مدیریت شهری در پی استفاده بهینه از آب‌های سطحی

تهران (پانا) - رئیس کمیته باغات و فضای سبز شورای شهر تهران از تلاش مدیریت شهری پایتخت برای استفاده بهینه از آب‌های سطحی برای شهر تهران خبر داد و گفت در طرحی شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی احیا و مدیریت بازچرخوانی آب ملزم می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۱۹۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت شهری در پی استفاده بهینه از آب‌های سطحی

مهدی بابایی با بیان اینکه طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه عملیاتی احیا و مدیریت بازچرخوانی آب در دستور کار شورای شهر قرار دارد، اظهار داشت: در شرایط کنونی و خشکسالی که کشور ما نیز دچار آن شده است، باید تلاش های جدی تری برای استفاده از آبهای سطحی انجام شود و شهرداری تهران به عنوان متولی این امر در این خصوص مسئولیت هایی دارد.

وی با اشاره به دلایل ارائه و بررسی این طرح، اظهار داشت: کاهش برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی و جلوگیری از هدر رفت آب قنوات شهر تهران، بهینه سازی مصرف آب در حوزه های مختلف عملکرد شهرداری تهران، به روز رسانی سیستم جمع آوری و شبکه توزیع آب مورد نیاز فضای سبز، استفاده حداکثری از آب های سطحی و شبکه انهار و مسیل‌ها در تامین نیازهای خدمات شهری و سایر مصارف، از جمله دلایل ارائه و بررسی این طرح است.

بابایی با تاکید بر ضرورت به روز رسانی ضوابط و مقررات شهرسازی در راستای بازچرخانی آب در ساختمان های شهرداری و سایر ساختمان های درحال ساخت، عنوان کرد: در راستای اجرایی شدن این طرح که به نفع و صلاح شهر و شهروندان است، این نیاز وجود دارد که بخشی از ضوابط و مقررات حوزه شهرسازی به روز رسانی شود.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران، کاهش مخاطرات و خسارت های ناشی از رخداد فرونشست در شهر تهران را از دیگر دلایل تهیه و ارائه این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از مخاطراتی که طی سالهای گذشته شهر تهران با آن مواجه بوده است، موضوع فرونشست ها است که امیدواریم با اجرایی شدن این طرح بخشی از این مشکلات رفع شود.

بابایی با تاکید بر اینکه شورای ششم تمام تلاش خود را برای ارائه طرح های کارآمد با رویکرد افزایش ایمنی و کاهش هر نوع بحران در شهر تهران به کار خواهد بست و این طرح نیز به زودی به صحن شورای اسلامی شهر تهران در معرض بررسی اعضا قرار خواهد گرفت، گفت: بر اساس این طرح، شهرداری تهران موظف است برنامه عملیاتی احیا و مدیریت بازچرخوانی آب را برای یک بازه زمانی ۳ ساله به افق و چشم انداز ده ساله با لحاظ کلیه نیازهای آبی و مصارف خود به تفکیک نوع مصرف نحوه تامین منابع آب و میزان سهم پساب و حدود اختیارات و وظایف هریک از واحدهای تابعه را ظرف مدت سه ماه تهیه و به شورای شهر ارسال کند.

به گفته وی، شهرداری تهران باید در راستای استحصال آب انهار، مسیل‌ها و سایر کانال های جمع آوری روان آب‌های سطحی شهر با همکاری شرکت های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان تهران تصفیه خانه های محلی را احداث و راه اندازی کند؛ همچنین به منظور استفاده از پساب تصفیه شده، نسبت به ایجاد شبکه توزیع، انتقال و ذخیره سازی برای مصارف بوستان‌ها و اراضی جنگلی با رعایت استانداردها اقدام نماید.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شهرداری تهران باید در راستای کاهش برداشت از آب های زیرزمینی و جایگزینی پساب به جای آن، از طریق فاضلاب شهری آب انهار مسیل ها و کانال های آب های سطحی مطابق یک برنامه زمانبندی ۱۰ ساله به نحوی عمل کند که سالانه ۱۵ متر مکعب به حجم آن افزوده شود و در سال دهم به ۱۴۵ میلیون مترمکعب برسد.

بابایی با بیان اینکه در سال های اخیر مباحث مختلفی درباره کیفیت آب ارائه شده در شهر تهران طرح شده است، عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف این طرح پایش و کنترل کیفیت آب حاصل از بازچرخوانی مطابق با استانداردهای محیط زیستی، بهداشتی و ایمنی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار