‌در گفت‌وگو با پانا:

حسین عسگری‌: نصف نتایج بازی‌ها ‌با اشتباهات داوری تعیین می‌شود

کمیته داوران اشتباهات داوری را ماست‌مالی می‌کند/ تشکیلات داوری مریض است/ وضعیت داوری برای فدراسیون اهمیتی ندارد

تهران (پانا) - رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال معتقد است این کمیته هیچ استقلالی ندارد و هرچه هیات‌ها می‌گویند، انجام می‌دهند.

کد مطلب: ۱۳۱۸۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
حسین عسگری‌: نصف نتایج بازی‌ها ‌با اشتباهات داوری تعیین می‌شود

حسین عسگری در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به وضعیت داوری لیگ برتر اظهار داشت: «وضعیت داوری ما این‌قدر افتضاح است که حرفی باقی نمی‌ماند. اعضای کمیته داوران خیلی واضح و روشن دروغ می‌گویند. قبل از شروع لیگ مگر در تلویزیون نگفتند که می‌خواهند چابک‌سازی کنند و تعداد داوران کم شود؟ چه اتفاقی افتاد؟ نه‌تنها تعداد داوران کم نشد که اضافه کردند و تعدادشان به ۱۴۰ نفر رسید. متأسفانه کمیته داوران با هیات‌ها بده بستان دارد. این را تنها من نمی‌گویم و همه می‌دانند و می‌گویند. کمیته داوران اصلاً استقلالی از خودش ندارد و زیر پرچم هیأت‌هاست.»

وی افزود: «هر کاری روش و رسومی دارد. ‌من نمی‌گویم دقیقاً از کشورهای صاحب سبک کپی کنیم اما می‌توانیم از آن‌ها الگو بگیریم. باید آن‌ها را سرلوحه خودمان قرار دهیم. متأسفانه فدراسیون فوتبال برای داوری و وضعیت آن اهمیتی قائل نیست و به لفظ عامیانه، تره‌ای خرد نمی‌کند. مگر فقط بحث دستمزد داوران است؟ هیچ امکاناتی داوران ندارند. از کوچک‌ترین فنّاوری محروم‌اند‌. کمیته داوران هیچ کاری برای داورهایش نمی‌کند. برای گرفتن امکانات با فدراسیونی‌ها درگیر نمی‌شوند چون می‌ترسند صندلی‌شان را از دست بدهند.»

رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال ادامه داد: «کجای دنیا شما می‌بینید داوران هر هفته اشتباه کنند؟ در طول هفته یک بازی اگر اشتباهی رخ دهد، طبیعی است نه اینکه هر هفته حداقل نتایج ۴ بازی با اشتباهات داوری تعیین می‌شود. در فوتبال دنیا با بودن سیستم کمک‌داور ویدئویی هم اشتباه می‌شود. من قویاً اشتباهات عمدی داوران را رد می‌کنم ولی وقتی مشکلات زیاد شد، این اشتباهات وجود دارد. داوران انگیزه‌ای ندارند. می‌دانند چه خوب قضاوت کنند چه نکنند، هفته بعد بازهم به آن‌ها بازی می‌دهند. جای تعجب اینجاست که وقتی کارشناسان و همه مردم اشتباهات را می‌بینند و می‌گویند، با رئیس کمیته داوران با آدم‌های آن‌ها می‌آیند و اشتباهات را ماست‌مالی و توجیه می‌کنند.»

حسین عسگری گفت: «دو هفته پست سر هم پنالتی استقلال را نگرفتند. فقط مربوط به این تیم نیست. همه تیم‌ها هم اشتباهات به نفع‌شان بوده و هم متضرر شده‌اند. در همین هفته دهم ۴ بازی، داوران اشتباهات وحشتناک داشته‌اند. در بازی فولاد و نساجی، باید بازیکن فولاد به خاطر خطای شدید اخراج می‌شد اما نشد. در بازی سپاهان و تراکتور علاوه بر اخراج دروازه‌‌بان، یا بازیکن دیگر تراکتور باید اخراج می‌شد که نشد. در بازی هوادار و پیکان، باید برای پیکان یک پنالتی اعلام می‌شد‌. گل صحیح پیکان را کمک به‌اشتباه آفساید گرفت. گل آفساید هوادار را اعلام گل کرد. دروازه‌بان ملوان باید به‌خاطر خطای شدید در بازی با پرسپولیس اخراج می‌شد. در بازی مس کرمان و صنعت نفت، داور گل آفساید مس را به‌اشتباه سالم اعلام کرد.»

وی تأکید کرد: «اشتباهات یکی دو تا نیست. هیچ نگاه مثبتی به داوری ندارند. تشکیلات داوری مریض است. کمیته داوران کار دپارتمان داوری که کار اجرایی است را انجام می‌دهد. درحالی‌که اصلاً دپارتمان رئیس ندارد. طبق آیین‌نامه نداشتن دپارتمان داوری، غیرقانونی است. دپارتمان حرف اول را در توسعه و پیشرفت و آماده‌سازی داوران می‌زند. آن‌وقت سلیمانی را به‌عنوان مسئول اجرایی دپارتمان منصوب کرده‌اند. سمتی که هیچ جای چارت سازمانی نیست. بعد می‌گویند او بازنشسته است. الان که همه بازنشسته‌ها سرکار هستند. مگر ساکت مدیرعامل سپاهان بازنشسته نیست؟ مگر طالقانی رئیس هیات خوزستان بازنشسته نیست؟ هر کسی را که نمی‌خواهند می‌گویند فلانی بازنشسته است.»

رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال افزود: «این‌ها دروغ می‌گویند که var را می‌آورند. ما اگر شرایط عادی داشته باشیم و شبانه‌روز برای آوردن این سیستم کار کنیم، حداقل به یک سال و نیم زمان نیاز داریم. تازه اگر تحریم نباشیم. هر رئیس فدراسیونی از عزیزی خادم، ماجدی و تاج آمدند، این حرف را زدند. همیشه ابتدای فصل دروغ می‌گویند که var را می‌آورند. اشتباهات داوری روزبه‌روز و هفته‌به‌هفته بدتر می‌شود. اگر بررسی کنید، سابقه نداشته اعتراضات داوری و اشتباهات در اوایل فصل این‌قدر زیاد باشد. ما از هفته اول تا الان اشتباهات وحشتناک داشتیم. تازه کمیته داوران شانس آورده که بازی‌ها با تماشاگر نیست وگرنه معلوم نبود چه اتفاقاتی می‌افتد.»

بهنام آقاجانلو/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار