رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور مطرح کرد؛

لزوم توجه به 3 گسل تهران در فرایند ساخت‌وسازها

تهران (پانا) - رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور گفت گسل شهرری، گسل مرکزی و مشاع سه گسلی است که در شهر تهران قرار دارد و در فرآیند ساخت‌وسازها باید به این موضوع توجه شود.

کد مطلب: ۱۳۲۳۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
لزوم توجه به 3 گسل تهران در فرایند ساخت‌وسازها

آیین افتتاح و بهره‌برداری از دستاوردهای سازمان پیشگیری مدیریت بحران شهر تهران در دوازدهمین شنبه‌ امید و افتخار با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران و پرویز سروری رئیس و نایب‌رئیس شورای شهر تهران، علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و جمعی از مدیران شهری صبح امروز در ساختمان مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران، آغاز به کار تیم‌های ارزیابی مشترک ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه، برنامه پاسخ اضطراری طوفان کلانشهر تهران، نیروگاه خورشیدی، نصب و راه‌اندازی لرزه‌نگاری درون کمانه‌ای، پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران منطقه 18 سلطانی (ناحیه 3) و منطقه 20 بنی‌آباد (ناحیه 7)، طرح جامع پدافند غیرعامل شهر تهران، دوام مسجدمحور، درس آموخته‌های سه دهه، از جمله دستاوردهایی است که از سوی شهردار تهران به بهره‌برداری رسید.

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این باره اظهار کرد: از 6 طرح و برنامه عمرانی، آموزشی، علمی و گسترش همکاری‌های بین بخشی در حوزه ارتقای ایمنی و مدیریت بحران شهر تهران رونمایی می‌شود.

وی افزود: بهره‌برداری از دو پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران واقع در مناطق 18 و 20 از جمله این طرح‌هاست و تعداد پایگاه‌های مدیریت بحران تهران در سطح محلات به 105 پایگاه خواهد رسید.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: همچنین از پنج دستگاه لرزه نگار درون چاهی که با هدف پایش مستمر حرکات گسل‌های پایتخت و شناخت گسل‌های پنهان در پنج پایگاه مدیریت بحران در عمق 50 متری اجرا شده بهره‌برداری خواهد شد و به این ترتیب امواج ناشی از حرکات گسل‌ها ثبت و به صورت برخط در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قابل دریافت است.

نصیری گفت: بر این اساس این طرح که در قالب تفاهم‌نامه امضا شده میان 9 سازمان و نهاد دولتی دارای مسئولیت با شهرداری تهران اجرا می‌شود، تیم‌های مشترک ارزیابی و سنجش ایمنی ساختمان‌ها در 22 منطقه تهران تشکیل شده و به بررسی میزان ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه تهران می‌پردازد.

وی ادامه داد: رونمایی از برنامه پاسخ اضطراری طوفان، طرح جامع پدافند غیر عامل شهر تهران و دو کتاب جدید با عنوان‌های درس آموخته‌های سه دهه حوادث و بهداشت و ایمنی مواد غذایی در شرایط اضطراری از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: طرح ایجاد گروه‌های داوطلب مردمی مساجد (دوام مساجد) که در ادامه طرح داوطلب واکنش اضطراری محله (دوام) تهیه شده است نیز از روز شنبه با فراخوان جذب داوطلبان در مساجد آغاز می‌شود.

وی گفت: بر اساس این طرح گروه‌های 7 تا 15 نفره داوطلبان در مساجد تشکیل می‌شود که با فراگیری آموزش‌های امداد و نجات، یاور امدادگران رسمی در حوادث خواهند بود.

نصیری خاطرنشان کرد: بر اساس افقی که برای سال 1410 پیش‌بینی شده است قرار است تهران به کلانشهر الگوی جهان اسلام تبدیل شود و تاکیدمان این است که تا آن زمان ایمنی تهران از وضع موجود به مراتب بیشتر باشد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص آغاز به کار تیم‌های ارزیابی مشترک ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه تصریح کرد: با توجه به تشکیل کارگروه پایش استانی ایمنی ساختان‌های بلندمرتبه که ریاست این کارگروه را در شهر تهران برعهده شهردار قرار داده است و همچنین بر اساس مصوبه جلسه مورخ 23 خرداد 1401 دادستانی کل کشور، به منظور همراه‌ کردن اقدامات نهادهای مربوط در خصوص ارزیابی ایمنی ساختمان‌های شهر تهران، تفاهمنامه همکاری چندجانبه جهت همراستا کردن اقدامات نهادهای ذی‌مدخل در ارتباط با ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه ما بین 9 دستگاه دولتی و شهرداری تهران در سومین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران به امضا رسیده و در این تفاهمنامه تشکیل تیم‌های مشترک ارزیابی در سطح مناطق 22 گانه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: بهداشت و ایمنی مواد غذایی در شرایط اضطراری یکی از موارد مهمی است که مورد توجه مدیریت شهری است و در طول یا پس از بلایای طبیعی مانند سیل طوفان زلزله مناطق غذایی در مناطق آسیب‌دیده ممکن است با عوامل میکروبیولوژیکی و شیمیایی خطرناک آلوده شوند و به تبع‌ آن جمعیت ساکن این مناطق در معرض خطر شیوع بیماری‌های ناشی از غذا قرار بگیرند و به همین جهت به نظر می‌رسد این کتاب در دانش‌افزایی دانش‌آموختگان و کارشناسان بهداشت و ایمنی مواد غذایی نقش موثری را خواهد داشت که همزمان با دوازدهمین شنبه امید و افتخار، کتاب بهداشت و ایمنی مواد غذایی در شرایط اضطراری رونمایی خواهد شد.

نصیری گفت: پایش ساختمان‌های بلندمرتبه در دستور کار قرار گرفته که بیش از هزاران ساختمان در این حوزه شناسایی شده‌اند.

محمدحسن نامی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور هم در این مراسم گفت: متاسفانه در 8 سال گذشته شاهد طرح‌های زیربنایی نبوده‌ایم و خوشبختانه با ورود دولت جدید و البته مدیریت شهری در شهر تهران، اقداماتی در ارتباط با طرح‌های زیربنایی آغاز شده است که کار بسیار ارزنده‌ای محسوب می‌شود.

وی ضمن تشکر از شورا و شهرداری تهران تصریح کرد: اقداماتی در حوزه طرح‌های زیربنایی آغاز شده است که می‌تواند برای شهر تهران موثر و مفید باشد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور با بیان اینکه از 56 مورد مخاطرات جدید و سوانح انسان‌ساز بیشتر موارد در کشور ما به وقوع پیوسته است، گفت: سیلاب، سیل، آتش‌سوزی، فرونشست، خشکسالی، ریزگرد و ... از جمله این مخاطرات طبیعی و سوانح انسان‌ساز هستند که ما با آنها در کشور روبرو بوده و هستیم.

نامی با بیان اینکه سه گسل در شهر تهران وجود دارد که باید به آن توجه شود، گفت: گسل شهرری، گسل مرکزی و مشاع سه گسلی است که در شهر تهران قرار دارد و در فرآیند ساخت‌وسازها باید به این موضوع توجه شود.

وی با طرح این پرسش که چگونه می‌توان از مخاطرات بلایا بویژه زلزله بکاهیم، تصریح کرد: استفاده از مصالح ساختمانی مناسب و متناسب برای حداقل زلزله‌های 8 ریشتری که می‌تواند مخاطرات زلزله را کاهش دهد که البته شهرداری تهران در این حوزه اخیرا توجه ویژه‌ای را به ساخت و ساز و استفاده از مصالح مناسب داشته است و این کار شدنی است و باید به‌ آن توجه شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در طول 220 سال گذشته حداقل 6 زلزله بالای 7 ریشتری در کشور ثبت شده است، گفت: ما در کل کشور 130 ایستگاه زلزله‌نگاری داریم که نیاز ما 1400 ایستگاه زلزله‌نگاری است و باید به این رقم در کشور برسیم.

احمد صادقی نیز در آیین افتتاح و بهره برداری از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ایمنی شهر برای بحران های طبیعی و انسان ساز مهم است. اقدامات تاب آوری شهری پروژه نیست که ابتدا و انتها داشته باشد بلکه یک پروسه است که باید به مرور تکمیل شود.

وی افزود: یک فصل مشترک در این رابطه وجود دارد و آن هم آموزش و آگاهی سازی است. در واقع هر چه امروز افتتاح می شود، اگر پیوست فرهنگی و اجتماعی نداشته باشد، محکوم به شکست است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از تمام زحمات سازمان مدیریت بحران تشکر می کنم و درخواست دارم کارکرد تمام این پروژه ها تکمیل شود.

وی بیان کرد: اگر قرار است به عنوان مثال داده‌های لرزه نگاری تنها در این سازمان استفاده شود و در اختیار سایر سازمان ها قرار نگیرد، بهتر است افتتاح نشود.

صادقی یادآور شد: منظور این است که داده‌های جمع آوری شده برای ایجاد هم افزایی مدیریتی با سایر سازمان ها و نهادهای درگیر این مساله ارائه شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار