مریخ‌نورد کنجکاو ناسا در‌ منطقه نمکی

تهران (پانا) - گزارش‌ها نشان می‌دهند مریخ‌نورد کنجکاو ناسا سرانجام به منطقه نمکی مورد انتظار رسیده است.

کد مطلب: ۱۳۱۸۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد
مریخ‌نورد کنجکاو ناسا در‌ منطقه نمکی

مریخ نورد کنجکاو ناسا پس از پیاده‌روی در تابستان امسال از طریق یک گذرگاه باریک و ماسه‌ای، اخیرا به «واحد سولفات دار» رسید. این منطقه کوه شارپ که مدت‌ها به‌دنبال آن بوده، با مواد معدنی نمکی فراوان غنی شده است.

دانشمندان تخمین می‌زنند این مواد معدنی میلیارد‌ها سال پیش با خشک‌شدن آب در نهر‌ها و حوضچه‌ها به جا مانده‌اند. با فرض صحت این فرضیه، این کانی‌ها سرنخ‌های وسوسه‌انگیزی ارائه می‌دهند که چگونه و چرا آب و هوای سیاره سرخ بیشتر شبیه به بیابان یخ زده امروزی است.

سال‌ها قبل از فرود کنجکاوی در سال ۲۰۱۲، این مواد معدنی توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا مشاهده شد. بنابراین دانشمندان مدت‌ها منتظر بودند تا این زمین را از نزدیک ببینند. بلافاصله پس از رسیدن، مریخ نورد مجموعه متنوعی از انواع سنگ‌ها و نشانه‌هایی از آب گذشته را کشف کرد، از جمله گره‌هایی با بافت پاپ کورن و مواد معدنی نمکی مانند سولفات منیزیم (نمک اپسوم یک نوع)، سولفات کلسیم (از جمله گچ) و کلرید سدیم. (نمک معمولی خوراکی).

آن‌ها سنگی به نام «کانایما» را برای سی و ششمین نمونه مته ماموریت انتخاب کردند که کار آسانی نبود. در کنار ملاحظات علمی، تیم باید سخت افزار مریخ نورد را نیز در نظر می‌گرفت. کنجکاوی در انتهای بازوی ۷ فوتی (۲ متری) خود از یک مته کوبشی یا چکشی چرخشی استفاده می‌کند تا نمونه‌های سنگ را برای تجزیه و تحلیل پودر کند. ترمز‌های فرسوده روی بازو اخیرا تیم را به این نتیجه رساند که برخی از سنگ‌های سخت‌تر ممکن است برای حفاری ایمن نیاز به چکش بیش از حد داشته باشند. همان طور که قبل از هر مته انجام می‌دهیم، گرد و غبار را پاک کردیم و سپس سطح بالایی Canaima را با مته سوراخ کردیم. کاتیا زاموراگارسیا، مدیر پروژه جدید کنجکاوی، از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: فقدان آثار خراش یا فرورفتگی نشان می‌دهد ممکن است حفاری دشوار باشد. ما کمی تعلل کردیم تا بررسی کنیم که آیا این خطر برای بازوی ما وجود دارد یا خیر. با الگوریتم حفاری جدید که برای به حداقل رساندن استفاده از پرکاشن ایجاد شده است، ما با جمع آوری یک نمونه از کانایما احساس راحتی کردیم. همانطور که معلوم شد، نیازی به کوبه‌ای نبود.»

دانشمندان این ماموریت مشتاقانه منتظر تجزیه و تحلیل بخش‌هایی از نمونه با ابزار شیمیایی و کانی‌شناسی (CheMin) و ابزار آنالیز نمونه در مریخ (SAM) هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار