کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با پانا:

عدم اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی سبب کاهش 10درصدی تولید گاز می‌شود

تهران (پانا) - کارشناس حوزه انرژی به سوالی درباره ضرورت اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی و اهتمام مردم بر اصلاح الگوی مصرف در حوزه گاز پاسخ داد و گفت اگر این طرح تعرفه‌گذاری اجرایی نشود، با وجود حفاری‌ها و اکتشافات جدید عملا به طور میانگین حدود 10 درصد از تولید نفت کشور کاهش پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۱۴۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد
عدم اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی سبب کاهش 10درصدی تولید گاز می‌شود

مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌و‌گو با پانا درباره ضرورت اصلاح رابطه مالی دولت و وزارت نفت منطبق با بودجه 1401 پرداخت و تاکید کرد: «ابتدا بر این نکته تاکید می‌کنم که نظارتی که بر روی وزارت نفت و شرکت‌های تابع آن وجود دارد، در هیچ دستگاه دیگری وجود ندارد. اگر هزینه‌های وزارت نفت به صورت شفاف نبود، مسلما دیوان محاسبات و سازمان بازرسی ورود می‌کردند و اگر شفاف نباشد باید به این سازمان‌ها انتقاد کرد که چرا در این حوزه ورود نکرده‌اند، در حالی که اینگونه نیست.»

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پیشنهاد دولت برای تغییر سهم 14 و نیم درصدی وزارت نفت از بودجه کل کشور و تغییر آن به صورت درصدی تصریح کرد: «برای جواب به سوال از مثالی استفاده می‌کنم، شما نمی‌توانید به دست و پای شناگر برنده طلای المپیک وزنه وصل کنید و بگویید حالا شنا کنید. یک زمانی شما می‌توانید این حرف را بزنید که وزارت نفت امکان جذب سرمایه‌گذاری، تکنولوژی جدید را داشته باشد تا بتواند ظرفیت تولید خود را بالا ببرد و تولید را به 5 تا 6 میلیون بشکه برساند.»

بخش بالادستی نفت و گاز به این معنا نیست که هرگاه بخواهید شیرگاز را باز کرده و هرگاه بخواهید شیر آن را ببیندید.اگر کاهش تولید در یک مدت مشخص طولانی در یک مخزن داشته باشید، مسلما افت تولید پیدا خواهید کرد


این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه در ده ساله اخیر جلوی نفس صنعت نفت بسته شده است، خاطرنشان کرد: «طبق برآوردی که وجود دارد و حتی سال گذشته هم وزیر نفت به آن اشاره کردند، صنعت نفت برای روی پا ماندن نیازمند اعتبار سالانه‌ای از 160 تا نزدیک به 250 تا 300 میلیارد دلار است. در این شرایط نمی‌توان به صنعت نفت خرده گرفت چراکه اکنون وزارت نفت امکان فروش نفت را هم ندارد.»

بهروزی‌فر ادامه داد: « اکنون ظرفیت تولید ما بالای 3 و نیم میلیون بشکه نفت در روز است اما سوال اینجاست که آیا ما چنین ظرفیتی را برای فروش نفت در اختیار داریم یا خیر. در این شرایط اگر سرمایه‌گذاری در حوزه نفت نداشته باشیم، سالیانه ده میلیون افت تولید خواهیم داشت.»

وی تصریح کرد: «اگر پولی در دست وزارت نفت نباشد، سالیانه نزدیک به 350 هزار تا 400 بشکه از ظرفیت نفت ایران کم می‌شود و در نظر بگیرید که قرار نیست ما همواره تحت تحریم‌ها باشیم. تصور کنید که ما در شش ماه یا یک زمانی دیگر مساله تحریم‌ها حل شود و به شیوه سابق برگردد، در این شرایط اگر سرمایه‌گذاری لازم در این حوزه انجام نشود، عملا نمی‌توانیم از ظرفیت خود به طور کامل استفاده کنیم.»

بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: «بخش بالادستی نفت و گاز به این معنا نیست که هرگاه بخواهید شیرگاز را باز کرده و هرگاه بخواهید شیر آن را ببیندید.اگر کاهش تولید در یک مدت مشخص طولانی در یک مخزن داشته باشید، مسلما افت تولید پیدا خواهید کرد.»

وی تاکید کرد: «تصور اشتباهی است که بگوییم وزارت نفت یک تاریکخانه است و هیچ‌کس از آن خبر ندارد. ابدا این طور نیست و این حرف یکی از روسای جمهور اسبق بوده که در عمل ابدا این مساله واقعیت ندارد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم سالها به صنعت نفت وابسته‌ایم و تصور اینکه ایران بتواند بدون حوزه نفتی سرپا بایستد و اقتصادش را سرپا نگهدارد و در کنار آن بحث توسعه‌ای را نیز ادامه دهد، ابدا امکان پذیر نیست.»

بهروزی‌فر در پایان تاکید کرد: «تنها راهی که ما در این حوزه داریم این است که ثروتی که در این حوزه داریم بتواند به اشتغالزایی در کشور کمک کند و با توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری را در این حوزه افزایش دهیم. هیچ راهی برای توسعه اقتصاد کشور در شرایط فعلی وجود ندارد. در دوره گذشته پس از امضای برجام حرف این بود که ایران می‌تواند یک تریلیون دلار را در مدت کوتاهی جذب کند چراکه پشتوانه سرمایه‌گذاری‌ها در کشورمان به صنعت نفت وابسته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار