باشد.

غذا‌هایی که ممکن است به سلامت آسیب برسانند

انوشه افزود: اگر به مواد غذایی، ماده افزودنی اضافه شود، مصرف طولانی‌مدت آن می‌تواند برای انسان مضر باشد. در برخی از کنسرو‌ها هم ممکن است سمی به اسم کلوستریدیوم بوتولینوم رشد کند (کنسرو‌هایی که حرارت لازم و کافی ندیده‌اند) که باعث بیماری بوتولیسم (یک بیماری فلج‌کننده جدی) شود. مواد افزودنی که به غذا‌ها اضافه می‌شود اعم از اسانس‌ها، نگهدارنده‌ها و طعم‌دهنده‌ها همه می‌توانند در مصرف طولانی‌مدت سبب ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن شوند که این موضوع می‌تواند سبب بروز سرطان در بدن شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه مبحث سم‌شناسی مواد غذایی بسیار گسترده است، گفت: ممکن است زمانی فرد به یک ماده غذایی حساسیت داشته باشد. ممکن است یک میلیون انسان باقالی را مصرف کنند و مشکلی برای‌شان ایجاد نشود، ممکن است شخصی حتی از کنار مزرعه باقالی هم که رد شود، حالش بد شده و بیمار شود. کسانی که یک آنزیم را برای هضم و جذب ماده غذایی ندارند، شاید برای‌شان مشکل خونی ایجاد شود که می‌تواند کشنده باشد، حتی باعث یرقان و زردی هم می‌شود؛ بنابراین ممکن است یک فرد به گیاهی مانند ریواس، چغندر یا به یک ماده غذایی حساسیت داشته باشد که در این صورت ممکن است آنزیم لازم را برای هضم و جذب آن نداشته باشد و آن ماده برایش کشنده باشد.

وی در این باره توضیح داد: کسانی هستند که به گلوتن گندم حساس هستند و نمی‌توانند آن را هضم کرده و دچار یک نوع بیماری می‌شوند؛ بنابراین این بیماری‌های متابولیک و نقض آنزیمی (بیماری‌هایی هستند که در آن‌ها هضم نهایی یک یا چند ماده غذایی مانند پروتئین، قند یا چربی در بدن نوزاد از بدو تولد مختل می‌شود) ممکن است در انسان زیاد باشد. این حساسیت‌ها از یک شخص به شخص دیگر متفاوت است. بعضی ممکن است دچار نقص آنزیمی باشند و نتوانند یک ماده غذایی را هضم و جذب کنند.

انوشه در ادامه گفت: بعضی از مواد غذایی اگر به صورت خام مصرف شوند ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند، اما در اثر فرآیند پخت مشکلی ندارند. وقتی گفته می‌شود سویای خام نخورید به این خاطر است که پخته آن برای شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

این متخصص تغذیه در پایان درباره مصرف تخم‌مرغ به صورت خام هشدار داد: افراد نباید تخم‌مرغ را به صورت خام مصرف کنند. چون رشد باکتری روی پوسته تخم‌مرغ زیاد است و ممکن است به داخل نفوذ کند و هم اینکه اگر تخم‌مرغ خوب پخته نشود سبب بروز عوارض در افراد شود. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که ممکن است در صد بار خوردن هم مشکلی ایجاد نشود و شاید هم یک بار مصرف سبب ایجاد مشکل شود. توصیه ما این است که تخم‌مرغ خام مصرف نشود بلکه پخته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار