رئیس سازمان سنجش خبر داد؛

آغاز ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۲ از فردا؛ اعلام آمادگی آموزش‌وپرورش درباره سوابق تحصیلی داوطلبان

همه داوطلبان کنکور از امسال باید یک شماره موبایل مشخص داشته باشند/ هزینه ثبت‌نام ۲ مرحله آزمون اعلام شد/ کنکوری‌ها در ثبت اطلاعات خود دقت کنند

تهران (پانا) - رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز ثبت‌نام مرحله اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ از بعداظهر فردا یکشنبه ۸ آبان خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۱۹۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد
آغاز ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۲ از فردا؛ اعلام آمادگی آموزش‌وپرورش درباره سوابق تحصیلی داوطلبان

عبدالرسول پورعباس صبح امروز در نشست خبری اعلام جزئیات آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: ثبت‌نام آزمون سراسری از فردا بعدازظهر ۸ آبان ماه آغاز خواهد شد. آزمون امسال بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود و دو نوبت آزمون برگزار می‌شود. نوبت اول در دی ماه و دوم هم در تیرماه برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه آزمون ۱۴۰۲ در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد، گفت: داوطلبان بدون هیچ شرطی می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

به گفته وی، سامانه جامعی برای هر داوطلب طراحی شده که با ثبت اطلاعات آن تا پایان عمر دیگر نیازی به ورود مجدد اطلاعات برای ثبت‌نام آزمون‌ها ندارد.

پورعباس تاکید کرد: هر داوطلب دارای یک صفحه اختصاصی یا منزلگاه اینترنتی است که تا پایان عمر همه اطلاعات آزمون های خود را بر اساس کد ملی در آن ثبت می‌کند و در دیگر آزمون‌ها و مراحل دیگر نیازی به تکمیل اطلاعات از ابتدا ندارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه مرحله اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، گفت: مرحله دوم در ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. با توجه به حل مساله کرونا، آزمون‌ها در دو نوبت صبح و بعد از ظهر هر روز از آزمون برگزار می‌شوند.

وی اضافه کرد: تعداد حوزه‌های امتحانی نسبت به قبل تفاوتی ندارد. تمامی داوطلبان می‌توانند بدون هیچ شرط و محدودیتی در دو نوبت شرکت کنند. برای پذیرش نهایی حداکثر نمره در نظر گرفته خواهد شد. هر نوبت شرکت در آزمون به معنی گزینش دانشجو نیست و پذیرش فقط در مهرماه هر سال انجام می‌شود.

پورعباس تاکید کرد: نمرات آزمون‌های دی ماه و تیرماه برای دو سال اعتبار دارد و در واقع داوطلبان می‌توانند در ۴ نوبت در آزمون طی دو سال شرکت کنند و پذیرش و انتخاب رشته در هر مردادماه صورت می‌گیرد.

به گفته وی، ۴۰ درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی به همراه ۶۰ درصد نمره قطعی کنکور نمره و رتبه فرد را تشکیل می‌دهند.

همه داوطلبان کنکور از امسال باید یک شماره موبایل مشخص داشته باشند

رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: همه داوطلبان کنکور باید توجه داشته باشند که از امسال هر داوطلب باید یک شماره موبایل مشخص داشته باشد تا کد 6 رقمی تایید ورود به سامانه را دریافت کند. در واقع برای ورود به سامانه جامع آزمون‌ها نیاز است که کد تایید دریافت کنند و این اطلاعات برای ادامه فعالیت داوطلب آزمون بسیار حیاتی و مهم است.

به گفته پورعباس، در مورد اطلاعات هویتی با ارائه کد ملی، اطلاعات فرد از سامانه ثبت احوال اخذ می شود. در نوبت‌های بعدی نیازی به اخذ اطلاعات از داوطلب نیست.

رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که خواسته شده یک شماره موبایل مشخص برای هر داوطلب تعریف شود این است که داوطلب در هر مرحله یک پیامک دریافت می کند تا در انتها ثبت نام را انجام دهد. اما بسیاری از داوطلبان در کافی نت ها کارهای خود را انجام می دهند و به دلیل عدم دقت در این مکان ها افراد با مشکلات زیادی مواجه می شوند. بعضا حتی گروه آزمایشی و حتی شهر محل آزمون داوطلب اشتباه می شود و یا حتی کد ۱۶ رقمی ثبت نام دریافت نمی شود و داوطلب فکر می کند که ثبت نام کرده در حالی که مراحل را کامل پیش نرفته است.

وی کفت: برای سال ۱۴۰۱ نهایت همکاری با افرادی که مغایرت معدل داشتند صورت گرفت و با وجود اینکه گفته شده بود که پذیرش فرد باطل می‌شود اما سامانه به صورت هوشمند فرد را به نمره قبولی بعدی هدایت کرد و تا حدی مشکل حل شد. اما بخشی از داوطلبان برای پذیرش در رشته‌های بدون آزمون که تنها ملاک سوابق تحصیلی است معدل های بالاتر و غیر واقعی درج کرده بودند که این مساله مشکلات جدی ایجاد کرد. در نظر داشته باشیم که مغایرت معدل یعنی اینکه عدالت آموزشی رعایت نشده است و حق دیگری ضایع می شود و نظام آموزش عالی کشور با این مغایرت ها به مشکل بر می خورد.

زمان اعلام نتایج آزمون‌های دو مرحله

معاون وزیر علوم در ادامه درباره اعلام نتایج آزمون های مراحل اول و دوم کنکور سراسری گفت: نتایج اولیه مرحله اول کنکور ۱۴۰۲ که در دی ماه برگزار می شود تا قبل از پایان سال اعلام می شود و و نتایج اولیه مرحله دوم که در تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می شود نیز تا قبل از انتخاب رشته در مردادماه اعلام خواهد شد.

هزینه ثبت‌نام

وی هزینه ثبت‌نام در مرحله اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ را مبلغ ۱۳۰ هزار تومان به اضافه ۳ هزار تومان خدمات پیامکی عنوان کرد و گفت: این مبلغ براساس مصوبه دولت اخذ می‌شود.

اعلام آمادگی آموزش‌وپرورش درباره سوابق تحصیلی داوطلبان

پورعباس درباره سوابق تحصیلی داوطلبان گفت: آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرده است که می‌تواند امتحانات نهایی را به‌صورت کشوری برگزار کند و از طریق سامانه، اطلاعات داوطلبان را به سازمان سنجش ارائه کند. کلاس دوازدهمی‌ها می‌توانند در آزمون دی ماه شرکت کنند و آزمون دروس اختصاصی را بدهند و هر زمان سوابق تحصیلی دریافت کردند در سامانه درج کنند چرا که پذیرش بعد از آزمون صورت نمی‌گیرد بنابراین فرصت دارند که خود را در آزمون دی ماه محک بزنند. تمامی افرادی که می خواهند ترمیم نمره انجام دهند یا سوابق تحصیلی برای خود ایجاد کنند، می‌توانند در آزمون‌های آموزش و پرورش که در سه نوبت دی، خرداد و شهریور برگزار می‌شود شرکت کنند و این روند را مرتب تکرار کنند تا سوابق تحصیلی را ایجاد کنند.

رئیس سازمان سنجش درباره موضوع ماده ۵ مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حدنصاب پذیرش در دانشگاه‌ها گفت: پذیرش از سنجش جدا است. حدنصاب دانشگاه‌ها نیز هنوز در مرحله بررسی قرار دارد و برای کنکور ۱۴۰۲ اجرایی نشده و نخواهد شد. اگر آیین‌نامه اجرایی آن نهایی شد برای آزمون‌های ۱۴۰۳ به بعد خواهد بود. موضوع حدنصاب از سوی دانشگاه آزاد اجرا می‌شود و در واقع نمره و رتبه را از سنجش می‌گیرد و خود دانشگاه به غیر از چهار رشته پذیرش را انجام می‌دهد.

پورعباس تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید خود را آماده کنند تا پس از اینکه داوطلب دو تا آزمون را انجام داد آنها نیز حدنصاب قبولی را اعلام کنند و در نهایت بر مبنای آن اطلاعات علمی که از داوطلب دارد در پذیرش دخالت داشته باشد که این کار تاکنون نهایی نشده است. همچنین درباره افرادی که دیپلمه‌های نظام قدیم یا نظام جدید هستند ملاک داشتن یا ایجاد سوابق تحصیلی است که این افراد می‌توانند در آزمون‌های ترمیمی شرکت کنند.

وی تاکید کرد که دانشجویان فعلی، اکنون مانعی برای شرکت در کنکور ندارند و می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

بالای ۹۰ درصد خطاهای ثبت‌نام کنکور در کافی‌نت‌ها صورت می‌گیرد

رئیس سازمان سنجش با اشاره به ثبت‌نام برخی داوطلبان در کافی‌نت‌ها تصریح کرد: کافی نت‌ها همراهی مناسبی با داوطلبان ندارند. به داوطلب کنکور می‌گویند اطلاعات خود را روی برگه بنویس تا بعدا سر فرصت فرایند ثبت‌نام انجام شود. لذا داوطلبان به هیچ وجه اعتماد نکنند. بالای ۹۰ درصد خطاهایی که در فرایند ثبت‌نام‌ رخ داده در کافی نت‌ها صورت گرفته است.

معدل، پاشنه آشیل نظام آموزشی

وی با هشدار به داوطلبان درخصوص درج صحیح معدل در ثبت‌نام آزمون تاکید کرد: تمامی داوطلبان دقت کنند که باید در درج معدل دقت کنند. وزیر علوم از ما خواسته است که خوداظهاری معدل از سوی داوطلب از سال آینده حذف شود و تمام تلاش ما این است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش دیگر داوطلب معدل خود را درج نکند و معدل به صورت سامانه‌‌ای از آموزش و پرورش اخذ شود. معدل به پاشنه آشیل نظام آموزشی تبدیل شده است. اگر داوطلبان معدل خود را بالا بزنند و با معدل‌شان مغایرت داشته باشد، به ضرر خودشان است. محکم ایستادیم که با مغایرت‌ها فردی نتواند ادامه تحصیل خود را انجام دهد. سامانه هوشمندی طراحی کردیم تا این مشکل برطرف شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار