در گفت‌وگو با پانا:

نادره ترکمانی: سینما آینده‌ساز‌ است

باید فکری به حال شرایط ناخوش سینمای کودک و نوجوان کنیم

تهران (پانا) - نادره ترکمانی کارگردان سینمای کودک و نوجوان معتقد است تنها جریان تولید فعال در این حوزه است که می‌تواند تمامی مشکلات سینمای کودک و نوجوان را برطرف سازد و اگر اعتقاد بر آینده‌سازی سینما است باید برای فیلم‌های مختص کودک و نوجوان فکری کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۰۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد
نادره ترکمانی: سینما آینده‌ساز‌ است

نادره ترکمانی نویسنده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان در گفت‌وگو با پانا درباره عدم برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال جاری و وضعیت تولید در این گونه سینمایی بیان کرد: «ما همیشه برای سینمای کودک این دغدغه را داشته‌ایم که تولیدات این حوزه باید زیادتر شود. چراکه این اتفاق باعث می‌شود هم چرخه اکران فعال شود و هم موجباتی را فراهم می‌کند که جشنواره کودک پیوسته به حیات خود ادامه دهد اما توقف تولید در آثار کودک و نوجوان تمام این مناسبات را برهم می‌زند.»

این کارگردان شناخته شده سینمای کودک و نوجوان اضافه کرد: «جشنواره امسال به دلیل کمبود همین آثار تولید شده تاکنون برگزار نشده است. البته من آماری از تعداد تولیدات این حوزه ندارم و در اخبار نیز به خبر مشخصی درباره این آمار نرسیده‌ام.»

وی افزود: «به هر حال با وجود همه این مسایل باید سیاست‌گذاری جدی در حمایت از تولیدات سینمای کودک و نوجوان صورت بگیرد. در سینمای کودک همیشه از ترس عدم بازگشت سرمایه باعث شده تا سرمایه گذاران مجاب به تولید نشوند، البته بسیاری از تهیه‌کنندگان نیز هستند که با سرمایه شخصی خود ازساخت فیلم کودک حمایت کرده‌اند و پیش از این آثار سیدجواد هاشمی با این ویژگی فروش خیلی خوبی داشته یا اخیرا فیلم «بازیوو» شرایط خوبی را در اکران تجربه کرد. همچنین «پسر دلفینی» نیز خوب فروخته است و یک پخش‌کننده حرفه‌ای هم دارد. این موارد مصداق‌هایی است که نشان می‌دهد اگر فیلم کودک توزیع درستی داشته باشد مخاطبان نیز با آن ارتباط برقرار می‌کنند و فیلم پرفروش می‌شود و اما وقتی تبلیغاتی صورت نمی‌گیرد به تبع این آثار آنطور که باید نمی‌فروشند.»

این کارگردان عنوان کرد: «به نظرم باید یک سری موازنه‌ها درباره سینمای کودک در نظر گرفته شود و مناسبات آن حرفه‌ای‌تر، حساب شده‌تر و برنامه‌ریزی شده تر باشد و همه این ملاحظات از مرحله تولید تا اکران سینمای کودک جاری باشد. سینمای کودک، امروز به دلیل وضعیتی که دارد نیازمند حمایت جدی دولت و متولیان سینمایی کودک از جمله بنیاد سینمایی فارابی است و این مجموعه‌ها باید محکم پشت تولید آثار سینمای کودک بایستند.»

وی خاطرنشان کرد: «سیاست گذاری درست در بحث اکران، پشتیبانی تبلیغاتی، اختصاص بیلبوردهای ارزان توسژ شهرداری به فیلم‌های کودک و نوجوان و حمایت صداوسیما از جمله این ضرورت‌هاست اما اگر سینمای کودک و نوجوان با وضعیت فعلی جلو برود در سرازیری و سقوط قرار می‌گیرد و خطرناک است.»

ترکمانی تصریح کرد: «ما اگر اعتقاد داریم آینده سازان ما کودکان و نوجوانان هستند، باید در حوزه های سینما و تئاتر به رشد فکری‌شان کمک کنیم، سینما نیز از شاخه‌هایی است که باید برای این تربیت سازی مورد توجه قرار بگیرد. اگر می‌بینیم که فیلمی مثل «پسر دلفینی» با حمایت ساخته و اکران شده است و نمونه موفقی است، چرا سایر از فیلمنامه‌های خوب و فیلمسازان با انگیزه و جوانی که در سینمای کودک داریم حمایت نکنیم؟!»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار