مدرسه، عرصه تحقق جهاد تبیین است

تهران (پانا) - مدیر نمونه استانی، مدارس را عامل مهمی در تربیت اسلامی و انقلابی نسل جدید و شکل‌گیری بستر جهاد تبیین دانست.

کد مطلب: ۱۳۲۳۳۸۸
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه، عرصه تحقق جهاد تبیین است

نجیبه رمضان‌پور؛ مدیر نمونه استان تهران و مدیر دبیرستان نمونه دولتی عفاف منطقه ۵، ضمن ارزشمند دانستن جهاد تبیین، دانش آموزان را از مخاطبین اصلی این جهاد دانست و از وظیفه مدیران و معلمان در این راستا سخن گفت.

رمضان پور اظهار کرد: «ما مدیران باید دغدغه ها و مسایل دانش آموزان را بشناسیم و در جهت جهاد تبیین، روحیه انقلابی و آرمان خواهی را با روش های امروزی در کنار تجهیز به علم و دانش به نسل نو منتفل کنیم.»

وی ضمن اشاره به تهاجم فرهنگی از جانب غرب، استفاده از اصول تربیتی-اسلامی را توأم با علم روانشناسی نوین در دبیرستان ها لازم دانست و گفت: «با توجه به رشد عقلی و جسمی دانش‌آموزان در این سن و همچنین قرار گرفتن آنان در معرض بارش اطلاعاتی از سمت فرهنگ بیگانه غربی، رعایت اصول تربیتی صحیح برای شکل گیری و تکمیل شخصیت اجتماعی و فردی آن‌ها حائز اهمیت است. دانش‌آموزان در این برهه از زندگی خود در معرض انتخاب‌های درست و نادرست بسیاری هستند و ما به عنوان اولیای مدرسه باید راهنما و همراه آنان باشیم.»

رمضان پور احساس تعلق دانش آموزان به مدرسه را عاملی دانست که یادگیری و انتقال فضیلت‌های اخلاقی و دینی را در دبیرستان ها تسریع می بخشد. وی در این باره گفت: «توجه ویژه به تفاوت های فردی دانش آموزان و محول کردن مسئولیت به دانش آموزان در جهت ایجاد حس مسئولیت پذیری در آنان، قرار دادن دانش آموزان پژوهنده و خلاق در محیط مناسب، برگزاری دوره‌های کارآفرینی و ایجاد جلسات بحث و تحلیل امور به منظور دادن فرصت تفکر و اظهار نظر به آنان، سبب احساس تعلق دانش آموزان به محیط مدرسه می شود.»

وی دوران آموزش مجازی را تجربه ای دانست که سبب شد امروزه معلمان، دانش آموزان و اولیای آنان بیشتر به شیوه های آموزشی نوین سوق داده شوند و افزود: « ما شاهد پیشرفت بستر آموزش آنلاین از ابتدای همه گیری کرونا تاکنون هستیم که سبب می شود تا دانش آموزان، در همه جای ایران بتوانند از اساتید خوب کشور بهره ببرند. عدالت آموزشی که از مهم ترین دغدغه های دولت فعلی است نیز نیازمند چنین بستری است و نباید پس از ازبین رفتن کرونا این موج آموزشی و پرورشی از بین برود، بلکه باید ما در هر موقعیتی که هستیم به منظور ترویج علم و فرهنگ اسلامی در جهت جهاد تبیین تلاش کنیم.»

رمضان پور خاطرنشان کرد: پژوهش و فعالیت های علمی تحقیقاتی از اهمیت بسیار والایی برخوردار است که می تواند سازنده یک کشور باشد و دبیرستان ها نقش مهمی در سوق دادن دانش آموزان به عرصه های پژوهشی دارند. همانطور که مقام معظم رهبری می فرمایند:« موضوع علم و پژوهش در کشور، یک موضوع جدی است» به این منظور،«ایجاد روحیه خودباوری، برنامه ریزی و اجرای سیستم پاداش به دانش آموزان تلاشگر جهت سوق دادن هر چه بیشتر آنان به سمت تحقیق و پژوهش، فراهم آوردن محیط مناسب در فضای مدرسه جهت انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی دانش‌آموزان و بهره‌گیری از اولیاء دارای ظرفیت و توان علمی در انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی، حضور در همایش‌های علمی تحقیقاتی و پژوهشی، از عوامل مهمی برای تشویق دانش آموزان به فعالیت های علمی تحقیقاتی هستند.»

وی ادامه داد: «دانش آموزان پژوهشگر و انقلابی امروز به عنوان نسلی دانا و توانمند فردا، در جبهه‌های علمی و فرهنگی از مرز ایران اسلامی دفاع خواهند کرد و سبب پیشرفت ایران و ایرانی خواهند شد و پرچم مقدس ایران را به نشانه موفقیت و پایداری به اهتزاز در خواهند آورد.»

رمضان پور در پایان خطاب به همکاران خود توصیه کرد: «همکار عزیزی که به عنوان معلم درکلاس با نوجوانان بیشترین تعامل را دارید؛ تاثیر بیشتری بر روی شخصیت در حال شکل‌گیری آنان می‌گذارید، اولین و مهم‌ترین رسالت کادر آموزشی انتقال فضیلت‌های اخلاقی و تربیتی از راه درست به دانش‌آموزان است تا جامعه‌ آیندگان‌ خالی از اخلاق و معرفت نباشد.»

وی افزود: «از همکاران عزیز خواستارم که هیچ وقت از مطالعه و دانش افزایی در رشته‌ تخصصی خود دست نکشند. اکنون که هر روزه یافته‌های جدیدی در دنیا به اشتراک گذاشته می‌شود، معلمان هم در کنار محتوای درسی آموزشی، علم روز را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.»

دانش‌آموز خبرنگار: نگین فخرواعظی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار