نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا:
طرح ۳۱۳ سبب الگوگیری نسل امروز از سرمایههای هویتی کشور میشود
دستگاههای دیگر با ابزارهای مختلف در اجرای طرح ۳۱۳ به سازمان دانشآموزی کمک کنند
زنجان (پانا) - نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت نوجوانان و جوانان با اجرای طرح ۳۱۳ با مفاخر بومی و سرمایههای انسانی و هویتی منطقه خود آشنا میشوند.
حجتالاسلام مهدی باقری در گفتوگو با پانا با بیان اینکه طرح ۳۱۳، طرح بسیار خوب و ارزشمندی است که توسط سازمان دانشآموزی اجرا میشود، اظهار کرد: «هر منطقهای مفاخر و مشاهیر بومی دارد که نوجوانان و جوانان با اجرای این طرح با مفاخر بومی و سرمایههای انسانی و هویتی آشنا میشوند.»
وی خاطرنشان کرد: «هر منطقهای با توجه به شرایط و نیازهای خود توانسته افرادی را تربیت کند که مشکلات مربوط به آن منطقه در حوزههای مختلف از قبیل فرهنگی، اقتصادی و علمی را حل کنند و سرآمد شوند؛ بنابراین هر اندازه با این الگوهای تمدنساز آشنا شویم به همان اندازه هویت ایرانی - اسلامی خود را خواهیم شناخت.»
حجتالاسلام باقری با بیان اینکه اگر یک ملتی، هویت و مفاخر خود را فراموش کند بهمرور از فرهنگ و سبک زندگی خودش فاصله خواهد گرفت، تصریح کرد: «الگوگیری از شخصیتهای غیربومی در بعضی موارد شاید خوب باشد اما بهصورت کلی اینطور نیست.»
وی افزود: «الگوهای غربی و شرقی حتی اگر محسنات خیلی خوبی هم داشته باشند و بنا باشد همیشه سراغ آنها برویم و به نیازهای فرهنگی، بومی و جغرافیایی و بهتناسب آن هویت و مفاخری که داشتهایم توجه نکنیم، قطعاً با مشکل مواجه خواهیم شد.»
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، طرح ۳۱۳ سازمان دانشآموزی را در جهت پاسخ به مطالبه و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و گفت: «ایشان سیاستهای کلان نظام را تعریف و مشخص میکنند؛ بنابراین مساله هویت بهقدری مهم بوده که ایشان مسئولان را نسبت به آن توجه داده و رهنمون کردهاند.»
وی گفت: «امیدواریم نوجوانان و جوانان با اجرای طرح ۳۱۳ در مدارس، پیش از اینکه به اسطورهها و الگوهای غیرایرانی توجه کرده و آشنا شوند، ابتدا حتماً مفاخر، مشاهیر و الگوهای تمدنساز منطقه و استان خود را شناخته و از آنها الگو بگیرند.»
حجتالاسلام باقری خاطرنشان کرد: «سایر کشورها گاهی مفاخر ایرانی را بیش از ما میشناسند که این ایراد بزرگی است، اما اجرای طرح ۳۱۳ این ایراد را برطرف میکند.»
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی درباره نقش سایر دستگاهها در کمک به اجرای طرح ۳۱۳ گفت: «باید توجه داشت که نه فقط این طرح بلکه همه برنامهها و طرحها را آموزش و پرورش و سازمان دانشآموزی نباید به تنهایی انجام دهند. آموزش و پرورش، بستر اجرای طرح است و همه سرمایهها و منابع را در اختیار ندارد.»
وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه و حوزه نیز سرمایههایی در دانشگاه و حوزه هستند که در معرفی مفاخر علمی و حوزوی میتوانند کمک کنند، اظهار کرد: «آموزش و پرورش با تلاشهای خود، بستر اجرای طرح را فراهم کرده اما عمده ظرفیتها را نهادهای دیگر چه دولتی و چه غیردولتی باید دنبال کرده و فراهم کنند.»
حجتالاسلام باقری افزود: «انتظار این است دستگاههای مختلف که هر کدام دارای شخصیتهای ارزنده و الگو هستند، برای معرفی مفاخر خود با استفاده از ابزارهای متعدد از جمله فیلم، انیمیشن، کتاب، جزوه و برگزاری مسابقه با مشارکت آموزش و پرورش و سازمان دانشآموزی، زمینه را برای اجرای هرچه بهتر طرح فراهم کنند.»
وی تاکبد کرد: «سنگینی اجرای طرح نباید به دوش آموزش و پرورش بیفتد و مادامی که سایر دستگاهها پای کار نیایند نمیتوان انتظار اجرای درست طرح را داشت.»
ارسال دیدگاه