رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفت‌وگو با پانا خبر داد؛

تهیه آیین‌نامه «سازگاری با تغییر اقلیم» در ایران

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست از تهیه آیین‌نامه سازگاری با تغییر اقلیم خبر داد و گفت با تهیه این آیین‌نامه، هر گونه قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی باید بر مبنای سازگاری با تغییر اقلیم و آیین‌نامه مذکور باشد.

کد مطلب: ۱۳۱۶۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد
تهیه آیین‌نامه «سازگاری با تغییر اقلیم» در ایران

ایران جزو کشورهایی است که بیشترین تاثیر را از تغییر اقلیم گرفته و در زمینه اثرات آن بسیار آسیب‌پذیر است، در واقع ایران جزو ۹ کشوری است که آسیب‌پذیری آن از تغییر اقلیم بسیار زیاد است. داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با پانا با اشاره به مساله تغییر اقلیم در کشور اظهار کرد: «در مساله تغییر اقلیمی یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار بگیرد، بحث سازگاری با است. در تابستان امسال مشاهده کردیم که در برخی استان‌ها سیل ناشی از تغییر اقلیم رخ داد و چه خساراتی را به بار آورد به این دلیل که کشور، خود را با اثرات تغییر اقلیم سازگار نکرده است.»

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست از تهیه آیین‌نامه سازگاری با تغییر اقلیم در کشور خبر داد و گفت: «تدوین آیین‌نامه سازگاری با تغییر اقلیم در دستور کار قرار دارد. با تهیه این آیین‌نامه، هر گونه قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در برنامه هفتم باید بر مبنای سازگاری با تغییر اقلیم و آیین‌نامه مذکور باشد.»

وی تصریح کرد: «باید بپذیریم که ایران پدیده خشکسالی ندارد و کشوری خشک و نیمه خشک است که اگر در آن باران زیاد باشد پدیده ترسالی شکل می‌گیرد و مسئولان باید در برنامه‌ریزی‌ها به این مساله توجه کنند زیرا ممکن است در برنامه‌ریزی گول بخورند. بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که منجر به افزایش مصرف آب نشود در حالی که اکنون بسیاری از الگوهای کشت در کشور رعایت نمی‌شود و شاهد هستیم در محدوده‌های کم آب، کشت‌هایی انجام می‌شود که آب‌بر هستند.»

گل‌علیزاده با ابراز امیدواری از اینکه آیین‌نامه سازگاری با تغییر اقلیم بتواند میزان خسارات ناشی از تغییر اقلیم را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: «چارچوب اولیه این موضوع تدوین شده است و بر اساس آن باید سازمان محیط‌زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و گردشگری تاب‌آوری خود را در مقابل تغییر اقلیم افزایش دهند. اگر قرار است هر برنامه‌ای اجرا شود، باید اثرات تغییر اقلیم در آن دیده شود تا خسارات کمتری بر جای بگذارد مساله‌ای که اکنون در اجرای برنامه‌ها به آن توجه نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار