تولید بیش از ۶۰ درصد گردوی استان اردبیل در خلخال

اردبیل (پانا) - فرماندار شهرستان خلخال گفت بیش از ۶۰ درصد گردوی استان اردبیل در باغ‌های گردوی این شهرستان تولید می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۱۷۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد
تولید بیش از ۶۰ درصد گردوی استان اردبیل در خلخال

سید جواد یحی زاده ،فرماندار خلخال با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد گردوی استان اردبیل در باغ‌های گردوی این شهرستان تولید می‌شود، گفت: در سال جاری با اجرای طرح دیم‌زار‌ها به باغ گردو و با پرداخت ۳۷ میلیارد ریال کمک مالی بلاعوض ۲۲۰ هکتار به سطح باغات خلخال اضافه شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات گردوی استان اردبیل ۶۰ درصد در این شهرستان واقع شده است، افزود: این شهرستان با برخورداری از ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ گردو و تولید میانگین سالانه بیش از ۴ هزار تن گردو بزرگترین قطب تولید گردوی استان اردبیل است.

فرماندار خلخال ادامه داد: با اجرای طرح تبدیل دیم زار‌ها به باغ گردو با پرداخت ۳۷ میلیارد ریال کمک مالی بلاعوض به مجریان این طرح در سال جاری ۲۲۰ هکتار به سطح باغ‌های گردوی این شهرستان اضافه شده است.

یحی زاده بیان کرد: هم اکنون ۴ هزار و ۵۰۰ خانوار در این شهرستان در کار تولید گردو فعالیت دارند و سالانه بطور میانگین ۴ هزار میلیارد ریال از محل فروش گردو عاید گردوکاران خلخال می‌شود.

وی گفت: برگزاری جشنواره‌های متعدد با عناوین مختلف از جمله جشنواره سالانه گردو که در بخش شاهرود قطب تولید گردوی این شهرستان برگزار می‌شود در ترغیب کشاورزان به افزایش سطح باغ‌های گردو بسیار تاثیر گذار بوده است.

فرماندار خلخال با بیان اینکه بروز پدیده خشکسالی باعث کاهش تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله گردو در شهرستان شده است، تصریح کرد: از مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات گردوی خلخال یکهزار و ۶۰۰ هکتار هکتار بارور بوده و با توجه به عملکرد محصول گردو در هر هکتار بطور میانگین بیش از ۴ هزارتن محصول گردو برداشت می‌شود.

یحی زاده گفت: میزان تولید گردوی امسال گردوکاران قابل توجه بوده و با توجه به قیمت مناسب این محصول در بازار بخشی از خسارات خشکسالی و سرمازدگی محصول سال‌های قبل تا حدودی جبران می‌شود.

وی تامین و توزیع نهال اصلاح شده تجاری دیرگل و دیر برگ‌ده برای کاهش مخاطرات سرمازدگی بهاره و سرشاخه‌کاری گردو بر روی درختان قدیمی با بکارگیری ارقام تجاری را از مهم‌ترین فعالیت‌هایی ذکر کرد که توسط برای افزایش گردو انجام شده است.

فرماندار خلخال میانگین تولید سالانه گردو در این شهرستان را بیش از ۴ هزار تن ذکر کرد و افزود: با استفاده از ارقام تجاری جدید و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه و اصلاح باغات گردو سالانه ۱۰۰ هکتار به مساحت باغ‌های گردوی این شهرستان اضافه خواهدشد.

یحی زاده ادامه داد: تشکیل کلاس‌های آموزشی و دعوت از اساتید مجرب داخلی و خارجی در جهت بهبود طرح‌های گردوکاری و تشکیل کارگاه‌های آموزشی در روستا‌ها و آشنا کردن کشاورزی با تکنولوژی‌های جدید و علوم جدید کشاورزی نیز از جمله اقدامات انجام شده برای افزایش سطح باغات گردو و افزایش راندمان باغات این شهرستان است.

وی کاهش مخاطرات کشاورزی، افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرمای دیررس بهاره، افزایش کمی و کیفی محصول، سرشاخه‌کاری گردو و اصلاح باغات با تامین و توزیع نهال اصلاح شده به تعداد ۱۰ هزار اصله نهال اصلاح شده را از اقدامات سال جاری مدیریت جهاد کشاورزی خلخال ذکر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار