کنعانی در نشست خبری:

صدور قطعنامه در شورای حکام ‌کمکی به حل‌و‌فصل مسائل پادمانی نمی‌کند

هیأتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر می‌کنند/ ‌رفتار‌و‌گفتار کشورها درباره تحولات داخلی ایران مورد رصد و پایش است/ برخی همسایگان ‌صبر ایران را به ضعف تفسیر نکنند‌

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت رفتار و گفتار کشورها درباره تحولات داخلی جمهوری اسلامی مورد رصد و پایش بوده است؛ جمهوری اسلامی هم در چارچوب دیپلماسی و هم در چارچوب سرویس‌های امنیتی در این ارتباط اقدامات لازم را انجام داده است و پیگیری‌های بعدی را انجام خواهد داد.

کد مطلب: ۱۳۲۳۶۷۵
لینک کوتاه کپی شد
صدور قطعنامه در شورای حکام ‌کمکی به حل‌و‌فصل مسائل پادمانی نمی‌کند

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه ‌اظهار کرد: در هفته گذشته میزبان نشست هماهنگی جام جهانی قطر با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد، میراث فرهنگی و گردشگری و سایر مسئولان ذیربط بودیم. امیدواریم تیم ملی با اقتدار در بازی‌های جام جهانی قطر وارد شود و نتایج درخشان و پیروزمندانه‌ای کسب کند. حتما برای تیم ملی بهترین‌ها و نتایج درخشان را آرزو و برای موفقیت‌شان دعا می‌کنیم. برای ما مهم است که تیم ملی ما و پرچم ما در جام جهانی است. امیدواریم پیروزی تیم ملی روحیه ما را شاد کند. دستگاه دیپلماسی نیز امکان حضور مناسب و مقتدرانه تیم ملی در قطر را تسهیل می‌‌کند. ان‌شالله بتوانیم کمک کنیم که تیم ملی ما نتایج درخشانی کسب کند.

وی افزود: کمیته‌ای هم در سفارت جمهوری اسلامی ایران مستقر است و کانال‌های اطلاع‌رسانی اعلام شده است و عزیزانی که با مشکلات خاصی مواجه شده‌اند و نیازمند خدمات سفارت هستند، می‌توانند با این کمیته ارتباط داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ارائه مستندات اغتشاشگران به مراجع بین‌المللی و ارتباط مسئولان برخی از کشورها با چهره‌های معاند، گفت: رفتار و گفتار کشورها درباره تحولات داخلی جمهوری اسلامی مورد رصد و پایش بوده است. طبیعتاً در ارتباط با مداخلاتی که منجر به ایجاد خسارت در کشور شده است، اقدام قضایی لازم صورت گرفته و ادامه دارد. دستگاه دیپلماسی با تماس با این کشورها اقدامات لازم را انجام داده است. سفرای تعدادی از این کشورها به وزارت امور خارجه احضار شدند و در احضارها، شواهد و قرائن به سفرا ارائه شده و در این ارتباط اعتراض صورت گرفته است. در تعدادی از این احضارها درباره شهروندان برخی از کشورها که اقدام به رفتار مجرمانه کردند، اطلاعات لازم داده شده است. جمهوری اسلامی هم در چارچوب دیپلماسی و هم در چارچوب سرویس‌های امنیتی در این ارتباط اقدامات لازم را انجام داده است و پیگیری‌های بعدی را انجام خواهد داد.

وی درباره حملات موشکی و پهبادی به مقر احزاب تروریستی اقلیم شمال عراق نیز بیان کرد: بنده از طریق رسانه‌ها در جریان این خبر قرار گرفتم و جزئیات را نمی‌دانم. جمهوری اسلامی نسبت به امنیت سرزمینی خود تاکید کرده بود و در برابر تهدیدات فعالیت گروه‌‌های تروریستی تجزیه‌طلب سکوت نخواهد کرد و از امنیت خود و شهروندان حمایت خواهد کرد.

کنعانی در‌خصوص اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و احتمال صدور قطعنامه‌ علیه ایران در شورای حکام، اظهار کرد: ارتباط مستقیم و غیرمستقیم ایران و سازمان انرژی اتمی با مقامات آژانس ادامه دارد. هیأتی از ایران هفته گذشته به وین سفر کرد و با مقامات آژانس گفت‌وگو و تبادل نظر داشت. توافق شده تا هیأتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کنند. رفتار غیرسازنده برای ایجاد تاثیر منفی بر روند مذاکرات موضوع جدیدی نیست و قبلا شاهد چنین رفتارهایی بودیم. صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل مسائل پادمانی نمی‌کند و مخالف چنین روندی هستیم. این کشورها نیز قبلا دست به چنین اقدام غیرسازنده‌ای زدند و قطعنامه‌ای را در خرداد ماه گذشته صادر کردند و ایران مبتنی بر مصوبه مجلس اقدامات لازم را نشان داد. طرف‌های اروپایی را به رفتار توأم با درایت و تدبیر و حرکت به سمت دیپلماسی دعوت می‌کنیم نه حرکت به سمت رفتارهای غیرسازنده که روند دیپلماتیک را دچار خدشه خواهد کرد. ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نقش عراق و روسیه برای ادامه مذاکره با عربستان، گفت: قطع میانجیگری دولت عراق را تایید نمی‌کنم و دولت عراق همواره در جریان انجام مذاکرات نقش سازنده داشته است. درباره میانجیگری دولت روسیه نیز طبیعتاً ما از نقش سازنده هر کشوری که در چارچوب حسن نیت ایفای نقش کند، استقبال می‌کنیم و واکنش مثبت نشان می‌دهیم.

وی در خصوص رأی جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های سنگین حمایت از فلسطین در طول سالیان متمادی پرداخت کرده چون معتقدیم که مساله فلسطین مساله‌ای جهانی است. ما از حامیان درجه یک فلسطین بوده‌ایم و برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌ایم و در ارتباط با حمایت قانونی این ملت همواره از همه فرصت‌ها به‌ویژه در مجامع بین‌المللی استفاده کرده‌ایم. جمهوری اسلامی در هر موضوع و چارچوبی که منفعت و منافع ملت فلسطین و احقاق حقوق قانونی این مردم مظلوم اقدامی انجام شود و طرحی باشد حتما در چارچوب حمایت از حقوق قانونی این ملت عمل کرده و عمل خواهد کرد.

سکوت جمهوری اسلامی در مقابل برخی اظهارات محاسبه نشده، به معنای ناتوانی نیست

کنعانی درباره اظهارات اخیر مسئولان باکو و شخص رئیس‌جمهور آذربایجان، گفت: مطلع هستید که موضع دستگاه دیپلماسی به‌طور رسمی اتخاذ شد و سفیر آذربایجان در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد و مراتب اعتراض شدید به سفیر این کشور ابلاغ شد. تاکید می‌کنم که سیاست اصولی جمهوری اسلامی مبتنی بر سیاست حسن همجواری بر ارتباط با همه همسایگان استوار است اما کسی حق ندارد از این سیاست حکیمانه جمهوری اسلامی ایران سو برداشت کند. سکوت جمهوری اسلامی در مقابل برخی اظهارات محاسبه نشده، به معنای ناتوانی نیست و برآمده از سیاست اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی با بادها و نسیم‌‌ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود؛ کسی صبر جمهوری اسلامی را به ضعف تفسیر نکند. سیاست ما در ارتباط با همسایگان مبتنی بر حفظ حرمت‌ها و پیوندهاست. اعلام مواضع و انتقادات در پشت تریبون‌ها برای مناسبات دو کشور، کمک‌کننده نیست.

همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع جنگ اوکراین بوده است

وی ضمن اشاره به ادعاهای اوکراین مبنی بر فروش پهباد به روسیه نیز خاطرنشان کرد: در ارتباط با بحران اوکراین پایبند به سیاست بی‌طرفی فعال هستیم به این معنا که یک طرف جنگ نیستیم و از ابتدای بحران تلاش کردیم در چارچوب مناسبات دوستانه با دو طرف بحران تلاش کنیم طرفین را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانده و از استمرار جنگ جلوگیری کنیم. ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین برای روسیه ارسال نکردیم و یک طرف جنگ نیستیم و همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع جنگ بوده است. همکاری دفاعی ما در چارچوب دوجانبه و مبتنی بر مسیرهای مشخص و شفاف قانونی بوده است. ما عضو هیچ ائتلاف نظامی در جنگ نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی ایران را مورد خدشه قرار دهد با قاطعیت عمل می‌کند و سوابق این را نشان می‌دهد. مقام یا کشوری که خارج از موازین بین‌المللی و مناسبات دوستانه اقدام به اتخاذ مواضع تهدیدآمیز می‌کند باید متوجه مسئولیت‌های بین‌المللی ناشی از این رویکردها باشد و به عواقبش فکر کند. در ارتباط با اوکراین همواره تلاش کردیم نقش مثبتی در مسیر کمک به حل و فصل بحران و ممانعت از جنگ ایفا کنیم و در این مسیر عمل خواهیم کرد و امیدواریم اوکراین تحت تاثیر مطالبات خارجی و بازی طراحی شده طرف‌های دیگر قرار نگیرند. ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این خصوص عمل خواهد کرد.

جمهوری اسلامی تحریم‌های یکجانبه امریکا را به‌رسمیت نمی‌شناسند و کمک به لبنان را ادامه خواهد داد

وی درباره ارسال سوخت به لبنان نیز اظهار کرد: رابطه جمهوری اسلامی ایران و لبنان یک رابطه دوستانه است. اینکه امریکا سیاست‌های یکجانبه خود را بر دولت‌ها و ملت‌ها تحمیل کند، مبنای قانونی ندارد. رژیم امریکا از ابزار تحریم به‌عنوان یک ابزار غیرقانونی استفاده کرده است. جمهوری اسلامی تحریم‌های یکجانبه امریکا را به رسمیت نمی‌شناسند و کمک به لبنان را ادامه خواهد داد. اقدامات امریکا اقداماتی راهزنانه است و کشورهای دنیا باید به این رفتارهای امریکا واکنش نشان دهند.

کنعانی درباره ادعای رسانه‌های معاند مبنی بر تهدید نظامی ایران علیه عربستان سعودی نیز افزود: ایران در چارچوب دیپلماسی عمل می‌کند وبه دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست و رفتارهای مسئولانه‌ای در راستای امنیت منطقه‌ای داشته است. مسیر مذاکره با عربستان منوط به مذاکرات قبلی است و امیدواریم طرف مقابل با اجرای توافقاتی که صورت گرفته زمینه را برای ادامه گفت‌وگوها فراهم کند و در ارتباط با رفتارهای غیردوستانه ایران تلاش می‌کند در مسیر دیپلماسی رفتارهای غیرسازنده را اصلاح کند. این گونه اخبار را تایید نمی‌کنیم. دولت آمریکا در راستای ایران‌هراسی و ایجاد خلل در روند گفت‌وگوهای سازنده ایران و کشورهای منطقه مواضعی را مطرح می‌کند که در چارچوب سیاست‌های اشتباه منطقه‌ای دولت آمریکاست.

وی در‌خصوص سفر غریب‌‌آبادی به نیویورک نیز گفت: با توجه به اهمیت مسائل مطروحه، همه ساله هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به نیویورک سفر می‌کند تا مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را در کمیته سوم مجمع عمومی تبیین کند و از این تریبون برای بیان مواضع استفاده می‌کند؛ طبیعتاً هر نشست بین‌المللی فرصت خوبی برای بیان دیدگاه‌هاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تهدیدات نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد: تهدید و اقدامات ثبات‌زدا، ماهیت رژیم صهیونیستی است از کوزه همان تراود که در اوست. در ماهیت تهدیدزدا و تهدید‌آفرین این رژیم تردیدی نیست. ایران در ارتباط با این رژیم موضوع جدیدی نمی‌بیند که واکنش نشان دهد. بزرگترین عنصر و عامل بی‌ثباتی در منطقه و در بسیاری از مناطق جهان این رژیم است.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رعنا رحیم‌پور امکان بازگشت به کشور را دارد؟ بیان کرد: شهروندان ایرانی برای ورود به جمهوری اسلامی محدودیتی ندارند. هر فردی که علاقه‌مند به سفر با جمهوری اسلامی ایران است، این امکان برای او فراهم است. به طور عام هیچ شهروندی برای بازگشت به وطن با محدودیت مواجه نیست.

وی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام نیز خاطرنشان کرد: کانال‌های ارتباطی همچنان فعال است و تبادل پیام بین ایران با طرف‌های مقابل از جمله آمریکا از کانال گفت‌وگو کننده ارشد اروپایی همچنان ادامه دارد. ایران برای دستیابی به جمع‌بندی، ابتکارات جدید و سازنده‌ای ارائه کرده و از طریق هماهنگ‌کننده، این پیام‌ها منتقل شده است. روز گذشته گفت‌وگویی بین آقای امیرعبداللهیان با جوزف بورل انجام شد. بخشی از گفت‌‌وگوها ناظر بر همین موضوعات است و تلاش‌ها برای حفظ مسیر مذاکرات و دستیابی به نتیجه مذاکرات ادامه دارد.

بازداشت اسدالله اسدی غیرقانونی و برخلاف مقررات کنوانسیون وین است

وی درباره انتقال محکومین بین ایران و بلژیک و احتمال آزادی اسدالله اسدی، اظهار کرد: آزادی دیپلمات ایرانی از موضوعات و مطالبات جدی و صریح ما بوده است و معتقدیم که اساساً بازداشت و دستگیری و زندانی کردن وی برخلاف مقررات بوده است و براساس بهانه‌های واهی و از سوی یک جریان تروریستی بوده است. بازداشت اسدالله اسدی غیرقانونی و برخلاف مقررات کنوانسیون وین است.

وی‌ در پایان با بیان اینکه استفاده ابزاری از حقوق بشر را محکوم و رد می‌کنیم، گفت: حقوق بشر موضوع مقدسی است و جای تاسف دارد که کشورها از این موضوع مقدس برای اعمال فشار سیاسی می‌دانیم. رابطه ایران و آلمان، رابطه‌ای طولانی است اما جمهوری اسلامی ایران اقدامات اخیر آلمان را محکوم می‌کند و به این کشور تذکر می‌دهیم که عقلا و حکمای آلمان مانع تندروی شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار