*حسین پازانی

یکی از راه‌های تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان، فعالیت در شورای دانش‌آموزی است

دروازه ورود به تمدن اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری که در بیانیه گام دوم انقلاب هم به آن اشاره فرمودند، تربیت دانش‌آموزان تمام‌ساحتی است که این مهم جز با فعال کردن شوراهای دانش‌آموزی در سراسر کشور میسر نمی شود.

کد مطلب: ۱۳۱۸۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد
یکی از راه‌های تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان، فعالیت در شورای دانش‌آموزی است

آبان ماه هنگامه انتخابات شورای دانش‌آموزی است. انتخاباتی که از سال ۱۳۷۶ با هدف افزایش روحیه مسئولیت‌‌پذیری و مشارکت‌جویی دانش‌آموزان، همه ساله در مدارس برگزار می‌شود، شورای دانش‌آموزی، نهادی صنفی و راهبردی است که اگر اهداف آن طبق آئین‌نامه مو به مو اجرا شود، موجب شکوفایی دانشآموزان در تمام ابعاد زندگی و تربیت تمام ساحتی آنها خواهد شد.

شاید طرح این موضوع از طرف من که سالها در شورای دانش‌آموزی عضو بودم و حال که دانشجوی دانشگاه فرهنگیان هستم و تمام فکر و ذکرم گسترش فعالیت‌های شورا است، کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد. اما وقتی آیین ‌‌نامه شورا را مطالعه کنیم خواهیم دید که این‌گونه نیست. در شورای دانش‌آموزی، ما ۱۸ انجمن داریم. از انجمن مشاوره و مهارت‌های زندگی و انجمن مهدویت گرفته تا انجمن‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری که برای تمام ابعاد زندگی یک دانش آموز برنامه ارائه شده است.

وقتی دانش‌آموز از مقطع ابتدایی یا متوسطه اول وارد شورا شود یا در انجمن‌های آن عضو شود با قبول مسئولیت و بها دادن به فکر و اندیشه‌اش می‌بیند که بله من هم می‌توانم مفید باشم، می‌توانم در امور مدرسه نظر بدهم و با همفکری دوستانم و کادر مدرسه کارهای کوچک و بزرگ زیادی انجام دهم. این دانش‌آموزان با داشتن چند سال سابقه شورا در برخی موارد آنقدر هدفمند و توانا می‌شوند که به راحتی کادر مدرسه امور مختلف را به آنها می‌سپارند.

متأسفانه شورای دانش‌آموزی در این سالها مورد بی‌مهری و کم‌لطفی‌های فراوانی قرار گرفته که ناشی از عدم آگاهی کامل از مفاد آیین‌نامه و اهمیت آن است. اولیایی که نمی‌داند فرزندش در شورا اجتماعی می‌شود و مهارت‌هایی همچون نقدپذیری، مدیریت بحران و فن بیان را می‌آموزد، با این پیش‌زمینه ذهنی که شورا فقط برای فرار از درس است، مانع از ورود فرزندش به این عرصه می‌شود. دانش‌آموزانی که نمی‌دانند شورا صدای آنهاست و اختیارات مهمی دارد، انتخابات را جدی نمی‌گیرند و با رأی رفاقتی افراد ضعیف را انتخاب می‌کنند. البته تقصیری ندارند آنها از شورا تصوری جز انتظامات‌های بداخلاق و مغرور که در سالن و آبخوری به آنها زور می‌گویند در ذهن ندارند.

امروز که ۵ سال از آشنایی‌ من با شورای دانش‌آموزی، این محفل انسان‌ساز می‌گذرد، خوشحالم که در چند سال اخیر شوراهای دانش‌آموزی رو به هدفمند شدن و گسترش روزمره فعالیت‌ها می‌روند. به طور مثال در همین منطقه ملارد چند سالی می‌شود که شوراهای مدارس یکی پس از دیگری متحول می‌شوند و با خلاقیت‌های خود نگرش‌ها را نسبت به شورا عوض می‌کنند تا جایی که رئیس آموزش و پرورش در یکی از جلسات دانش‌آموزی از اقدامات آنها تقدیر و بر هدفمندی شوراها تاکید می‌کند یا همین چند روز پیش که با نماینده استان یزد در مجلس دانش‌آموزی کشوری صحبت می‌کردم، از من درخواست کرد متن یکی از جلسات اخیر شورا را برایش بفرستم تا در مجلس از آن استفاده کنند.

من و تمام برادران و خواهرانم در سراسر ایران اسلامی که دغدغه شورای دانش‌آموزی را داریم معتقدیم که به یاری خدا، امروز تفکر شورا که روزگاری همگان آن را به سخره می‌گرفتند، در حال بسط و گسترش و توسعه فراگیر و گسترده است و هر چه پیش می‌رویم بیشتر به این نکته می‌رسیم که دروازه ورود به تمدن اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری که در بیانیه گام دوم انقلاب هم به آن اشاره فرمودند، تربیت دانش‌آموزان تمام‌ساحتی است که این مهم جز با فعال کردن شوراهای دانش‌آموزی در سراسر کشور میسر نمی‌شود.

*دانشجو معلم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار