در گفت‌گو با پانا

‌علی بنائیان: ژانر به ما نشان خواهد داد که چقدر داستان‌گویی در چارچوب را یاد گرفته‌ایم

تهران (پانا) - علی بنائیان کارگردان فیلم کوتاه «پذیرائی سیمین» که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، معتقد است فیلم‌سازی در حوزه ژانر به فیلمسازان نشان خواهد داد که چقدر داستان‌گویی در چارچوب را یاد گرفته‌اند.

کد مطلب: ۱۳۱۶۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
‌علی بنائیان:  ژانر به ما نشان خواهد داد که چقدر داستان‌گویی در چارچوب را یاد گرفته‌ایم

علی بنائیان که با فیلم کوتاه «پذیرائی سیمین» در بخش داستانی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفت‌وگو با پانا گفت: «وقتی فیلمی در ژانری خاص به موفقیت می‌رسد همه فیلم‌ها شبیه به آن گونه می‌شوند و ما شاهد آن هستیم که مثلا یکسال از سینمای ایران همه فیلم‌‌ها اجتماعی با پایان باز می‌شوند.»

کارگردان فیلم کوتاه «پذیرائی سیمین» درباره تمرکز و محوریت ژانر در این دوره از جشنواره گفت: «اینکه رویکرد و محوریت ژانر در این جشنواره اتفاق افتاده است می‌تواند کمک فراوانی به فیلم‌سازان و سینمای کوتاه یا حتی سینمای بلند کند. اما نباید از بسترسازی و توجه به آموزش در این بخش غافل شد. از تجهیزات گرفته تا تکنیک و هزینه.»

وی در این مورد ادامه داد: «فیلم‌سازی در حوزه ژانر به ما نشان خواهد داد که چقدر داستان‌گویی در چارچوب را یاد گرفته‌ایم. مثلا در یک فیلم جنایی باید به ساختار فیلم‌نامه این‌ گونه مسلط باشیم. محوریت و توجه به ژانر می‌تواند به فیلم‌سازان در این حوزه کمک فراوانی کند. فیلم‌سازی که دغدغه ژانر دارد در سال‌های اخیر نتوانسته آن‌طور که باید و شاید دیده شود ولی این اتفاق باعث می‌شود این فیلم‌سازان دغدغه‌مند در حوزه ژانر می‌تواند با خیال آسوده‌تری به فیلم‌سازی بپردازد.»

بنائیان درباره فیلم کوتاه «پذیرائی سیمین» بیان کرد: «در ابتدای شکل‌گیری فیلم‌نامه بیشتر به بخش روانشناسی فیلم توجه کردم و تمرکز خود را بر روی این بخش گذاشتم، اما در تولید و پس‌تولید مسائلی پیش آمد که واکنش ما به قصه بیشتر شود.»

بنائیان ادامه داد: «می‌توان گفت «پذیرائی سیمین» یک فیلم ملودرام در بستر روانشناسانه است. ابتدای فیلم در بیمارستان اتفاق می‌افتد و در ادامه ماجرای جالبی رخ می‌دهد. این فیلم چهارمین فیلم کوتاهی است که ساختم و قبلا با فیلم «برای فروش» در بخش داستانی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تجربه حضور دارم. من پذیرائی سیمین را با حدود یکسال کشمکش در مرحله فیلم‌نامه‌نویسی نوشتم. سیمین به خیلی از افراد در جامعه ما نزدیک است و وجهه اجتماعی دارد.»

فیلم کوتاه «پذیرائی سیمین» به کارگردانی علی بنائیان در بخش داستانی سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در انقلاب فرانسه، دیوانه‌خانه‌ها از دیوانه تخلیه کنند. انگار دیوانه‌ها معنای جدیدی در زندگی‌شان یافته بودند، جز از کل استیو تولتز.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از 27 مهر تا 2 آبان 1401(19 تا 24 اکتبر 2022) به دبیری مهدی آذرپندار برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار