در گفت‌وگوی سرلشکر محمد باقری و وزیر دفاع قرقیزستان مطرح شد:

اعلام آمادگی ایران برای حل مسالمت‌آمیز اختلاف مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان

تهران (پانا) - رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام آمادگی کشورمان برای حل مسالمت آمیز اختلاف مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان، از رای مثبت دولت قرقیزستان برای پیوستن ایران به پیمان شانگهای قدردانی کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۲۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد
اعلام آمادگی ایران برای حل مسالمت‌آمیز اختلاف مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان

به گزارش روابط عمومی ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر محمد باقری روز چهارشنبه با ژنرال باکتیبیک بیک بولاتوف وزیر دفاع قرقیزستان درباره مسائل مهم منطقه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

سرلشکر باقری با اشاره به نگاه ویژه دولت جدید جمهوری اسلامی ایران در ارتقای سطح همکاری با کشورهای همسایه و منطقه آسیای مرکزی گفت: با توجه به روابط متعادل و خوبی که بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان وجود دارد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های دفاعی در ابعاد مختلف آموزشی، عملیاتی و اطلاعاتی اعلام می‌کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ترسیم و تصویب یک سند همکاری اقتصادی در سال ۲۰۱۶ بین دو کشور، افزود: بحمدالله زمینه‌های فراوانی برای توسعه همکاری امنیتی وجود دارد و نیروهای مسلح دو کشور باید سطح تعامل و همکاری خود را در تمام حوزه دفاعی و امنیتی افزایش دهند.

سرلشکر باقری در ادامه با قدردانی از رای مثبت دولت جمهوری قرقیزستان در خصوص پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پیمان شانگهای، گفت: باتوجه به اختلافات و درگیری‌های مرزی در ماه سپتامبر بین کشور قرقیزستان و تاجیکستان؛ جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای هرگونه کمک به منظور حل مسالمت آمیز و جلوگیری از هرگونه درگیری اعلام کرده است.

وی با اشاره به موضوع ارسال پهپادهای ایرانی به کشور تاجیکستان خاطرنشان کرد: پهپادهای ابابیل ۲ صرفا دارای قابلیت شناسایی هستند و این گونه پهپادها مجهز به تسلیحات و تجهیزات تهاجمی نیستند و در درگیری مرزی بین جمهوری قرقیزستان با کشور تاجیکستان، نیروهای مسلح ایران همواره در خصوص عدم استفاده آن‌ها در مناقشات بین دو کشور به نیروهای مسلح تاجیکستان تاکید کردند.

نقش ایران در تامین امنیت منطقه بسیار تاثیرگذار است

ژنرال باکتیبیک بیک بولاتوف وزیر دفاع قرقیزستان نیز در این گفتگوی تلفنی، ارتباطات سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان را بر اساس روابط و اعتماد دوجانبه بیان کرد و گفت: دو کشور تقریبا در هیچ حوزه‌ای اختلاف نظر ندارند و این ارتباطات خوب سیاسی بین دو کشور آینده روشنی را برای ما ایجاد می کند که می‌توان در حوزه‌های دیگر هم ارتباط و همکاری گسترده داشته باشیم و من امروز آمادگی نیروهای مسلح جمهوری قرقیزستان را برای توسعه همکاری با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم.

وی تنش و کاهش امنیت در افغانستان را برای همه کشورهای منطقه نگران‌کننده دانست و گفت: نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت منطقه بسیار تاثیر گذار است و همکاری دفاعی هرچه بیشتر دو کشور با توجه به اتخاذ تدابیر و تصمیمات می‌تواند برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه بسیار حائز اهمیت باشد.

وزیر دفاع قرقیزستان در ادامه با اشاره به روند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای گفت: امیدوارم نقش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ساختار شانگهای تقویت شود و نیروهای مسلح ایران وارد این حوزه امنیتی شوند.

ژنرال باکتیبیک بیک بولاتوف با اشاره به اینکه ما اطلاعات خوبی از صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران داریم؛ خاطرنشان کرد: وزارت دفاع قرقیزستان آمادگی خود را برای هرگونه همکاری دفاعی و نظامی اعلام می‌کند.

وزیر دفاع قرقیزستان همچنین با اشاره به درگیری مرزی بین تاجیکستان در قرقیزستان گفت: خوشبختانه این درگیری‌ها در مدت زمان بسیار کوتاه کنترل شده و من از جمهوری اسلامی و من نیروهای مسلح ایران در خصوص اعلام آمادگی برای کمک و حل مسالمت آمیز بین دو کشور تشکر می‌کنم.

ژنرال باکتیبیک بیک بولاتوف خاطرنشان کرد: امیدوارم ملاقات بنده و شما به عنوان یک موضوع تاریخی برای دو کشور در آینده نزدیک رقم بخورد و این آغاز جدیدی از همکاری‌ها و تقویت روابط دفاعی آغاز باشد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار