اجلاس «سیکا» با حضور ابراهیم رئیسی برگزار می‌شود

تهران (پانا) - رسانه‌های رسمی قزاقستان روز سه‌شنبه اعلام کردند ششمین اجلاس «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا»(CICA) روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری (۲۰ و ۲۱ شهریور) با حضور سران ۱۱ کشور از جمله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به میزبانی آستانه برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۱۴۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد
اجلاس «سیکا» با حضور ابراهیم رئیسی برگزار می‌شود

‌به گزارش ایرنا از ‌رسانه‌های رسمی قزاقستان، آیبک اسمادیاروف سخنگوی وزارت امور خارجه قزاقستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد ششمین اجلاس CICA به ریاست قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان از ۱۲ تا ۱۳ اکتبر (۲۰ و ۲۱ مهر) در آستانه پایتخت این کشور برگزار می شود.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه قزاقستان قرار است در ششمین اجلاس سیکا ، یازده کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان، قطر، عراق، ازبکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، فلسطین و تاجیکستان در عالی ترین سطح (در سطح سران کشورها) در این اجلاس شرکت کنند.

همچنین قرار است معاون رئیس جمهوری چین و معاون رئیس جمهوری ویتنام در اجلاس سیکا در آستانه حضور یابند.

برخی کشورهای عضو این سازمان آسیایی نیز در سطح وزیران مشارکت خواهند کرد.

چهارمین دور اجلاس سران سیکا به میزبانی شهر شانگهای چین در اردیبهشت ماه سال 1393 و پنجمین دورآن در خرداد ماه سال 1398 به میزبانی شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

‌سیکا یک مجمع بین المللی برای تقویت همکاری با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات در آسیا است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

اکنون این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس چهارم در سال ۲۰۱۴ در شانگهای چین برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار